Luokanopettajien käsityksiä sukupuolisensitiivisyydestä ja sen näkymisestä alakoulun arjessa
Valtonen, Ella (2023)
Valtonen, Ella
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304284857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304284857
Tiivistelmä
Käsitteet sukupuolisensitiivisyys, sukupuolitietoisuus ja sukupuolen moninaisuus ovat olleet viime vuosien aikana entistä enemmän näkyvillä mediassa ja julkisessa keskustelussa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten luokanopettajat ymmärtävät sukupuolisensitiivisyyden käsitteen ja miten sukupuolisensitiivinen lähestymistapa näkyy alakoulun opetuksessa ja arjessa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto tutkimukseen on kerätty kvalitatiivisen kyselylomakkeen avulla yhden Suomen kunnan luokanopettajilta, sekä luokanopettajien Facebook keskustelupalstalta. Tutkimus on rajattu alakoulussa työskenteleviin luokanopettajiin, jotka ovat työskennelleet opettajana vähintään kahden vuoden ajan ja jotka työskentelevät tutkimuksen toteutushetkellä luokanopettajana alakoulussa. Tutkimuskysymykset on rajattu alakoulun opettajiin, koska alakoulu on lasten identiteetin kehittymisen kannalta tärkeä vaihe. Myös varhaiskasvatuksen, jossa sukupuolisensitiivisyys on jo selkeämmin esillä, ja alakoulun toiminnan lähentymisen näkökulmasta on perusteltua tutkia luokanopettajien näkemyksiä, jotta niitä voidaan tulevaisuudessa mahdollisesti verrata keskusteluun sukupuolisensitiivisyydestä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksiin on haettu vastauksia sisällönanalyysin ja vastausten teemoittelun avulla.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että julkisen keskustelun tavoin myös luokanopettajien käsitykset sukupuolisensitiivisyydestä eroavat toisistaan. Luokanopettajien käsityksissä sukupuolisensitiivisyydestä löysin erityisesti sukupuolen moninaisuuden huomioimisen, stereotypioiden tiedostamisen ja niiden välttämisen. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni muista käsityksistä poiketen myös näkemys sukupuolen määrittymisestä biologian mukaan. Kysyttäessä sukupuolisensitiivisyyden näkymisestä alakoulun arjessa tulokset osoittavat sen vaikuttavan opetuksen sisältöön, oppilaiden ryhmittelytapoihin, toiminnan ohjaukseen, opettajien sanavalintoihin, sekä oppilaan kohtaamiseen yksilönä. Lisäksi löysin aineistosta luokanopettajien kokemia haasteita sukupuolisensitiivisyydelle. Näihin kuuluu sukupuolitetut tilat ja mittaukset, erimielisyydet kollegoiden ja oppilaiden perheiden kanssa, sekä opettajien ja oppilaiden sisäistämät sukupuolistereotypiat.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto tutkimukseen on kerätty kvalitatiivisen kyselylomakkeen avulla yhden Suomen kunnan luokanopettajilta, sekä luokanopettajien Facebook keskustelupalstalta. Tutkimus on rajattu alakoulussa työskenteleviin luokanopettajiin, jotka ovat työskennelleet opettajana vähintään kahden vuoden ajan ja jotka työskentelevät tutkimuksen toteutushetkellä luokanopettajana alakoulussa. Tutkimuskysymykset on rajattu alakoulun opettajiin, koska alakoulu on lasten identiteetin kehittymisen kannalta tärkeä vaihe. Myös varhaiskasvatuksen, jossa sukupuolisensitiivisyys on jo selkeämmin esillä, ja alakoulun toiminnan lähentymisen näkökulmasta on perusteltua tutkia luokanopettajien näkemyksiä, jotta niitä voidaan tulevaisuudessa mahdollisesti verrata keskusteluun sukupuolisensitiivisyydestä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuskysymyksiin on haettu vastauksia sisällönanalyysin ja vastausten teemoittelun avulla.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että julkisen keskustelun tavoin myös luokanopettajien käsitykset sukupuolisensitiivisyydestä eroavat toisistaan. Luokanopettajien käsityksissä sukupuolisensitiivisyydestä löysin erityisesti sukupuolen moninaisuuden huomioimisen, stereotypioiden tiedostamisen ja niiden välttämisen. Lisäksi tutkimuksessa ilmeni muista käsityksistä poiketen myös näkemys sukupuolen määrittymisestä biologian mukaan. Kysyttäessä sukupuolisensitiivisyyden näkymisestä alakoulun arjessa tulokset osoittavat sen vaikuttavan opetuksen sisältöön, oppilaiden ryhmittelytapoihin, toiminnan ohjaukseen, opettajien sanavalintoihin, sekä oppilaan kohtaamiseen yksilönä. Lisäksi löysin aineistosta luokanopettajien kokemia haasteita sukupuolisensitiivisyydelle. Näihin kuuluu sukupuolitetut tilat ja mittaukset, erimielisyydet kollegoiden ja oppilaiden perheiden kanssa, sekä opettajien ja oppilaiden sisäistämät sukupuolistereotypiat.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]