Sustainable supplier assessment and selection: Case study: an energy and technology industry company
Kaasinen, Alisa (2023)
Kaasinen, Alisa
2023
Vastuullisen liiketoiminnan maisteriohjelma - Master's Programme in Responsible Business
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304284848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304284848
Tiivistelmä
Sustainable development has been a growing topic of debate among researchers and practitioners. Companies in particular have been seen as playing an important role in addressing sustainability challenges. Both internal and external stakeholders are demanding companies to extend their commitment to sustainability beyond their own operations to the supply chain. As supplier selection plays a key role in the development of sustainable supply chain management, companies increasingly need to focus on assessing suppliers based on their environmental and social performance.
In this research, the sustainable supplier assessment and selection is examined from the case company’s point of view. The purpose is to find out what the current status of the sustainable supplier assessment and selection process is in the case company, and how it could be developed in terms of environmental and social sustainability. It is also explored what kind of contribution an ethical organizational culture has on decision making in sustainable supplier assessment and selection. In this study, previous literature of sustainable supply chain management, corporate sustainability and ethical organizational culture is combined on which basis the theoretical framework is formed.
This research follows the qualitative case study approach. The empirical research data consists of eight interviews conducted with nine interviewees, and case company’s public documentary materials. The data was analyzed by using theory-guided qualitative content analysis method with the support of analytical framework developed during the analysis process.
The findings show that the sustainability issues are integrated into the case company’s supplier assessment and selection, but there is room for improvement. Challenges were seen mainly in the relation of sustainability criteria to traditional criteria in supplier assessment and selection, the limited tools and guidelines to assess and compare suppliers' sustainability performance, and the uncertainty in ethical decision making. Additionally, the findings show that ethical organizational culture has a significant contribution to decision making, and it can be promoted especially by top management.
Based on the findings of the empirical study and previous research literature, three conclusions are formed. First, sustainable supplier assessment and selection process can be enhanced through continuous improvement of tools, clear guidelines, and compliance development. Secondly, an ethical organizational culture can significantly support decision making in sustainable supplier assessment and selection process. Thirdly, sustainable procurement can be defined as a process by which organizations meet their needs for goods and services in a way that provides value for money while minimizing harm to the environment and society. These conclusions are also the basis for the practical proposals presented to the case company to promote their transition to sustainable procurement activities. Kestävä kehitys on ollut kasvava keskustelunaihe niin tutkijoiden kuin yritysten keskuudessa. Erityisesti yrityksillä on nähty olevan tärkeä rooli kestävän kehityksen haasteisiin vastaamisessa. Sekä sisäiset että ulkoiset sidosryhmät vaativat yrityksiä laajentamaan sitoutumistaan kestävään kehitykseen oman toimintansa lisäksi myös toimitusketjuun. Koska toimittajan valinnalla on keskeinen rooli kestävän toimitusketjun hallinnan kehittämisessä, yritysten on yhä enemmän keskityttävä arvioimaan toimittajia niiden ympäristöllisen ja sosiaalisen suorituskyvyn perusteella.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kestävää toimittajan arviointia ja valintaa tapausyrityksen näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, mikä on kestävän toimittajan arvioinnin ja valinnan nykytila tapausyrityksessä ja miten sitä voitaisiin kehittää ympäristöllisen ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta. Lisäksi tutkitaan, millainen vaikutus eettisellä organisaatiokulttuurilla on päätöksentekoon kestävässä toimittajan arvioinnissa ja valinnassa. Tässä tutkimuksessa yhdistetään kestävää toimitusketjun hallintaa, yritysvastuuta ja eettistä organisaatiokulttuuria koskevaa aiempaa kirjallisuutta, jonka pohjalta muodostetaan teoreettinen viitekehys.
Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Empiirinen tutkimusaineisto koostuu kahdeksasta haastattelusta, joihin osallistui yhteensä yhdeksän haastateltavaa. Lisäksi aineistonkeruussa hyödynnettiin tapausyrityksen julkista dokumenttiaineistoa. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysimenetelmää analyysiprosessin aikana kehitetyn analyyttisen viitekehyksen tuella.
Tutkimustulokset osoittavat, että kestävään kehitykseen liittyvät kysymykset ovat sisällytetty tapausyrityksen toimittajan arviointiin ja valintaan, mutta siinä on parantamisen varaa. Haasteita nähtiin lähinnä kestävyyskriteerien ja perinteisten kriteerien välisessä suhteessa toimittajan arvioinnissa ja valinnassa, toimittajien kestävyyssuorituskyvyn arviointiin ja vertailuun tarkoitettujen ohjeiden ja välineiden rajallisuudessa sekä eettiseen päätöksentekoon liittyvässä epävarmuudessa. Lisäksi tulokset osoittavat, että eettisellä organisaatiokulttuurilla on merkittävä vaikutus päätöksentekoon, ja sen edistämistä voi tukea erityisesti ylin johto.
Empiirisen tutkimuksen tulosten ja aiemman tutkimuskirjallisuuden perusteella esitetään kolme johtopäätöstä. Ensinnäkin kestävää toimittajan arviointia ja valintaa voidaan tehostaa parantamalla jatkuvasti työkaluja, selkeillä ohjeilla ja kehittämällä vaatimustenmukaisuutta. Toiseksi eettinen organisaatiokulttuuri voi merkittävästi tukea päätöksentekoa kestävässä toimittajan arviointi- ja valintaprosessissa. Kolmanneksi kestävä hankinta voidaan määritellä prosessiksi, jonka avulla organisaatiot tyydyttävät tavaroiden ja palvelujen tarpeensa siten, että ne saavat vastinetta rahalle ja minimoivat samalla ympäristölle ja yhteiskunnalle aiheutuvia haittoja. Nämä johtopäätökset ovat myös perustana käytännön ehdotuksille, jotka on esitetty tapausyritykselle sen siirtymiseksi kestävimpiin hankintatoimiin.
In this research, the sustainable supplier assessment and selection is examined from the case company’s point of view. The purpose is to find out what the current status of the sustainable supplier assessment and selection process is in the case company, and how it could be developed in terms of environmental and social sustainability. It is also explored what kind of contribution an ethical organizational culture has on decision making in sustainable supplier assessment and selection. In this study, previous literature of sustainable supply chain management, corporate sustainability and ethical organizational culture is combined on which basis the theoretical framework is formed.
This research follows the qualitative case study approach. The empirical research data consists of eight interviews conducted with nine interviewees, and case company’s public documentary materials. The data was analyzed by using theory-guided qualitative content analysis method with the support of analytical framework developed during the analysis process.
The findings show that the sustainability issues are integrated into the case company’s supplier assessment and selection, but there is room for improvement. Challenges were seen mainly in the relation of sustainability criteria to traditional criteria in supplier assessment and selection, the limited tools and guidelines to assess and compare suppliers' sustainability performance, and the uncertainty in ethical decision making. Additionally, the findings show that ethical organizational culture has a significant contribution to decision making, and it can be promoted especially by top management.
Based on the findings of the empirical study and previous research literature, three conclusions are formed. First, sustainable supplier assessment and selection process can be enhanced through continuous improvement of tools, clear guidelines, and compliance development. Secondly, an ethical organizational culture can significantly support decision making in sustainable supplier assessment and selection process. Thirdly, sustainable procurement can be defined as a process by which organizations meet their needs for goods and services in a way that provides value for money while minimizing harm to the environment and society. These conclusions are also the basis for the practical proposals presented to the case company to promote their transition to sustainable procurement activities.
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan kestävää toimittajan arviointia ja valintaa tapausyrityksen näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää, mikä on kestävän toimittajan arvioinnin ja valinnan nykytila tapausyrityksessä ja miten sitä voitaisiin kehittää ympäristöllisen ja sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta. Lisäksi tutkitaan, millainen vaikutus eettisellä organisaatiokulttuurilla on päätöksentekoon kestävässä toimittajan arvioinnissa ja valinnassa. Tässä tutkimuksessa yhdistetään kestävää toimitusketjun hallintaa, yritysvastuuta ja eettistä organisaatiokulttuuria koskevaa aiempaa kirjallisuutta, jonka pohjalta muodostetaan teoreettinen viitekehys.
Tämä tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Empiirinen tutkimusaineisto koostuu kahdeksasta haastattelusta, joihin osallistui yhteensä yhdeksän haastateltavaa. Lisäksi aineistonkeruussa hyödynnettiin tapausyrityksen julkista dokumenttiaineistoa. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysimenetelmää analyysiprosessin aikana kehitetyn analyyttisen viitekehyksen tuella.
Tutkimustulokset osoittavat, että kestävään kehitykseen liittyvät kysymykset ovat sisällytetty tapausyrityksen toimittajan arviointiin ja valintaan, mutta siinä on parantamisen varaa. Haasteita nähtiin lähinnä kestävyyskriteerien ja perinteisten kriteerien välisessä suhteessa toimittajan arvioinnissa ja valinnassa, toimittajien kestävyyssuorituskyvyn arviointiin ja vertailuun tarkoitettujen ohjeiden ja välineiden rajallisuudessa sekä eettiseen päätöksentekoon liittyvässä epävarmuudessa. Lisäksi tulokset osoittavat, että eettisellä organisaatiokulttuurilla on merkittävä vaikutus päätöksentekoon, ja sen edistämistä voi tukea erityisesti ylin johto.
Empiirisen tutkimuksen tulosten ja aiemman tutkimuskirjallisuuden perusteella esitetään kolme johtopäätöstä. Ensinnäkin kestävää toimittajan arviointia ja valintaa voidaan tehostaa parantamalla jatkuvasti työkaluja, selkeillä ohjeilla ja kehittämällä vaatimustenmukaisuutta. Toiseksi eettinen organisaatiokulttuuri voi merkittävästi tukea päätöksentekoa kestävässä toimittajan arviointi- ja valintaprosessissa. Kolmanneksi kestävä hankinta voidaan määritellä prosessiksi, jonka avulla organisaatiot tyydyttävät tavaroiden ja palvelujen tarpeensa siten, että ne saavat vastinetta rahalle ja minimoivat samalla ympäristölle ja yhteiskunnalle aiheutuvia haittoja. Nämä johtopäätökset ovat myös perustana käytännön ehdotuksille, jotka on esitetty tapausyritykselle sen siirtymiseksi kestävimpiin hankintatoimiin.