Kolmiportainen tuki varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemana: Miten teoria kohtaa käytännön?
Mäenpää, Hanna (2023)
Mäenpää, Hanna
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304274793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304274793
Tiivistelmä
Tämän kasvatustieteen kandidaatintutkielman tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia kolmiportaisesta tuesta ja sen toteutumisesta varhaiskasvatuksessa. 1.8.2022 voimaan astuneen varhaiskasvatuslakimuutoksen myötä varhaiskasvatuksessa on otettu käyttöön kolmiportaisen tuen malli. Samalla varhaiskasvatusta ohjaavaan asiakirjaan, Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin, on tarkennettu lapselle tarjottavaa tukea. Tutkimuksessa haluttiin selvittää miten lakimuutos koetaan. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sitä, toteutuuko kolmiportainen tuki varhaiskasvatusyksiköissä varhaiskasvatuslain ja ohjaavien asiakirjojen mukaan. Huomiota kiinnitetään niihin tekijöihin, joiden kerrotaan vaikuttavan kolmiportaisen tuen toteutumiseen. Teoriataustassa avataan varhaiserityiskasvatusta, sitä ohjaavaa sekä velvoittavaa lainsäädäntöä ja asiakirjoja, kolmiportaista tukea sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuvaa. Tutkimuksen tuloksia peilataan teoriataustaan sekä aiempiin tutkimuksiin. Lisäksi tutkimuksessa avataan kokemuksen käsitettä fenomenologis-hermeneuttisesta näkökulmasta, sillä tarkoituksena on tutkia varhaiskasvatuksen erityisopettajien kertomuksia ja ilmaisuja heidän omista kokemuksistaan. Aiheen rajausta perustellaan muutosteorian pohjalta.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2022 haastattelemalla kolmea eri varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, jotka toimivat eri kunnissa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimuksesta saatiin samansuuntaisia tuloksia aiempien tutkimusten kanssa. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat kokevat varhaiskasvatuslain ja ohjaavien asiakirjojen uudistukset heidän omaa työtään sekä lapsen tuen prosessia edistävinä asioina. Haastatteluhetkellä lain ja ohjaavien asiakirjojen mukaisen kolmiportaisen tuen toteutuminen ei varhaiskasvatuksen erityisopettajien kertomana toteudu vielä kaikilta osin. Haasteina nähdään olevan erityisesti riittävien resurssien puute. Lisäksi kolmiportaiseen tukeen siirtymisen kerrotaan tuoneen uusia toimintamalleja, joiden opettelun sekä sisäistämisen koettiin vievän aikaa. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat kuitenkin toiveikkaita sen suhteen, että jatkossa tuen prosessit tulevat selkiytymään entisestään. He kertovat kolmiportaisen tuen olevan myönteinen ja varhaiskasvatusta edistävä asia.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2022 haastattelemalla kolmea eri varhaiskasvatuksen erityisopettajaa, jotka toimivat eri kunnissa. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä.
Tutkimuksesta saatiin samansuuntaisia tuloksia aiempien tutkimusten kanssa. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat kokevat varhaiskasvatuslain ja ohjaavien asiakirjojen uudistukset heidän omaa työtään sekä lapsen tuen prosessia edistävinä asioina. Haastatteluhetkellä lain ja ohjaavien asiakirjojen mukaisen kolmiportaisen tuen toteutuminen ei varhaiskasvatuksen erityisopettajien kertomana toteudu vielä kaikilta osin. Haasteina nähdään olevan erityisesti riittävien resurssien puute. Lisäksi kolmiportaiseen tukeen siirtymisen kerrotaan tuoneen uusia toimintamalleja, joiden opettelun sekä sisäistämisen koettiin vievän aikaa. Varhaiskasvatuksen erityisopettajat ovat kuitenkin toiveikkaita sen suhteen, että jatkossa tuen prosessit tulevat selkiytymään entisestään. He kertovat kolmiportaisen tuen olevan myönteinen ja varhaiskasvatusta edistävä asia.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]