Sosiaalisen median merkitys kuntajohtajan vuorovaikutuksen näkökulmasta
Paloniemi, Veera (2023)
Paloniemi, Veera
2023
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264705
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan sosiaalisen median merkitystä kuntajohtajan vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitetään myös tekijöitä, jotka tukevat tai haastavat kuntajohtajan vuorovaikutusta sosiaalisessa mediassa sekä nostetaan esiin sosiaalisen median tuomia muutoksia kuntajohtajan vuorovaikutuksen osalta. Vuorovaikutusta korostetaan yhä enemmän kuntajohtajan työssä. Lisäksi sosiaalinen media on noussut keskeiseksi kuntajohtamisen työvälineeksi, jolloin on tärkeää tunnistaa sen merkitys kuntajohtajan vuorovaikutuksen osalta. Tämän tutkimuksen avulla vastataan yhteen tutkimuskysymykseen: Mikä on sosiaalisen median merkitys kuntajohtajan vuorovaikutuksen näkökulmasta? Tutkimukseen liittyviä osaongelmia on kolme: Miten kuntajohtaja kokee sosiaalisen median vaikuttavan hänen vuorovaikutukseensa? Millaisia muutoksia sosiaalinen media on tuonut kuntajohtajan työhön vuorovaikutuksen näkökulmasta? Minkälaiset tekijät sosiaalisen median osalta haastavat tai tukevat kuntajohtajan vuorovaikutteisuutta?
Tutkimuksen aineisto hankittiin keväällä 2023 haastattelemalla kolmea aktiivisesti sosiaalista mediaa käyttävää kuntajohtajaa. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksien välityksellä teemahaastatteluiden muodossa. Teemahaastattelussa haastateltavien ajatukset ja kokemukset nousevat etusijalle, jolloin sen käyttö oli perustelua kuntajohtajien kokemusten esiintuomiseksi. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin tekstimuotoon, jonka jälkeen aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista selviää, että sosiaalinen media merkitsee kuntajohtajan vuorovaikutuksen näkökulmasta sekä uudenlaisia mahdollisuuksia että haasteita, jotka osaltaan muovaavat kuntajohtajan viestintää ja vuorovaikutusta merkittävällä tavalla. Kuntajohtajan vuorovaikutukseen vaikuttavat tekijät ovat sosiaalisessa mediassa joko kuntajohtajasta riippuvaisia tai riippumattomia ja ne voidaan jaotella kuntajohtajan vuorovaikutusta ohjaaviin, edistäviin ja heikentäviin tekijöihin. Analyysin perusteella sosiaalinen media luo kuntajohtajalle erilaisia rooleja, jotka ilmenevät nimenomaan eri sosiaalisen median ympäristöissä. Sosiaalinen media on muuttanut kuntajohtajan vuorovaikutusta tekemällä siitä kuntajohtajalle nopean ja tehokkaan väylän tavoittaa kuntalaisia ja eri sidosryhmiä. Toimiva vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa vaatii kuitenkin kuntajohtajalta oikeanlaista asennoitumista sekä riittäviä vuorovaikutukseen ja sosiaalisen median käyttöön liittyviä kompetensseja. Sosiaalinen media on tuonut kuntajohtajan vuorovaikutukselle myös erilaisia haasteita, joita ovat mahdollisuudet väärinymmärryksiin, epäasialliseen käytökseen sekä vuorovaikutuksen katkeamiseen.
Tutkimuksen aineisto hankittiin keväällä 2023 haastattelemalla kolmea aktiivisesti sosiaalista mediaa käyttävää kuntajohtajaa. Haastattelut toteutettiin etäyhteyksien välityksellä teemahaastatteluiden muodossa. Teemahaastattelussa haastateltavien ajatukset ja kokemukset nousevat etusijalle, jolloin sen käyttö oli perustelua kuntajohtajien kokemusten esiintuomiseksi. Haastattelut tallennettiin ja litteroitiin tekstimuotoon, jonka jälkeen aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista selviää, että sosiaalinen media merkitsee kuntajohtajan vuorovaikutuksen näkökulmasta sekä uudenlaisia mahdollisuuksia että haasteita, jotka osaltaan muovaavat kuntajohtajan viestintää ja vuorovaikutusta merkittävällä tavalla. Kuntajohtajan vuorovaikutukseen vaikuttavat tekijät ovat sosiaalisessa mediassa joko kuntajohtajasta riippuvaisia tai riippumattomia ja ne voidaan jaotella kuntajohtajan vuorovaikutusta ohjaaviin, edistäviin ja heikentäviin tekijöihin. Analyysin perusteella sosiaalinen media luo kuntajohtajalle erilaisia rooleja, jotka ilmenevät nimenomaan eri sosiaalisen median ympäristöissä. Sosiaalinen media on muuttanut kuntajohtajan vuorovaikutusta tekemällä siitä kuntajohtajalle nopean ja tehokkaan väylän tavoittaa kuntalaisia ja eri sidosryhmiä. Toimiva vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa vaatii kuitenkin kuntajohtajalta oikeanlaista asennoitumista sekä riittäviä vuorovaikutukseen ja sosiaalisen median käyttöön liittyviä kompetensseja. Sosiaalinen media on tuonut kuntajohtajan vuorovaikutukselle myös erilaisia haasteita, joita ovat mahdollisuudet väärinymmärryksiin, epäasialliseen käytökseen sekä vuorovaikutuksen katkeamiseen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8918]