Ennen korkeakouluopintoja vietettyjen välivuosien yhteys suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden opintoihin
Liimatainen, Ellielina (2023)
Liimatainen, Ellielina
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304274762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304274762
Tiivistelmä
Valtaosa suomalaisista nuorista ei toisen asteen koulutuksen päätettyään siirry välittömästi korkeakouluun, vaan jää viettämään välivuodeksi kutsuttavaa ajanjaksoa. Välivuosien on todettu olevan useille nuorille merkityksellinen ajanjakso aikuisuuden kynnyksellä, ja parhaassa tapauksessa välivuodet myös vaikuttavat positiivisesti myöhempien opintojen sujumiseen. Tästä huolimatta kyseisen koulutussiirtymän tehostaminen ja etenkin tahattomien välivuosien ehkäisy on jo pitkään ollut Suomessa keskeisenä koulutuspoliittisena tavoitteena. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten toisen asteen päättämisen ja korkeakouluopintojen aloittamisen välissä vietetyt välivuodet ovat yhteydessä korkeakouluopiskelijoiden kokemuksiin opintojensa mielekkyydestä ja niiden etenemisestä. Suoraan toiselta asteelta korkeakouluun siirtyneitä sekä välivuosia viettäneitä opiskelijoita vertaillaan tilastollisesti sen suhteen, kuinka mielekkäiksi he kokevat opintonsa ja kuinka tyytyväisiä he ovat alavalintaansa. Lisäksi tutkitaan, miten välivuosien viettäminen on yhteydessä opiskelijoiden itse raportoituun opintojen etenemistahtiin suhteessa opiskelijoiden omiin tavoitteisiin.
Tutkimusaineistona käytettiin osana kansainvälistä EUROSTUDENT-hanketta kerättyä Opiskelijatutkimus 2016 -aineistoa. Tätä tutkimusta varten muokattuun aineistoon sisällytettiin 4 032 Suomessa yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa opiskelevaa tutkinto-opiskelijaa, jotka olivat viimeksi suorittaneet ylioppilastutkinnon tai lukion oppimäärän, ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai kaksoistutkinnon. Aineiston ulkopuolelle rajattiin myös aiemmin muualla kuin Suomessa opintonsa suorittaneet. Tutkimus kohdistui näin ollen pääasiassa korkeakoulutaipaleensa alkupuolella oleviin suomalaisiin opiskelijoihin. Aineistoa analysoitiin tilastollisia testimenetelmiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella välivuosia viettäneet opiskelijat eivät eroa suoraan toiselta asteelta korkeakouluun siirtyneistä opiskelijoista opintojen mielekkyyden ja alavalintaa koskevan tyytyväisyyden kokemusten suhteen. Opintojen etenemiseen liittyen tutkimuksen tulokset osoittavat, että välivuosien viettäminen ja omiin tavoitteisiin suhteutettu opintojen etenemistahti ovat tilastollisesti yhteydessä toisiinsa. Tutkimusaineistossa suoraan toisen asteen jälkeen korkeakouluopintonsa aloittaneiden opiskelijoiden ryhmässä oli välivuosia viettäneisiin verrattuna suhteellisesti enemmän opiskelijoita, jotka olivat suoriutuneet opinnoissaan tavoitteitaan hitaammin. Lisäksi tavoitteidensa mukaisesti opinnoissaan edenneiden opiskelijoiden osuus oli suurin yhdestä kahteen välivuotta viettäneiden opiskelijoiden ryhmässä, ja puolestaan tavoitteitaan nopeammin edenneitä oli suhteessa eniten useamman kuin kaksi välivuotta viettäneiden ryhmässä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että välivuosien viettämisestä voi olla hyötyä opintojen etenemisen kannalta, ja tähän olisi syytä kiinnittää huomiota myös koulutusuudistuksia koskevassa päätöksenteossa.
Tutkimusaineistona käytettiin osana kansainvälistä EUROSTUDENT-hanketta kerättyä Opiskelijatutkimus 2016 -aineistoa. Tätä tutkimusta varten muokattuun aineistoon sisällytettiin 4 032 Suomessa yliopistossa tai ammattikorkeakoulussa opiskelevaa tutkinto-opiskelijaa, jotka olivat viimeksi suorittaneet ylioppilastutkinnon tai lukion oppimäärän, ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai kaksoistutkinnon. Aineiston ulkopuolelle rajattiin myös aiemmin muualla kuin Suomessa opintonsa suorittaneet. Tutkimus kohdistui näin ollen pääasiassa korkeakoulutaipaleensa alkupuolella oleviin suomalaisiin opiskelijoihin. Aineistoa analysoitiin tilastollisia testimenetelmiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten perusteella välivuosia viettäneet opiskelijat eivät eroa suoraan toiselta asteelta korkeakouluun siirtyneistä opiskelijoista opintojen mielekkyyden ja alavalintaa koskevan tyytyväisyyden kokemusten suhteen. Opintojen etenemiseen liittyen tutkimuksen tulokset osoittavat, että välivuosien viettäminen ja omiin tavoitteisiin suhteutettu opintojen etenemistahti ovat tilastollisesti yhteydessä toisiinsa. Tutkimusaineistossa suoraan toisen asteen jälkeen korkeakouluopintonsa aloittaneiden opiskelijoiden ryhmässä oli välivuosia viettäneisiin verrattuna suhteellisesti enemmän opiskelijoita, jotka olivat suoriutuneet opinnoissaan tavoitteitaan hitaammin. Lisäksi tavoitteidensa mukaisesti opinnoissaan edenneiden opiskelijoiden osuus oli suurin yhdestä kahteen välivuotta viettäneiden opiskelijoiden ryhmässä, ja puolestaan tavoitteitaan nopeammin edenneitä oli suhteessa eniten useamman kuin kaksi välivuotta viettäneiden ryhmässä. Tulosten perusteella voidaan todeta, että välivuosien viettämisestä voi olla hyötyä opintojen etenemisen kannalta, ja tähän olisi syytä kiinnittää huomiota myös koulutusuudistuksia koskevassa päätöksenteossa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]