Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Laaja-alaisen erityisopettajan konsultoiva työnkuva: Konsultointi luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä

Hartikainen, Katariina (2023)

 
Avaa tiedosto
HartikainenKatariina.pdf (579.6Kt)
Lataukset: 



Hartikainen, Katariina
2023

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-03
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264684
Tiivistelmä
Tässä laadullisessa tutkimuksessa perehdytään alakoulussa työskentelevien laaja-alaisten erityisopettajien konsultoivaan työnkuvaan. Konsultoinnilla tarkoitetaan tässä yhteydessä tilannetta, missä erityisopettaja auttaa ja neuvoo toista opettajaa työskentelemään tuen tarpeiltaan heterogeenisissä luokissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisista asioista luokanopettajat konsultoivat erityisopettajia, millaista konsultointi heidän välillään on sekä miten konsultointi näkyy erityisopettajien työnkuvassa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa lisätietoa erityisopettajien konsultoivasta työnkuvasta suomalaisessa kontekstissa. Lisätiedon avulla pyritään selkeyttämään erityisopettajien konsultoivaa työnkuvaa sekä osoittamaan konsultoinnin tärkeys koulumaailmassa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla neljää alakoulussa työskentelevää laaja-alaista erityisopettajaa kahdesta eri koulusta. Tutkimuksen tavoitetta lähestyttiin teemahaastattelulla. Haastattelun pääteemat koskivat konsultoinnin syitä ja luonnetta sekä konsultointia erityisopettajien työnkuvassa. Teemahaastattelun perusteella saatu aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että luokanopettajat konsultoivat erityisopettajia oppilaiden haasteisiin sekä niiden tukemiseen liittyvistä asioista. Konsultointikeskustelut luokanopettajien ja erityisopettajien välillä olivat pääosin yhteistyölähtöisiä eli sellaisia, mihin molemmat ammattilaiset tuovat oman asiantuntijuutensa pohtien yhdessä oppilaiden haasteisiin ratkaisuja. Yhteistyölähtöisten keskustelujen lisäksi esiintyi myös neuvoa-antavia konsultointikeskusteluja, joissa taas puolestaan korostuu erityisopettajan asiantuntijuus. Tutkimuksen perusteella konsultointi tapahtuu tyypillisesti erityisopettajien opetustuntien ohessa tai niiden jälkeen.
Erityisopettajat kokivat, että toimiva konsultointi edellyttää aikaa, molempien osapuolten panostusta ja ammattitaitoa sekä työyhteisön tukea ja arvostusta konsultointia kohtaan. Konsultoinnin haasteiksi nähtiin yhteisen ajan löytäminen, opettajien negatiiviset asenteet ja ennakko-oletukset konsultointia kohtaan sekä konsultoinnin kuormittavuus. Haasteista huolimatta konsultointia pidettiin tärkeänä, sillä yhteistyö ja jaettu asiantuntijuus helpottaa oppilaan tukemista sekä edistää molempien opettajien työssä jaksamista.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste