Kunta hyvinvoinnin edistäjänä : Hyvinvointitaloudellinen näkökulma kuntien HYTE-työhön
Laukkanen, Aino (2023)
Laukkanen, Aino
2023
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304274746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304274746
Tiivistelmä
SOTE-uudistuksen myötä vastuu sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden järjestämisestä siirtyy kunnilta hyvinvointialueille (HVA.) Uudistuksen tavoitteena on muun muassa taata palveluiden jakautuminen kustannustehokkaasti ja tasa-arvoisemmin. Kunnat ja hyvinvointialueet tekevät yhteistyötä, mutta kuntien tehtäväksi jää hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen osana HVA:iden ja muiden toimijoiden verkostoa. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisellä eli HYTE-työllä tarkoitetaan toimenpiteitä ja rakenteita, joilla pyritään ylläpitämään yksilöiden fyysistä, henkistä ja sosiaalista terveyttä. Tutkielmassa sovelletaan laadullisen tutkimuksen keinoin hyvinvointitalouden näkökulmaa kuntien HYTE-työn johtamiseen. Hyvinvointitaloudessa hyvinvoinnilla nähdään taloudellista arvoa ja talouskehitystä tavoitellaan hyvinvoinnin, ympäristön ja talouden tasapainoin kautta. Kunnilla on monia käytännön tapoja edistää kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä päivittäisessä työssään asiakasrajapinnassa, mutta myös kehittämällä kuntalaisten elinympäristöä yhdessä kuntalaisten, yksityisen sektorin ja järjestöjen kanssa. Kuntien päätöksenteossa voidaan hyödyntää yhteiskehittämisen keinoja, mutta myös ennakkovaikutusten arviointia.
Uudestaan järjestäytyvässä toimintaympäristössä kuntien rooli on toimia hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä, mutta etenkin kuntalaisten omaa toimijuutta tukevana yhteistyökumppanina. Kuntien HYTE-työssä korostuvat verkostohallinnan keinot, sillä hyvinvoinnin edistäminen vaatii yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen valtionosuuden lisäosaa summaa määrittävä HYTE-kerroin kannustaa kuntia kehittämään hyvinvoinnin edistämistä tukevia rakenteita ja kuntahallinnon, liikunnan, kulttuurin ja koulujen tehtäväalueilla. Kunnilla on kuitenkin erilaisia lähtökohtia ja resursseja kehittää omaa HYTE-työtään. Päätöksenteossa hyvinvointitietojen hyödyntäminen on yhä suuremmassa asemassa kuntien päätöksentekoa. HVA-uudistuksen jälkeen kunnan henkilöstöstä, HYTE-rajapinnoista ja tehtävistä suuri osa sijoittuu kuntien sivistystoimeen. Sivistystoimen resursointi kulttuuri-, liikunta-, kirjasto- sekä kasvatus- ja opetuspalveluiden tuottajana on jokaiselle kunnalle tärkeää sekä kuntalaisten hyvinvoinnin, että kuntien taloudellisen elinvoiman kehittämisessä.
Uudestaan järjestäytyvässä toimintaympäristössä kuntien rooli on toimia hyvinvoinnin ja terveyden edistäjänä, mutta etenkin kuntalaisten omaa toimijuutta tukevana yhteistyökumppanina. Kuntien HYTE-työssä korostuvat verkostohallinnan keinot, sillä hyvinvoinnin edistäminen vaatii yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen valtionosuuden lisäosaa summaa määrittävä HYTE-kerroin kannustaa kuntia kehittämään hyvinvoinnin edistämistä tukevia rakenteita ja kuntahallinnon, liikunnan, kulttuurin ja koulujen tehtäväalueilla. Kunnilla on kuitenkin erilaisia lähtökohtia ja resursseja kehittää omaa HYTE-työtään. Päätöksenteossa hyvinvointitietojen hyödyntäminen on yhä suuremmassa asemassa kuntien päätöksentekoa. HVA-uudistuksen jälkeen kunnan henkilöstöstä, HYTE-rajapinnoista ja tehtävistä suuri osa sijoittuu kuntien sivistystoimeen. Sivistystoimen resursointi kulttuuri-, liikunta-, kirjasto- sekä kasvatus- ja opetuspalveluiden tuottajana on jokaiselle kunnalle tärkeää sekä kuntalaisten hyvinvoinnin, että kuntien taloudellisen elinvoiman kehittämisessä.