”Joskus se antaa sellaisen tunteen, että olen liian pieni auttamaan”: 6.-luokkalaisten kokemuksia maailmanpoliittisesta tiedosta ja sen vaikutuksista henkiseen hyvinvointiin mediakasvatuksen viitekehyksessä
Tarkka, Juuso (2023)
Tarkka, Juuso
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264671
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, mistä ja miten 6.-luokkalaiset saavat tietoa maailmanpoliittisista tapahtumista ja miten niistä saatu tieto vaikuttaa heidän hyvinvointiinsa heidän omasta mielestään. Tutkimuksen tavoitteena oli päästä lähemmäs lasten kokemusmaailmaa tiedonsaantiin liittyen ja hyödyntää siitä saatua tietoa mediakasvatuksen painopisteiden kohdentamisessa. Aihe on hyvin ajankohtainen, sillä 2020-luvulla on koettu kansainvälisiä kriisejä, kuten Ukrainan sota ja COVID-19-pandemia, joista on uutisoitu runsaasti mediassa. Tämä tieto kulkeutuu digitaalisena aikana helposti myös lapsille ja nuorille ja on merkityksellistä tutkia heidän kokemuksiaan siitä, miten se vaikuttaa heihin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui mediakasvatusta alakoulun kontekstissa käsittelevistä tutkimuksista, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista, sekä maailmanpolitiikkaa, henkistä hyvinvointia ja niiden välistä suhdetta käsittelevästä kirjallisuudesta. Aineisto kerättiin yhdeltä tamperelaisen alakoulun kuudennelta luokalta sähköisen kysymyslomakkeen avulla. Lomake koostui suostumusta koskevan kysymyksen ja taustakysymysten ohella 11 kysymyksestä, joihin tutkittavat vastasivat valvotussa ryhmätilanteessa. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullista induktiivista sisällönanalyysiä käyttämällä ja analyysi tehtiin kummallekin tutkimuskysymykselle niihin vastaamiseksi.
Keskeisiksi tavoiksi 6.-luokkalaisille saada tietoa maailmanpoliittisista tapahtumista ilmenivät media, arjen ympäristöt ja vapaa-ajan aktiviteetit. Tulosten mukaan yleisin näistä oli media. Erityisesti uutismedia korostui vastauksissa. Myös koti ja vanhempien rooli nousi oleellisesti tuloksissa esiin, sekä se, että suuri osa tutkittavista sai tietoa maailmanpoliittisista tapahtumista hakemalla sitä itse. Keskeiset maailmanpolitiikasta saadun tiedon vaikutukset 6.-luokkalaisten henkiseen hyvinvointiin heidän kokemustensa mukaan puolestaan olivat negatiiviset tunteet, positiiviset tunteet, myötätunnon tunteet sekä ei vaikutusta henkiseen hyvinvointiin. Negatiiviset tunteet korostuivat selkeästi 6.-luokkalaisten vastauksissa vaikutuksena heidän henkiseen hyvinvointiinsa ja huomionarvioista oli, että kaikki negatiivisia tunteita ilmaisseet tutkittavat olivat maininneet joko saavansa tai hakevansa tietoa mediasta. Yleisimpinä negatiivisina tunteina korostuivat hämmennyksen ja ahdistuksen tunteet. Yllättävästi negatiivisten, positiivisten ja myötätunnon tunteiden ohella suurin osa vastaajista koki, ettei maailmanpoliittisista tapahtumista saatu tieto vaikuta heidän henkiseen hyvinvointiinsa juurikaan tai ollenkaan. Ristiriitaiseksi tämän teki se, että melkein kaikki näin vastanneet olivat kuitenkin muissa vastauksissaan ilmaisseet joko positiivisia tai negatiivisia tunteita. Tutkimustuloksista tehtyjen johtopäätösten perusteella mediakasvatuksessa olisi hyvä tulevaisuudessa mm. korostaa uutisten kanssa toimimista, käsitellä tietoa mahdollisimman avoimesti ja rehellisesti, yhdistää tapahtumia lasten omaan kokemusmaailmaan, huomioida lasten osallisuus ja vaikuttaminen sekä yhdistää opetukseen tunnekasvatuksen periaatteita.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui mediakasvatusta alakoulun kontekstissa käsittelevistä tutkimuksista, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista, sekä maailmanpolitiikkaa, henkistä hyvinvointia ja niiden välistä suhdetta käsittelevästä kirjallisuudesta. Aineisto kerättiin yhdeltä tamperelaisen alakoulun kuudennelta luokalta sähköisen kysymyslomakkeen avulla. Lomake koostui suostumusta koskevan kysymyksen ja taustakysymysten ohella 11 kysymyksestä, joihin tutkittavat vastasivat valvotussa ryhmätilanteessa. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullista induktiivista sisällönanalyysiä käyttämällä ja analyysi tehtiin kummallekin tutkimuskysymykselle niihin vastaamiseksi.
Keskeisiksi tavoiksi 6.-luokkalaisille saada tietoa maailmanpoliittisista tapahtumista ilmenivät media, arjen ympäristöt ja vapaa-ajan aktiviteetit. Tulosten mukaan yleisin näistä oli media. Erityisesti uutismedia korostui vastauksissa. Myös koti ja vanhempien rooli nousi oleellisesti tuloksissa esiin, sekä se, että suuri osa tutkittavista sai tietoa maailmanpoliittisista tapahtumista hakemalla sitä itse. Keskeiset maailmanpolitiikasta saadun tiedon vaikutukset 6.-luokkalaisten henkiseen hyvinvointiin heidän kokemustensa mukaan puolestaan olivat negatiiviset tunteet, positiiviset tunteet, myötätunnon tunteet sekä ei vaikutusta henkiseen hyvinvointiin. Negatiiviset tunteet korostuivat selkeästi 6.-luokkalaisten vastauksissa vaikutuksena heidän henkiseen hyvinvointiinsa ja huomionarvioista oli, että kaikki negatiivisia tunteita ilmaisseet tutkittavat olivat maininneet joko saavansa tai hakevansa tietoa mediasta. Yleisimpinä negatiivisina tunteina korostuivat hämmennyksen ja ahdistuksen tunteet. Yllättävästi negatiivisten, positiivisten ja myötätunnon tunteiden ohella suurin osa vastaajista koki, ettei maailmanpoliittisista tapahtumista saatu tieto vaikuta heidän henkiseen hyvinvointiinsa juurikaan tai ollenkaan. Ristiriitaiseksi tämän teki se, että melkein kaikki näin vastanneet olivat kuitenkin muissa vastauksissaan ilmaisseet joko positiivisia tai negatiivisia tunteita. Tutkimustuloksista tehtyjen johtopäätösten perusteella mediakasvatuksessa olisi hyvä tulevaisuudessa mm. korostaa uutisten kanssa toimimista, käsitellä tietoa mahdollisimman avoimesti ja rehellisesti, yhdistää tapahtumia lasten omaan kokemusmaailmaan, huomioida lasten osallisuus ja vaikuttaminen sekä yhdistää opetukseen tunnekasvatuksen periaatteita.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8907]