Kiukkua laukaisevat tekijät lastenkirjallisuudessa ja tunnekasvatuskirjallisuudessa
Kokkonen, Emma (2023)
Kokkonen, Emma
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264666
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264666
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät laukaisevat kiukun tunteen lastenkirjoissa ja tunnekasvatuskirjoissa sekä millaisia yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia kiukun laukaisevissa tekijöissä on lastenkirjojen ja tunnekasvatuskirjojen välillä. Tutkimuksen teoriaosuudessa keskityttiin lapsen tunnetaitojen kehitykseen sekä kiukun haasteelliseen määrittelyyn ja tunnistamiseen. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös lastenkirjallisuutta ja tunnekasvatuskirjallisuutta käsitteenä sekä niiden tehtäviä.
Aineisto koostui viidestä kiukkua käsittelevästä lastenkirjasta ja viidestä kiukkua käsittelevästä tunnekasvatuskirjasta, jotka ovat julkaistu vuosina 2003–2021. Aineisto on koottu Tampereen kaupunginkirjastosta. Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineistoa tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymysten pohjalta: Mitkä tekijät laukaisevat kiukun tunteen lastenkirjoissa ja tunnekasvatuskirjoissa? Mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia kiukun tunteen laukaisussa on lastenkirjoissa ja tunnekasvatuskirjoissa?
Tutkimustuloksista ilmeni, että tässä tutkimuksessa käytetyissä lastenkirjoissa ja tunnekasvatuskirjoissa kiukkua laukaisevia tekijöitä oli 48. Lastenkirjoissa kiukkua laukaisevia tekijöitä oli 15 ja tunnekasvatuskirjoissa kiukkua laukaisevia tekijöitä oli 33. Tutkimustulosten mukaan lastenkirjoissa yleisimmin kiukkua laukaisivat joustamattomuus, turhautuminen ja itsetunto. Toiseksi eniten lastenkirjoissa kiukkua laukaisivat syrjiminen ja epäonnistuminen. Tunnekasvatuskirjoissa yleisimmin kiukkua laukaisivat äänen käyttäminen ja häiritseminen. Tunnekasvatuskirjoissa kiukkua laukaisivat toiseksi eniten syrjiminen ja epäonnistuminen. Tutkimustuloksista voidaan havaita, että lastenkirjojen ja tunnekasvatuskirjojen välillä yhtäläisyyksiä kiukun laukaisussa oli yhteensä 18 ja eroavaisuuksia 30. Tutkimuksen tuloksista voidaan myös havaita, että eniten yhtäläisiä havaintoja kiukkua laukaisevissa tekijöissä löytyi äänen käyttämisestä sekä häiritsemisestä. Eroavaisuuksia kiukun laukaisevissa tekijöissä tunnekasvatuskirjoissa ja lastenkirjoissa olivat väsymys, ruoka, luonnon epäkunnioittaminen, epäoikeudenmukaisuus, joustamattomuus, itsetunto sekä turhautuminen. Tutkimustulosten ja muun tutkimuskirjallisuuden avulla voidaan päätellä, että kiukkua laukaisevat tekijät lastenkirjoissa ja tunnekasvatuskirjoissa ovat fyysisiä, psyykkisiä sekä sosiaalisia tekijöitä.
Aineisto koostui viidestä kiukkua käsittelevästä lastenkirjasta ja viidestä kiukkua käsittelevästä tunnekasvatuskirjasta, jotka ovat julkaistu vuosina 2003–2021. Aineisto on koottu Tampereen kaupunginkirjastosta. Tutkimus toteutettiin laadullisesti ja analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Aineistoa tarkasteltiin seuraavien tutkimuskysymysten pohjalta: Mitkä tekijät laukaisevat kiukun tunteen lastenkirjoissa ja tunnekasvatuskirjoissa? Mitä yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia kiukun tunteen laukaisussa on lastenkirjoissa ja tunnekasvatuskirjoissa?
Tutkimustuloksista ilmeni, että tässä tutkimuksessa käytetyissä lastenkirjoissa ja tunnekasvatuskirjoissa kiukkua laukaisevia tekijöitä oli 48. Lastenkirjoissa kiukkua laukaisevia tekijöitä oli 15 ja tunnekasvatuskirjoissa kiukkua laukaisevia tekijöitä oli 33. Tutkimustulosten mukaan lastenkirjoissa yleisimmin kiukkua laukaisivat joustamattomuus, turhautuminen ja itsetunto. Toiseksi eniten lastenkirjoissa kiukkua laukaisivat syrjiminen ja epäonnistuminen. Tunnekasvatuskirjoissa yleisimmin kiukkua laukaisivat äänen käyttäminen ja häiritseminen. Tunnekasvatuskirjoissa kiukkua laukaisivat toiseksi eniten syrjiminen ja epäonnistuminen. Tutkimustuloksista voidaan havaita, että lastenkirjojen ja tunnekasvatuskirjojen välillä yhtäläisyyksiä kiukun laukaisussa oli yhteensä 18 ja eroavaisuuksia 30. Tutkimuksen tuloksista voidaan myös havaita, että eniten yhtäläisiä havaintoja kiukkua laukaisevissa tekijöissä löytyi äänen käyttämisestä sekä häiritsemisestä. Eroavaisuuksia kiukun laukaisevissa tekijöissä tunnekasvatuskirjoissa ja lastenkirjoissa olivat väsymys, ruoka, luonnon epäkunnioittaminen, epäoikeudenmukaisuus, joustamattomuus, itsetunto sekä turhautuminen. Tutkimustulosten ja muun tutkimuskirjallisuuden avulla voidaan päätellä, että kiukkua laukaisevat tekijät lastenkirjoissa ja tunnekasvatuskirjoissa ovat fyysisiä, psyykkisiä sekä sosiaalisia tekijöitä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8933]