Kotimaa nostalgisena tilana. Reflektiivisen nostalgian representaatio mediaprojektissa "Rossija bez nas"
Virtanen, Alisa (2023)
Virtanen, Alisa
2023
Kielten maisteriohjelma - Master's Programme in Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264721
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee mediaprojektia ”Rossija bez nas” (Venäjä ilman meitä), joka sai alkunsa Venäjän suositun sosiaalisen median alustan VKontakte ryhmästä ”Rossijskije dvory” (Venäläiset pihat), jossa julkaistiin valokuvia Venäjään sijoittuvista arkisista asuinympäristöistä. Sittemmin ryhmä on muuntautunut laajaksi mediaprojektiksi, jossa kuvien rinnalle on tullut myös tekstijulkaisuja. Työssäni keskityn mediaprojektin vuonna 2014 tuottamaan teemajulkaisuun, jonka otsikko on "Rodina" eli "Kotimaa". Analysoin julkaisun digitalisoitua versiota. Se on kooste eri kirjoittajien teksteistä ja filmivalokuvista. Ne muodostavat eräänlaisen matkapäiväkirja, jossa kirjoittajat vierailevat venäläisissä kaupungeissa. Työni selvittää, miten Venäjä rakentuu julkaisussa symbolisena tilana ja minkälaisia merkityksiä Venäjälle ”kotimaana” annetaan.
Mediaprojektin yhteiskunnallinen tausta on Putinin hallinnon aikana venäläistä mediamaisemaa vahvasti muokannut valtiopatriotismi ja sen tuottama valtiokeskeinen käsitys "kotimaasta". Hypoteesini on, että analysoimassani julkaisussa Venäjään liitetyt yksityiset, nostalgiset merkitykset haastavat virallisen valtiopatriotismin kotimaakäsityksen. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaisin keinoin muodostetaan kotimaan representaatio projektissa? Miten projektissa luodaan Venäjä symbolinen tila? Mikä on nostalgian rooli ja merkitys kyseisessä projektissa?
Työni teoreettinen viitekehys nojaa yhtäältä tilallisuutta ja toisaalta nostalgiaa käsittelevään tutkimukseen. Tutkimukset tilallisen käänteen kontekstissa kiinnittävät huomion tekstin muovaamaan tilalliseen todellisuuteen. Julkaisun kerronta tuottaa käsityksen tilasta. Käsitys "kotimaasta" tilana rakentuu julkaisun eri paikkoihin liitetyistä ja tekijän sisäistä maisemaa muokkaavista merkityksistä. Nostalgia-tutkimuksen laajalla kentällä nojaudun ennen muuta Svetlana Boymin määritelmään restoratiivisesta ja reflektiivisesta nostalgiasta. Ymmärrän reflektiivisen nostalgian työkaluksi käsitellä yksilön kokemusta menetyksestä ja kaipuusta. Menetelmäni on kulttuurisemiotiikkaan ja multimodaaliseen teoriaan pohjautuva analyysi, joka soveltuu erilaisista ilmaisun elementeistä (kuva, teksti, ulkoasun toteutus) koostuvasta aineistosta. Kulttuurisemiotiikka tarjoaa mahdollisuuden lähestyä niin sanallista kuin kuvallista sisältöä tekstinä.
Työni osoittaa, miten ”Rossija bez nas” -mediaprojekti tuottaa nostalgista käsitystä kotimaasta, joka rakentuu eri merkitystasojen avulla. Näitä ovat menetys, yksinäisyys, kaipuu ja melankolia. Ne korostavat valtion sijasta yksilöä ja tämän yksityistä kokemusta merkitystä tuottavana tekijänä. Analysoimani julkaisu luo vaihtoehtoisen käsityksen "kotimaasta" kaipuun ja kuulumattomuuden tilana. Mediaprojektin kotimaa-käsitteen ympärille rakentuva teemajulkaisu haastaa Putinin ajan valtiopatriotismin ja pyrkii purkamaan sen "kotimaahan" liittämiä valtiokeskeisiä merkityksiä nostamalla esille Venäjän symbolisena tilana, jossa kotimaan käsitteeseen on mahdollista liittää myös yksityisen ja reflektiivisen nostalgian merkityksiä.
Mediaprojektin yhteiskunnallinen tausta on Putinin hallinnon aikana venäläistä mediamaisemaa vahvasti muokannut valtiopatriotismi ja sen tuottama valtiokeskeinen käsitys "kotimaasta". Hypoteesini on, että analysoimassani julkaisussa Venäjään liitetyt yksityiset, nostalgiset merkitykset haastavat virallisen valtiopatriotismin kotimaakäsityksen. Tutkimuskysymykseni ovat: Millaisin keinoin muodostetaan kotimaan representaatio projektissa? Miten projektissa luodaan Venäjä symbolinen tila? Mikä on nostalgian rooli ja merkitys kyseisessä projektissa?
Työni teoreettinen viitekehys nojaa yhtäältä tilallisuutta ja toisaalta nostalgiaa käsittelevään tutkimukseen. Tutkimukset tilallisen käänteen kontekstissa kiinnittävät huomion tekstin muovaamaan tilalliseen todellisuuteen. Julkaisun kerronta tuottaa käsityksen tilasta. Käsitys "kotimaasta" tilana rakentuu julkaisun eri paikkoihin liitetyistä ja tekijän sisäistä maisemaa muokkaavista merkityksistä. Nostalgia-tutkimuksen laajalla kentällä nojaudun ennen muuta Svetlana Boymin määritelmään restoratiivisesta ja reflektiivisesta nostalgiasta. Ymmärrän reflektiivisen nostalgian työkaluksi käsitellä yksilön kokemusta menetyksestä ja kaipuusta. Menetelmäni on kulttuurisemiotiikkaan ja multimodaaliseen teoriaan pohjautuva analyysi, joka soveltuu erilaisista ilmaisun elementeistä (kuva, teksti, ulkoasun toteutus) koostuvasta aineistosta. Kulttuurisemiotiikka tarjoaa mahdollisuuden lähestyä niin sanallista kuin kuvallista sisältöä tekstinä.
Työni osoittaa, miten ”Rossija bez nas” -mediaprojekti tuottaa nostalgista käsitystä kotimaasta, joka rakentuu eri merkitystasojen avulla. Näitä ovat menetys, yksinäisyys, kaipuu ja melankolia. Ne korostavat valtion sijasta yksilöä ja tämän yksityistä kokemusta merkitystä tuottavana tekijänä. Analysoimani julkaisu luo vaihtoehtoisen käsityksen "kotimaasta" kaipuun ja kuulumattomuuden tilana. Mediaprojektin kotimaa-käsitteen ympärille rakentuva teemajulkaisu haastaa Putinin ajan valtiopatriotismin ja pyrkii purkamaan sen "kotimaahan" liittämiä valtiokeskeisiä merkityksiä nostamalla esille Venäjän symbolisena tilana, jossa kotimaan käsitteeseen on mahdollista liittää myös yksityisen ja reflektiivisen nostalgian merkityksiä.