Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aluehallintovirastojen antamat määräykset sosiaalihuollossa

Myllyaho, Elsa (2023)

 
Avaa tiedosto
MyllyahoElsa.pdf (858.7Kt)
Lataukset: 



Myllyaho, Elsa
2023

Sosiaalityön maisteriohjelma - Master's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264683
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan aluehallintovirastojen sosiaalihuoltolain (710/1982 voimassa olevin osin) perusteella antamia määräyksiä. Tutkielman aineistona on 44 aluehallintovirastojen valvontapäätöstä ajalta 1.1.2016-1.3.2022, joissa on annettu määräys puutteen korjaamiseksi tai epäkohdan poistamiseksi sosiaalipalveluissa. Tutkimuskysymyksenä on, millaisia määräyksiä aluehallintovirastot ovat antaneet ja millaiset epäkohdat määräykseen ovat johtaneet. Koko aineiston tasolla tarkastellaan annettuja määräyksiä, minkä jälkeen kuudelle päätökselle tehdään analyysi niissä esiintyvistä epäkohdista. Tavoitteena on lisätä tietoa aluehallintovirastojen ratkaisukäytännöistä.

Tutkielman teoreettisena taustoituksena toimii virheiden ja turvallisuuden tutkimus, asiakasturvallisuuden käsite sekä laillisuusvalvonnan tutkimus. Taustoituksessa käydään läpi myös sosiaalihuollon valvontaviranomaiset sekä asiaa ohjaava lainsäädäntö, ottaen huomioon uudistuva lainsäädäntö. Inhimillisten virheiden tekeminen saattaa johtaa turvallisuuden ja asiakasturvallisuuden vaarantumiseen organisaatioissa, ja erityisesti monimutkaisissa ja epävarmoissa ammateissa, kuten sosiaalityössä, virheet ovat osa työtä. Asiakasturvallisuus on laaja käsite, jonka sisältö ei ole täysin vakiintunut ja jota ei ole vielä paljon tutkittu, mutta käsitteen määrittely on tärkeää, koska aluehallintovirastot valvovat myös asiakasturvallisuuden toteutumista.

Aineistoa lähestytään faktanäkökulmasta, ja analyysimetodina on aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysia toteutetaan teemoittelun ja tyypittelyn keinoin. Koko aineiston tasolla tehdään sisällön erittelyä. Annetuista määräyksistä ja epäkohdista luotiin tyypit, ja epäkohtien tyyppiin sisältyi aineistosta nousseita teemoja. Epäkohtien tyyppejä on viisi, henkilöstön määrä ja rakenne, asiakasturvallisuus, palveluiden tuottaminen ja sisältö, asiakaslähtöisyys ja itsemääräämisoikeus sekä asiakasdokumentointi.

Tutkielman tuloksista on nähtävissä, että aluehallintoviraston valvontapäätösten perusteella suurin osa epäkohdista on yhdistettävissä henkilöstön määrän riittämättömyyteen sekä henkilöstön rakenteeseen ja koulutukseen. Riittämätön henkilöstö ei ehdi huolehtimaan kaikista lakisääteisiä velvoitteistaan, ja jos henkilöstön koulutus ja osaaminen ei ole riittävällä tasolla, asiakasturvallisuudessa voi ilmetä puutteita. Aluehallintoviraston valvonta näyttäytyy monitasoisena kokonaisuutena, jossa toisiinsa linkittyvät laki, palveluiden laatu, asiakasturvallisuus ja vastuunkanto. Lisää tutkimusta tarvitaan kuitenkin sekä asiakasturvallisuudesta että laillisuusvalvonnan pitkäaikaisista vaikutuksista käytäntöön.
 
This master’s thesis examines the orders to take corrective action given by Regional State Administrative Agencies based on Social Welfare Act (710/1982 in valid parts). The material of the thesis is 44 supervisory decisions of Regional State Administrative Agencies from 1 January 2016 to 1 March 2022, in which an order has been issued to correct a deficiency or eliminate a problem in social services. The research question is what kind of orders the Regional State Administrative Agencies have issued and what kind of problems have led to the order. At the level of entire material the issued orders are examined, after which six decisions are analyzed for their flaws. The aim is to increase information about decision-making practices of Regional State Administrative Agencies.
The theoretical background of the thesis is the study of errors and security, the concept of customer safety, and the study of legality control. In the background, the supervisory authorities of social services and the legislation guiding the matter are also reviewed, taking into account the reforming legislation. Making human errors may lead to compromising safety and customer safety in organizations, and especially in complex and uncertain professions, such as social work, mistakes are part of the job. Customer safety is a broad concept, the content of which is not fully established and which has not been studied much yet, but the definition of the concept is important because the Regional State Administrative Agencies also supervise the implementation of customer safety.

The material is approached from a factual perspective, and the analysis method is data-driven content analysis. Content analysis is carried out by means of searching themes in the material and creating types. At the level of the entire material, the content is descripted quantitatively. Types were created from the issued orders and grievances, and the types of grievances included themes that emerged from the material. There are five types of grievances, number and structure of personnel, customer safety, production and content of services, customer orientation and autonomy, and customer documentation.

From the results of the thesis, it can be seen that based on the decisions of the Regional State Administrative Agency, most of the problems can be connected to the insufficient number of personnel and the structure and training of the personnel. Insufficient personnel do not have time to take care of all their statutory obligations, and if the personnel's training and skills are not at a sufficient level, there may be deficiencies in customer safety. The supervision of the Regional State Administration Agencies appears as a multi-level entity, where the law, quality of services, customer safety and responsibility are linked to each other. However, more research is needed on both customer safety and the long-term effects of legality monitoring on practice.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40001]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste