”Ekana päivänä oli jo seikkailullinen tunne” : Nuorten määritelmiä seikkailullisuudesta ympäristöteemaisen leirikoulun aikana
Huovila, Johanna (2023)
Huovila, Johanna
2023
Yhteiskuntatutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264620
Tiivistelmä
Keskustelu ympäristöön ja ilmastoon liittyvistä ongelmista on lisääntynyt viime vuosina. Aiheiden herättämät tunteet nostavat etenkin nuorten kokeman ympäristöahdistuksen erityiseen asemaan. Vaikka valtaosa nuorista uskoo siihen, että ympäristöongelmiin löydetään kestäviä ratkaisuja maailmanlaajuisesti, tarvitaan nuorille konkreettisia välineitä ympäristöön liittyvien kysymysten käsittelyyn.
Pro gradu -tutkielmassani tutkin, miten nuoret määrittelevät seikkailullisuutta luonnonympäristössä toteutetun ympäristöteemaisen leirikoulun kontekstissa. Tutkielmassa selvitin nuorten määritelmiä seikkailullisista tapahtumista, tilanteista ja kokemuksista leirikoulujen aikana, sekä sitä, mitkä luonnossa seikkailemiseen liittyvät tekijät voivat vaikuttaa nuorten suhtautumiseen ympäristöä kohtaan. Tutkielmassani tarkastelen luonnonympäristössä toteutettavaa seikkailukasvatusta ja sen merkitystä ympäristö- ja luontosuhteen, hyvinvoinnin sekä ympäristötoimijuuden vahvistamisessa. Tutkielman tavoitteena on nuorten äänen tuominen mukaan seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöihin.
Tutkielmani on osa Tampereen yliopiston NYT! Ahdistuksesta nuorten ympäristöpoliittiseen toimijuuteen -tutkimushanketta (2020–2023), jonka aikana tutkitaan luonnon seikkailullisen ja elämyksellisen kokemisen yhteyttä nuorten haluun ja valmiuksiin toimia ympäristön puolesta. Tutkimukseni keskeisimpänä ympäristönä toimi luonnonympäristö ja siellä tapahtuva seikkailukasvatuksen menetelmin toteutettu ympäristökasvatuksellinen ja elämyksellinen toiminta. Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu seikkailukasvatuksen, ympäristökasvatuksen sekä laajemmin ympäristöä koskevien käsitteiden ympärille.
Tutkielmani on laadullinen toimintatutkimus, jonka empiirisen tutkimusaineiston keruumenetelminä on käytetty ryhmähaastatteluja. Aineisto koostuu kolmen leirikoulupilotin aikana kerätyistä loppu- ja seurantahaastatteluista sekä aktiviteettien jälkeisistä haastatteluista. Tutkimukseen osallistui yhteensä 71 14–15-vuotiasta nuorta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä ja teemoittelua. Analyysin perusteella nuorten määritelmät seikkailullisuudesta jakautuivat neljän pääteeman alle, jotka olivat yhteisöllisyyteen, toiminnallisuuteen, kokemuksellisuuteen ja luonnonympäristöön liittyvät määritelmät.
Tulosten perusteella nuorten seikkailullisuutta koskevissa määritelmissä korostui suomalaista seikkailukasvatusta kuvaavat arvot, kuten osallisuus, yhteisöllisyys ja ympäristön arvostaminen sekä sitä kuvaavat tunnuspiirteet, kuten haasteellisuus, osallistavuus, reflektiivisyys, autenttisuus ja yhteistoiminnallisuus. Tulokset osoittivat luonnonympäristön olevan vaikuttava ja tärkeä tekijä seikkailullisessa toiminnassa. Leirikoulujen aktiviteetit jäivät positiivisesti nuorten mieleen, vaikka niiden aikana käsiteltiin vaikeitakin ympäristöasioita. Tulosten perusteella voi todeta, että NYT! -tutkimushankkeessa luotu leirikoulu toteuttaa tavoitteellisen seikkailukasvatuksen periaatteita sekä edistää ja toteuttaa ympäristökasvatusta nuorisotyön kentällä.
Pro gradu -tutkielmassani tutkin, miten nuoret määrittelevät seikkailullisuutta luonnonympäristössä toteutetun ympäristöteemaisen leirikoulun kontekstissa. Tutkielmassa selvitin nuorten määritelmiä seikkailullisista tapahtumista, tilanteista ja kokemuksista leirikoulujen aikana, sekä sitä, mitkä luonnossa seikkailemiseen liittyvät tekijät voivat vaikuttaa nuorten suhtautumiseen ympäristöä kohtaan. Tutkielmassani tarkastelen luonnonympäristössä toteutettavaa seikkailukasvatusta ja sen merkitystä ympäristö- ja luontosuhteen, hyvinvoinnin sekä ympäristötoimijuuden vahvistamisessa. Tutkielman tavoitteena on nuorten äänen tuominen mukaan seikkailukasvatuksen teoriaan ja käytäntöihin.
Tutkielmani on osa Tampereen yliopiston NYT! Ahdistuksesta nuorten ympäristöpoliittiseen toimijuuteen -tutkimushanketta (2020–2023), jonka aikana tutkitaan luonnon seikkailullisen ja elämyksellisen kokemisen yhteyttä nuorten haluun ja valmiuksiin toimia ympäristön puolesta. Tutkimukseni keskeisimpänä ympäristönä toimi luonnonympäristö ja siellä tapahtuva seikkailukasvatuksen menetelmin toteutettu ympäristökasvatuksellinen ja elämyksellinen toiminta. Tutkielman teoreettinen viitekehys pohjautuu seikkailukasvatuksen, ympäristökasvatuksen sekä laajemmin ympäristöä koskevien käsitteiden ympärille.
Tutkielmani on laadullinen toimintatutkimus, jonka empiirisen tutkimusaineiston keruumenetelminä on käytetty ryhmähaastatteluja. Aineisto koostuu kolmen leirikoulupilotin aikana kerätyistä loppu- ja seurantahaastatteluista sekä aktiviteettien jälkeisistä haastatteluista. Tutkimukseen osallistui yhteensä 71 14–15-vuotiasta nuorta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä ja teemoittelua. Analyysin perusteella nuorten määritelmät seikkailullisuudesta jakautuivat neljän pääteeman alle, jotka olivat yhteisöllisyyteen, toiminnallisuuteen, kokemuksellisuuteen ja luonnonympäristöön liittyvät määritelmät.
Tulosten perusteella nuorten seikkailullisuutta koskevissa määritelmissä korostui suomalaista seikkailukasvatusta kuvaavat arvot, kuten osallisuus, yhteisöllisyys ja ympäristön arvostaminen sekä sitä kuvaavat tunnuspiirteet, kuten haasteellisuus, osallistavuus, reflektiivisyys, autenttisuus ja yhteistoiminnallisuus. Tulokset osoittivat luonnonympäristön olevan vaikuttava ja tärkeä tekijä seikkailullisessa toiminnassa. Leirikoulujen aktiviteetit jäivät positiivisesti nuorten mieleen, vaikka niiden aikana käsiteltiin vaikeitakin ympäristöasioita. Tulosten perusteella voi todeta, että NYT! -tutkimushankkeessa luotu leirikoulu toteuttaa tavoitteellisen seikkailukasvatuksen periaatteita sekä edistää ja toteuttaa ympäristökasvatusta nuorisotyön kentällä.