Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Burali-Fortin paradoksi : Joukko-opin historiasta ja paradoksien synnystä

Isokallio, Marjaana (2023)

 
Avaa tiedosto
IsokallioMarjaana.pdf (245.5Kt)
Lataukset: 



Isokallio, Marjaana
2023

Matematiikan maisteriohjelma - Master´s Programme in Mathematics
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264464
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsitellään Burali-Fortin paradoksia, joukko-opin historiaa äärettömyyden näkökulmasta ja paradoksien vaikutusta joukko-oppiin.
Tutkielman alkuosa koostuu äärettömyyden käsittelystä, olemuksesta ja käsitteen kehittymisestä antiikin Kreikasta nykyaikaan, mikä on johtanut nykyiseen, joukko-opillisessa kontekstissa esitettävään määritelmään. Esitellään äärettömyyden potentiaalinen ja aktuaalinen luonne sekä äärettömyyden ymmärryksen kehittyminen keskiajalta äärettömyyden nykyiseen muotoonsa.
Matemaattisessa osiossa esitellään joukko-opin pohja naiivista joukko-opista alkaen esitellen käytettävät symbolit ja aksiomaat. Tämän jälkeen esitellään Burali-Fortin paradoksin kannalta oleellisimmat valmistelevat tarkastelut, kuten relaatiot ja hyvinjärjestykset, epsilon-kuvat, isomorfismi ja lopuksi ordinaaliluvut.
Tutkielman loppuosassa esitellään Burali-Fortin paradoksin synty Cesare Burali-Fortin artikkelista kaikkien ordinaalilukujen joukosta sekä tapahtumat, joiden kautta Cesare Burali-Fortin artikkelista syntyy paradoksi. Lopussa esitellään seuraukset, joita joukko-opin mukana tuomat paradoksit matematiikassa tuottivat viedessään matematiikkaa ja sen filosofiaa teenpäin. Nämä loivat uuden käsittelytavan äärettömille joukoille ja uudenlaisen ymmärryksen äärettömyydestä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41202]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste