”No ainakin sellasta kivaa ja hauskaa hommaa” : 5-vuotiaiden lasten näkökulmia leikistä varhaiskasvatuksessa
Hulmi, Elviira (2023)
Hulmi, Elviira
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254443
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 5-vuotiaiden lasten näkökulmia leikistä varhaiskasvatuksessa. Tutkimukseen osallistui seitsemän 5-vuotiasta lasta saman päiväkodin lapsiryhmästä. Tutkimus on laadullinen ja se toteutettiin lapsuudentutkimuksen näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu leikin eri tekijöistä ja sen merkityksestä varhaiskasvatuksen toiminnassa. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä esitellään aiempia lapsuudentutkimuksia leikistä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kävelyhaastatteluiden avulla. Haastattelut toteutettiin lapsen omassa päiväkotiryhmässä. Kävelyhaastattelussa tutkija haastatteli lapsia puolistrukturoidulla haastattelulomakkeella. Kävelyhaastattelun tarkoituksena oli, että lapsi esittelee omia leikkejään ja leikkiympäristöään. Lapsen esille tuomat näkökulmat ohjasivatkin vahvasti haastattelua. Kävelyhaastattelut äänitettiin, jonka jälkeen ne analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksissa tarkasteltiin lapsien näkökulmia leikistä sekä päiväkodissa tapahtuvaa leikkiä ja leikkiin liittyviä tunnusmerkkejä. Lapset nimesivät leikeiksi perinteisiä leikkejä sekä pelaamisen ja laululeikit, kun taas värittäminen ja piirtäminen eivät olleet lapsen näkökulmasta leikkiä. Lapsen näkökulmasta päiväkodissa tapahtuvaan leikkiin kuulu leikkisäännöt ja leikkiä kuvattiin myös sosiaaliseksi toiminnaksi. Leikin tunnusmerkkejä olivat lapsen näkökulman mukaan kokemuksellisuus, itsemääräämisoikeus ja mielikuvittelu.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lasten näkökulmien tutkiminen on tärkeää. Lapset jäsentävät maailmaa aikuisten käsitysten kautta, jolloin myös se vaikuttaa heidän leikkeihinsä. Lapsien näkökulmat osoittivat, että lapset haluavat kokea leikissä erilaisia asioita ja olla mukana päättämässä leikistään. Lapsen näkökulmasta tehtävää tutkimusta olisi hyvä tehdä enemmän
Tutkimuksen aineisto kerättiin kävelyhaastatteluiden avulla. Haastattelut toteutettiin lapsen omassa päiväkotiryhmässä. Kävelyhaastattelussa tutkija haastatteli lapsia puolistrukturoidulla haastattelulomakkeella. Kävelyhaastattelun tarkoituksena oli, että lapsi esittelee omia leikkejään ja leikkiympäristöään. Lapsen esille tuomat näkökulmat ohjasivatkin vahvasti haastattelua. Kävelyhaastattelut äänitettiin, jonka jälkeen ne analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksen tuloksissa tarkasteltiin lapsien näkökulmia leikistä sekä päiväkodissa tapahtuvaa leikkiä ja leikkiin liittyviä tunnusmerkkejä. Lapset nimesivät leikeiksi perinteisiä leikkejä sekä pelaamisen ja laululeikit, kun taas värittäminen ja piirtäminen eivät olleet lapsen näkökulmasta leikkiä. Lapsen näkökulmasta päiväkodissa tapahtuvaan leikkiin kuulu leikkisäännöt ja leikkiä kuvattiin myös sosiaaliseksi toiminnaksi. Leikin tunnusmerkkejä olivat lapsen näkökulman mukaan kokemuksellisuus, itsemääräämisoikeus ja mielikuvittelu.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lasten näkökulmien tutkiminen on tärkeää. Lapset jäsentävät maailmaa aikuisten käsitysten kautta, jolloin myös se vaikuttaa heidän leikkeihinsä. Lapsien näkökulmat osoittivat, että lapset haluavat kokea leikissä erilaisia asioita ja olla mukana päättämässä leikistään. Lapsen näkökulmasta tehtävää tutkimusta olisi hyvä tehdä enemmän