Koulurakennus muutoksessa: Uuden opetussuunnitelman mukaiset tilat vanhempaan koulurakennukseen
Moilanen, Ilona (2023)
Moilanen, Ilona
2023
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Master's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254432
Tiivistelmä
Työssä tutkitaan vanhemman koulurakennuksen tilankäytön päivitysmahdollisuuksia sekä sitä, millaisia haasteita rakennuksen alkuperäiset tilaratkaisut tuovat nykyisen opetussuunnitelman (2014) vaatimuksiin nähden. Tavoitteena on löytää ratkaisuja, joilla rakennuksen rakennushistorialliset arvot säilyvät samalla, kun rakennuksen esteettömyys-, turvallisuus ja tilatarpeet päivitetään tähän päivään.
Työn kirjallisuusosiossa käydään läpi Suomen koulurakentamisen historiaa ja koulurakennusten kehitystä eri vuosikymmenillä. Tutkitaan tilastojen avulla Suomen nykyisen käytössä olevan koulurakennuskannan ikäjakaumaa, jolloin saadaan selville rakennuskannan kehityksen tarve. Tilastojen avulla pystytään myös rajaamaan aihealuetta sopivammaksi. Työssä käsitellään OPS-2014 esitettyjä tilankäytön linjauksia, joiden avulla suunnitellaan valitun kohteen tilankäytön päivittämistä. OPS lisäksi tilankäytön suunnittelussa otetaan monia muita koulurakennuksien turvallisuuteen, esteettömyyteen ja tilankäyttöön vaikuttavia asioita.
Esimerkkikohteen avulla tutkitaan millä tavalla 1950-luvun koulurakennuksessa voidaan toteuttaa OPS-2014 esittämiä tilankäytön linjauksia ja mitä haasteita vanhemman koulurakennuksen päivittämisessä on. Selvitetään koulun esteettömyystilanne ja päivitetään se vastaamaan tämän päivän tarpeita. Taustalla pidetään mielessä rakennuksen rakennushistorialliset kohdat ja vältetään tekemästä niihin muutoksia.
The work examines the possibilities of updating the use of space of the older school building and what kind of challenges the building's original spatial solutions bring in relation to the requirements of the current curriculum (2014). The goal of this work is to find solutions that preserve the building's historical values while updating the building's accessibility, safety and the usage of space needs to today.
In the literature section of the work, the history of school construction in Finland and the development of school buildings in different decades are reviewed. Go through OPS-2014 guidelines for school’s space usage and other issues that are affecting the usage of space in schools.
With the help of an example school building, we will investigate how the use of space presented in the curriculum can be implemented in a 1950s school building. Finding out the school's accessibility situation and what updates are needed it to meet today's needs. In the background, the points of the building's construction history are kept in mind and changes to architectural style are avoided.
Työn kirjallisuusosiossa käydään läpi Suomen koulurakentamisen historiaa ja koulurakennusten kehitystä eri vuosikymmenillä. Tutkitaan tilastojen avulla Suomen nykyisen käytössä olevan koulurakennuskannan ikäjakaumaa, jolloin saadaan selville rakennuskannan kehityksen tarve. Tilastojen avulla pystytään myös rajaamaan aihealuetta sopivammaksi. Työssä käsitellään OPS-2014 esitettyjä tilankäytön linjauksia, joiden avulla suunnitellaan valitun kohteen tilankäytön päivittämistä. OPS lisäksi tilankäytön suunnittelussa otetaan monia muita koulurakennuksien turvallisuuteen, esteettömyyteen ja tilankäyttöön vaikuttavia asioita.
Esimerkkikohteen avulla tutkitaan millä tavalla 1950-luvun koulurakennuksessa voidaan toteuttaa OPS-2014 esittämiä tilankäytön linjauksia ja mitä haasteita vanhemman koulurakennuksen päivittämisessä on. Selvitetään koulun esteettömyystilanne ja päivitetään se vastaamaan tämän päivän tarpeita. Taustalla pidetään mielessä rakennuksen rakennushistorialliset kohdat ja vältetään tekemästä niihin muutoksia.
The work examines the possibilities of updating the use of space of the older school building and what kind of challenges the building's original spatial solutions bring in relation to the requirements of the current curriculum (2014). The goal of this work is to find solutions that preserve the building's historical values while updating the building's accessibility, safety and the usage of space needs to today.
In the literature section of the work, the history of school construction in Finland and the development of school buildings in different decades are reviewed. Go through OPS-2014 guidelines for school’s space usage and other issues that are affecting the usage of space in schools.
With the help of an example school building, we will investigate how the use of space presented in the curriculum can be implemented in a 1950s school building. Finding out the school's accessibility situation and what updates are needed it to meet today's needs. In the background, the points of the building's construction history are kept in mind and changes to architectural style are avoided.