’’Opintojen vähäinen konkreettisuus luo epävarmuutta’’: Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden kokemuksia itsevarmuudestaan ja valmiuksistaan toimia haastavissa kasvatustilanteissa
Ohlis, Mette; Narvanne, Jenni (2023)
Ohlis, Mette
Narvanne, Jenni
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254424
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden kokemuksia siitä, kuinka varmoiksi he kokevat itsensä toimiessaan varhaiskasvatuksen arjessa syntyvissä haastavissa kasvatustilanteissa. Haastavia kasvatustilanteita käsiteltiin sosiaalisemotionaalisen kehityksen vaikeuksien näkökulmasta. Lisäksi tutkimuksen oli tarkoitus selvittää, millaisissa tilanteissa opiskelijat ajattelevat haastavien kasvatustilanteiden syntyvän, ja onko varhaiskasvatuksen opettajan tutkintoon kuuluvien ammatillisten opintojen koettu antavan ammatillisia valmiuksia tilanteissa toimimiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voitaisiin mahdollisesti hyödyntää esimerkiksi opetuksen sisältöjä suunniteltaessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella sähköisesti ja anonyymisti marras-joulukuussa 2022. Kyselylomake jaettiin erään suomalaisen yliopiston kolmannen vuosikurssin varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden Whatsapp-ryhmään. Kyselyyn vastasi 12 opiskelijaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, jossa teoreettista kuvaa pyritään luomaan aineiston perusteella vahvan teoriapohjaisuuden sijaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastavat kasvatustilanteet ovat varhaiskasvatuksen opiskelijoiden mielestä näkyneet vain vähän opintojen ammatillisia valmiuksia antavissa opintojaksoissa. Opiskelijat kertoivat, että sosiaalisemotionaalisen kehityksen vaikeuksien pohjalta syntyvistä haastavista kasvatustilanteista oli keskusteltu liian vähän. Opiskelijoilla oli vahva kokemus siitä, että opinnot ovat olleet teoriapainotteisia ja riittävästi konkreettisia esimerkkejä haastavissa kasvatustilanteissa toimimiseen ei ole saatu. Niin ikään tulokset osoittivat, että opiskelijoiden käsitys omasta itsevarmuudestaan oli useimmilla heikko, koska ammatillisista opinnoista ei ollut saatu riittävästi tietoja ja taitoja tukemaan opiskelijoiden varmuutta omasta osaamisestaan. Keskeisenä osana tuloksia nousi esiin myös se, että aikaisempi työkokemus tai opintojen aikainen työskentely varhaiskasvatusalalla lisäsi merkittävästi opiskelijoiden itsevarmuutta toimia työelämän haastavissa kasvatustilanteissa. Kuvauksissa haastavien kasvatustilanteiden ilmenemisestä nousi esiin etenkin siirtymätilanteet, lasten vuorovaikutus- sekä leikkitilanteet ja lapsen käyttäytymisen haasteet sekä siihen liittyvät lapsen heikot itsesäätelytaidot.
Tulokset näyttävät, että opiskelijoilla on hyvät valmiudet haastavien kasvatustilanteiden tunnistamiseen tulevassa työssään. Opinnoilta kuitenkin kaivattaisiin enemmän ammatillisia valmiuksia tilanteissa toimimiseen ja tapoihin ratkaista tilanteet. Huomiota tulisi kiinnittää enemmän myös opiskelijoiden itsevarmuuden tukemiseen ja siihen, että opiskelijat luottaisivat omaan osaamiseensa opinnoista kerätyn tietotaidon perusteella.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella sähköisesti ja anonyymisti marras-joulukuussa 2022. Kyselylomake jaettiin erään suomalaisen yliopiston kolmannen vuosikurssin varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden Whatsapp-ryhmään. Kyselyyn vastasi 12 opiskelijaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla, jossa teoreettista kuvaa pyritään luomaan aineiston perusteella vahvan teoriapohjaisuuden sijaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastavat kasvatustilanteet ovat varhaiskasvatuksen opiskelijoiden mielestä näkyneet vain vähän opintojen ammatillisia valmiuksia antavissa opintojaksoissa. Opiskelijat kertoivat, että sosiaalisemotionaalisen kehityksen vaikeuksien pohjalta syntyvistä haastavista kasvatustilanteista oli keskusteltu liian vähän. Opiskelijoilla oli vahva kokemus siitä, että opinnot ovat olleet teoriapainotteisia ja riittävästi konkreettisia esimerkkejä haastavissa kasvatustilanteissa toimimiseen ei ole saatu. Niin ikään tulokset osoittivat, että opiskelijoiden käsitys omasta itsevarmuudestaan oli useimmilla heikko, koska ammatillisista opinnoista ei ollut saatu riittävästi tietoja ja taitoja tukemaan opiskelijoiden varmuutta omasta osaamisestaan. Keskeisenä osana tuloksia nousi esiin myös se, että aikaisempi työkokemus tai opintojen aikainen työskentely varhaiskasvatusalalla lisäsi merkittävästi opiskelijoiden itsevarmuutta toimia työelämän haastavissa kasvatustilanteissa. Kuvauksissa haastavien kasvatustilanteiden ilmenemisestä nousi esiin etenkin siirtymätilanteet, lasten vuorovaikutus- sekä leikkitilanteet ja lapsen käyttäytymisen haasteet sekä siihen liittyvät lapsen heikot itsesäätelytaidot.
Tulokset näyttävät, että opiskelijoilla on hyvät valmiudet haastavien kasvatustilanteiden tunnistamiseen tulevassa työssään. Opinnoilta kuitenkin kaivattaisiin enemmän ammatillisia valmiuksia tilanteissa toimimiseen ja tapoihin ratkaista tilanteet. Huomiota tulisi kiinnittää enemmän myös opiskelijoiden itsevarmuuden tukemiseen ja siihen, että opiskelijat luottaisivat omaan osaamiseensa opinnoista kerätyn tietotaidon perusteella.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8744]