Vihreämmät väylät: Luonnon monimuotoisuuden lisääminen tienpidossa
Tohmo, Sini (2023)
Tohmo, Sini
2023
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Master's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304264461
Tiivistelmä
Elonkirjo köyhtyy hälyttävän nopeasti ihmisen toiminnan takia. Suomi on sitoutunut pysäyttämään luontokadon vuoteen 2030 mennessä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi toimia pitää tehdä jokaisella sektorilla. Luontokadon pysäyttäminen on ensiarvoisen tärkeää monestakin syystä, mutta lopulta ihmisten terveys, talous ja olemassaolo ovat kytköksissä luontoon – mekään emme selviä ilman sitä. Tässä diplomityössä olen tutkinut keinoja lisätä ja ylläpitää luonnon monimuotoisuutta tienpidossa pääosin kaavoituksen näkökulmasta.
Diplomityö käsittelee Suomen tieverkkoa, jolla on väylämuodoista merkittävin vaikutus luonnon monimuotoisuuteen. Teiden luontovaikutukset ulottuvat tiealuetta huomattavasti laajemmalle alueelle. Tienrakentaminen hävittää ja pirstoo elinympäristöjä. Elinympäristöjen häviäminen ja pirstoutuminen vaikuttaa ekosysteemipalveluihin, ekologiseen verkostoon sekä lajistoon. Myös lajien lisääntymis- ja levähdyspaikoissa voi tapahtua muutoksia. Tiet ja liikenne luovat estevaikutusta. Teillä kulkeva liikenne aiheuttaa myös melua, tärinää ja päästöjä. Vaikutukset alkavat tien rakentamisen aikana ja jatkuvat vuosikymmeniä eteenpäin. Kuitenkin tieverkolla on myös myönteisiä vaikutuksia: tienvarret tarjoavat uuselinympäristöjä, joissa viihtyvät aiemmin perinneympäristöissä eläneet lajit ja tienvarteen syntyy ekologinen käytävä, jota osa lajeista pystyy hyödyntämään muun muassa leviämisreittinä.
Luonnon monimuotoisuutta voidaan lisätä tienpidossa eri keinoilla. Näin voidaan kehittää kestävää liikennejärjestelmää, joka huomioi elonkirjon kattavasti. Lainsäädännön kehittyessä tiehankkeiden yhteydessä voidaan hyödyntää kompensaatiota, jolloin teiden rakentamisesta koituvat haitat luonnolle voidaan hyvittää suojelemalla tai ennallistamalla alueita. Maankäytön suunnittelu ohjaa teiden suunnittelua. Kaavoituksella on suuri rooli luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen niin tieympäristössä kuin rakennetussa ympäristössä. Sen avulla voidaan vähentää muun muassa teiden pirstovaa vaikutusta. Kaavoituksessa on myös mahdollista turvata luontoarvoja väylähankkeiden yhteydessä erilaisilla tarkennuksilla ja rajauksilla sekä kaavamääräyksillä.
Viherverkostoilla on tärkeä rooli luonnon monimuotoisuuden ylläpitämisessä. Tieympäristössä vihersillat, pieneläintunnelit, alikulut ja kuivapolut luovat uusia yhteyksiä ja auttavat eläimiä ylittämään tiet turvallisesti. Olemassa olevien luonnonympäristöjen ennallistaminen ja suojelu ovat keinoja ylläpitää niin viherverkostoa kuin ekosysteemipalveluita. Luonnon monimuotoisuutta voidaan myös lisätä tieympäristössä muuttamalla tiealueella sijaitsevia nurmialueita niityiksi. Tämän lisäksi erityisesti kaupunkiseuduilla sijaitsevien teiden rakenteiden yhteydessä on mahdollista hyödyntää viherkattoja ja viherseiniä luomaan uusia elinympäristöjä sekä maamerkkejä. Olemassa olevien luonnonympäristöjen, kuten tiealueiden niittyjen, luonnon monimuotoisuutta voidaan edistää lisäämällä lahopuuta ympäristötaiteen muodossa. Biodiversity is declining alarmingly fast due to human activity. Finland is committed to halting the biodiversity loss by 2030. To achieve this goal, active efforts are needed from every sector. Halting the biodiversity loss is important for many reasons but in the end, people’s health, economy, and existence are linked to nature - we can’t survive without it. In this thesis, I have researched ways to increase and maintain biodiversity in road keeping mainly from the perspective of land use planning.
The diploma thesis deals with Finland’s road network, which has the most significant impact on biodiversity among the infrastructure networks. The ecological impacts of roads extend to a much wider area than the road area. Road construction destroys and fragments habitats. The loss and fragmentation of habitats affects ecosystem services, the ecological network, and species. Changes may occur in the breeding and resting places of the species. Roads and traffic create a barrier effect. Traffic on roads causes noise, vibration, and emissions. The effects start during the construction of the road and continue for decades. But the road network also has positive effects: the roadsides provide new habitats for species that previously lived in traditional habitats and an ecological corridor is created on the roadside, which some species can use as a dispersal route.
Biodiversity can be increased in road keeping by different means. In this way, a sustainable transport system that takes the biodiversity comprehensively into account can be developed. As the legislation develops, compensation measures can be used in new road projects, in which case the harm caused by road construction can be compensated by protecting or restoring areas. Land use planning guides road planning. Land use planning plays an important role in preserving natural diversity both in the road environment and in the built environment. It can be used to reduce the fragmenting effect of roads. In land use planning there is also an option to protect nature values in connection with fairway projects with various refinements and demarcations as well as planning regulations.
Green infrastructure play an important role in maintaining biodiversity. In road environment wildlife crossings, small animal tunnels, underpasses and dry paths create new connections and help animals cross the roads safely. The restoration and protection of existing natural environments would be ways to maintain both the green network and ecosystem services. The diversity of nature can also be increased in the road environment by converting grassy areas in the road area into meadows. In addition to this, it is possible to use green roofs and green walls to create new habitats and landmarks, especially with roads that are located in urban areas. The biodiversity of existing natural environments in road environment, such as meadows, can be promoted by adding rotting wood in the form of environmental art.
Diplomityö käsittelee Suomen tieverkkoa, jolla on väylämuodoista merkittävin vaikutus luonnon monimuotoisuuteen. Teiden luontovaikutukset ulottuvat tiealuetta huomattavasti laajemmalle alueelle. Tienrakentaminen hävittää ja pirstoo elinympäristöjä. Elinympäristöjen häviäminen ja pirstoutuminen vaikuttaa ekosysteemipalveluihin, ekologiseen verkostoon sekä lajistoon. Myös lajien lisääntymis- ja levähdyspaikoissa voi tapahtua muutoksia. Tiet ja liikenne luovat estevaikutusta. Teillä kulkeva liikenne aiheuttaa myös melua, tärinää ja päästöjä. Vaikutukset alkavat tien rakentamisen aikana ja jatkuvat vuosikymmeniä eteenpäin. Kuitenkin tieverkolla on myös myönteisiä vaikutuksia: tienvarret tarjoavat uuselinympäristöjä, joissa viihtyvät aiemmin perinneympäristöissä eläneet lajit ja tienvarteen syntyy ekologinen käytävä, jota osa lajeista pystyy hyödyntämään muun muassa leviämisreittinä.
Luonnon monimuotoisuutta voidaan lisätä tienpidossa eri keinoilla. Näin voidaan kehittää kestävää liikennejärjestelmää, joka huomioi elonkirjon kattavasti. Lainsäädännön kehittyessä tiehankkeiden yhteydessä voidaan hyödyntää kompensaatiota, jolloin teiden rakentamisesta koituvat haitat luonnolle voidaan hyvittää suojelemalla tai ennallistamalla alueita. Maankäytön suunnittelu ohjaa teiden suunnittelua. Kaavoituksella on suuri rooli luonnon monimuotoisuuden säilyttämiseen niin tieympäristössä kuin rakennetussa ympäristössä. Sen avulla voidaan vähentää muun muassa teiden pirstovaa vaikutusta. Kaavoituksessa on myös mahdollista turvata luontoarvoja väylähankkeiden yhteydessä erilaisilla tarkennuksilla ja rajauksilla sekä kaavamääräyksillä.
Viherverkostoilla on tärkeä rooli luonnon monimuotoisuuden ylläpitämisessä. Tieympäristössä vihersillat, pieneläintunnelit, alikulut ja kuivapolut luovat uusia yhteyksiä ja auttavat eläimiä ylittämään tiet turvallisesti. Olemassa olevien luonnonympäristöjen ennallistaminen ja suojelu ovat keinoja ylläpitää niin viherverkostoa kuin ekosysteemipalveluita. Luonnon monimuotoisuutta voidaan myös lisätä tieympäristössä muuttamalla tiealueella sijaitsevia nurmialueita niityiksi. Tämän lisäksi erityisesti kaupunkiseuduilla sijaitsevien teiden rakenteiden yhteydessä on mahdollista hyödyntää viherkattoja ja viherseiniä luomaan uusia elinympäristöjä sekä maamerkkejä. Olemassa olevien luonnonympäristöjen, kuten tiealueiden niittyjen, luonnon monimuotoisuutta voidaan edistää lisäämällä lahopuuta ympäristötaiteen muodossa.
The diploma thesis deals with Finland’s road network, which has the most significant impact on biodiversity among the infrastructure networks. The ecological impacts of roads extend to a much wider area than the road area. Road construction destroys and fragments habitats. The loss and fragmentation of habitats affects ecosystem services, the ecological network, and species. Changes may occur in the breeding and resting places of the species. Roads and traffic create a barrier effect. Traffic on roads causes noise, vibration, and emissions. The effects start during the construction of the road and continue for decades. But the road network also has positive effects: the roadsides provide new habitats for species that previously lived in traditional habitats and an ecological corridor is created on the roadside, which some species can use as a dispersal route.
Biodiversity can be increased in road keeping by different means. In this way, a sustainable transport system that takes the biodiversity comprehensively into account can be developed. As the legislation develops, compensation measures can be used in new road projects, in which case the harm caused by road construction can be compensated by protecting or restoring areas. Land use planning guides road planning. Land use planning plays an important role in preserving natural diversity both in the road environment and in the built environment. It can be used to reduce the fragmenting effect of roads. In land use planning there is also an option to protect nature values in connection with fairway projects with various refinements and demarcations as well as planning regulations.
Green infrastructure play an important role in maintaining biodiversity. In road environment wildlife crossings, small animal tunnels, underpasses and dry paths create new connections and help animals cross the roads safely. The restoration and protection of existing natural environments would be ways to maintain both the green network and ecosystem services. The diversity of nature can also be increased in the road environment by converting grassy areas in the road area into meadows. In addition to this, it is possible to use green roofs and green walls to create new habitats and landmarks, especially with roads that are located in urban areas. The biodiversity of existing natural environments in road environment, such as meadows, can be promoted by adding rotting wood in the form of environmental art.