Hiljainen arkkitehtuuri: Tila aistillisuudelle, ajallisuudelle ja patinalle
Keisala, Markus (2023)
Keisala, Markus
2023
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Master's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254403
Tiivistelmä
Moderni teknillistynyt yhteiskuntamme ja rakentamamme ympäristö ei puhuttele kokonaisvaltaisesti aistejamme tai kerro yhteydestämme ympäröivään luontoon. Vieraannumme tästä ympäristöstä ja ajaudumme uudenlaiseen kodittomuuden tunteeseen sen ollessa kyvytön vastaamaan olemuksemme tarpeisiin. Sen luonnottomista materiaaleista rakennetut tilat ja paikat eivät herätä kollektiivisesta muististamme jälkiä omasta menneisyydestämme luonnon yhteyden äärellä. Nämä puitteet eivät tarjoa meille mahdollisuutta samaistua miljööseemme tai rakentaa ajallista suhdetta sen kanssa.
Yhteiskuntamme maallistuneiden arvojen myötä emme enää usko mihinkään itseämme suurempaan, jolloin olemme menettäneet perspektiivin, jota vasten voisimme suhteellistaa omaa arkeamme. Sekulaarisen ajattelun yleistyessä olemme kohottaneet olemuksemme keskiöön puhtaan rationaalisen tavan kohdata maailman. Tämä olemus heijastuu myös rakentamaamme ympäristöön. Puhtaasti rationalisoitu tapa ajatella elinympäristöstämme johtaa monesti tilojen ja paikkojen karsiintumiseen pelkiksi kulisseiksi rahan ja puhtaan tehokkuusajattelun ollessa suunnittelun perimmäisiä lähtökohtia.
Filosofisessa ja jopa runollisessa lähestymistavassani tarkastelen näitä ongelmia arkkitehtuurin keinoin. Työssäni olen halunnut tutkia ajan jatkumon ja aistien mahdollisuutta ratkaista arkkitehtuurin ja olemuksemme ongelmia. Työni jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kuvailen vallitsevat ongelmat ihmisen olemuksen sekä laajemmin yhteiskunnan perspektiivin kautta. Tästä rakennan puitteet, jota vasten heijastelen tulevia omia huomioitani, joita tuen minuun vaikuttaneella kirjallisuudella. Tutkin luonnon ja sen syklisyyden mahdollisuutta yhtenä ratkaisuna esitettyihin ongelmiin havainnollistamalla näitä ajatuksia taiteen keinoin. Perustelen kehollisten aistiemme tärkeyden, niin olemuksemme perustana, kuin rakentamamme ympäristön erottamattomana osana sanallistamalla omia aisti- ja tunnekokemuksiani. Toisessa osassa havainnollistan näitä päätelmiä pienimittakaavaisella suunnittelutyöllä.
Tiedostaessamme liiaksi teknillistyneen ympäristömme ja puhtaan rationaalisen ajattelun haitalliset vaikutukset olemukseemme, voimme alkaa muodostaa miljöötä, joka ottaa olemuksemme kokonaisvaltaisesti puhutteluunsa. Ottamalla kehojemme mahdollisuudet sekä luonnosta kumpuavan ajallisuuden, aistillisuuden ja patinan suunnittelun lähtökohdaksi, voimme juurruttaa itsemme osaksi miljöömme ajallista jatkumoa sekä löytää keinoja päästä puhtaan rationaalisesta ajattelusta kohti tuntevampaa ajattelun muotoa. Voimme löytää uudelleen menetetyn perspektiivimme paljastamalla luonnollisesta materiasta luonnon syklisyyden ja eletyn elämän tuoman patinan, jota vasten suhteellistaa olemustamme. Tätä arkkitehti Juhani Pallasmaa kutsuu hiljaisuuden arkkitehtuuriksi. Our modern technical society and the environment we build do not comprehensively appeal to our senses or tell about our connection to the surrounding nature. We become alienated from this environment and drift into a new kind of feeling of homelessness due to its inability to meet the needs of our being. It’s spaces and places, built from unnatural materials, do not evoke traces from our collective memory of our own past connection with nature. This framework does not offer us the opportunity to identify with our milieu or to build a temporal relationship with it.
With the secularized values of our society, we no longer believe in anything greater than ourselves, in which case we have lost the perspective against which we could relativize our own everyday life. As secular thinking has become more common, we have elevated to the centre of our being a pure rational way of facing the world. This essence is also reflected in the environment we build. A purely rationalized way of thinking about our living environment often leads to the reduction of spaces and places into mere backdrops, with money and pure efficiency thinking being the fundamental basis for planning.
In my philosophical and even poetic approach, I examine these problems through the means of architecture. In my work, I have wanted to explore the possibility of the continuum of time and the senses to solve the problems of architecture and our being. My work is divided into two parts. In the first part, I describe the prevailing problems through the essence of humanity, as well as from the perspective of society more broadly. From this, I will build a framework against which I will reflect my future observations of my own, which I will support with the literature that influenced me. I explore the possibility of nature and its cyclicality as one of the solutions to the problems presented by illustrating these ideas through art. I justify the importance of our bodily senses, both as the basis of our being, and as an integral part of the environment we build by verbalizing my own sensory and emotional experiences. In the second part, I will illustrate these conclusions with small-scale design work.
When we become overly aware of the harmful effects of our technologicalized environment and pure rational thinking on our being, we can begin to form a milieu that takes our being holistically into consideration. By taking the possibilities of our bodies and the temporality, sensuality, and patina of nature as a starting point for design, we can instil ourselves as part of the temporal continuum of our milieu and find ways to move away from pure rational thinking towards a more sensible form of thinking. We can rediscover our lost perspective by revealing in natural matter the cyclicality of nature and the patina brought about by the life lived, against which to relativize our being. This is what architect Juhani Pallasmaa calls the architecture of silence.
Yhteiskuntamme maallistuneiden arvojen myötä emme enää usko mihinkään itseämme suurempaan, jolloin olemme menettäneet perspektiivin, jota vasten voisimme suhteellistaa omaa arkeamme. Sekulaarisen ajattelun yleistyessä olemme kohottaneet olemuksemme keskiöön puhtaan rationaalisen tavan kohdata maailman. Tämä olemus heijastuu myös rakentamaamme ympäristöön. Puhtaasti rationalisoitu tapa ajatella elinympäristöstämme johtaa monesti tilojen ja paikkojen karsiintumiseen pelkiksi kulisseiksi rahan ja puhtaan tehokkuusajattelun ollessa suunnittelun perimmäisiä lähtökohtia.
Filosofisessa ja jopa runollisessa lähestymistavassani tarkastelen näitä ongelmia arkkitehtuurin keinoin. Työssäni olen halunnut tutkia ajan jatkumon ja aistien mahdollisuutta ratkaista arkkitehtuurin ja olemuksemme ongelmia. Työni jakaantuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kuvailen vallitsevat ongelmat ihmisen olemuksen sekä laajemmin yhteiskunnan perspektiivin kautta. Tästä rakennan puitteet, jota vasten heijastelen tulevia omia huomioitani, joita tuen minuun vaikuttaneella kirjallisuudella. Tutkin luonnon ja sen syklisyyden mahdollisuutta yhtenä ratkaisuna esitettyihin ongelmiin havainnollistamalla näitä ajatuksia taiteen keinoin. Perustelen kehollisten aistiemme tärkeyden, niin olemuksemme perustana, kuin rakentamamme ympäristön erottamattomana osana sanallistamalla omia aisti- ja tunnekokemuksiani. Toisessa osassa havainnollistan näitä päätelmiä pienimittakaavaisella suunnittelutyöllä.
Tiedostaessamme liiaksi teknillistyneen ympäristömme ja puhtaan rationaalisen ajattelun haitalliset vaikutukset olemukseemme, voimme alkaa muodostaa miljöötä, joka ottaa olemuksemme kokonaisvaltaisesti puhutteluunsa. Ottamalla kehojemme mahdollisuudet sekä luonnosta kumpuavan ajallisuuden, aistillisuuden ja patinan suunnittelun lähtökohdaksi, voimme juurruttaa itsemme osaksi miljöömme ajallista jatkumoa sekä löytää keinoja päästä puhtaan rationaalisesta ajattelusta kohti tuntevampaa ajattelun muotoa. Voimme löytää uudelleen menetetyn perspektiivimme paljastamalla luonnollisesta materiasta luonnon syklisyyden ja eletyn elämän tuoman patinan, jota vasten suhteellistaa olemustamme. Tätä arkkitehti Juhani Pallasmaa kutsuu hiljaisuuden arkkitehtuuriksi.
With the secularized values of our society, we no longer believe in anything greater than ourselves, in which case we have lost the perspective against which we could relativize our own everyday life. As secular thinking has become more common, we have elevated to the centre of our being a pure rational way of facing the world. This essence is also reflected in the environment we build. A purely rationalized way of thinking about our living environment often leads to the reduction of spaces and places into mere backdrops, with money and pure efficiency thinking being the fundamental basis for planning.
In my philosophical and even poetic approach, I examine these problems through the means of architecture. In my work, I have wanted to explore the possibility of the continuum of time and the senses to solve the problems of architecture and our being. My work is divided into two parts. In the first part, I describe the prevailing problems through the essence of humanity, as well as from the perspective of society more broadly. From this, I will build a framework against which I will reflect my future observations of my own, which I will support with the literature that influenced me. I explore the possibility of nature and its cyclicality as one of the solutions to the problems presented by illustrating these ideas through art. I justify the importance of our bodily senses, both as the basis of our being, and as an integral part of the environment we build by verbalizing my own sensory and emotional experiences. In the second part, I will illustrate these conclusions with small-scale design work.
When we become overly aware of the harmful effects of our technologicalized environment and pure rational thinking on our being, we can begin to form a milieu that takes our being holistically into consideration. By taking the possibilities of our bodies and the temporality, sensuality, and patina of nature as a starting point for design, we can instil ourselves as part of the temporal continuum of our milieu and find ways to move away from pure rational thinking towards a more sensible form of thinking. We can rediscover our lost perspective by revealing in natural matter the cyclicality of nature and the patina brought about by the life lived, against which to relativize our being. This is what architect Juhani Pallasmaa calls the architecture of silence.