«Мы дети свободной, / Мы дети счастливой, / Нашей, Советской земли!» : Патриотическая идентичность в советских пионерских песнях 1930-х годов
Honkonen, Lotta (2023)
Honkonen, Lotta
2023
Venäjän kielen ja kulttuurin maisteriohjelma - Master's Programme in Russian Language and Culture
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254383
Tiivistelmä
Pioneerilaulut olivat osa venäjänkielistä neuvostokulttuuria Stalinin ajasta eteenpäin. Niiden avulla rakennettiin neuvostolasten isänmaallista identiteettiä. Patriotismin merkitys tämänhetkisessä venäläisessä yhteiskunnassa on suuri, ja yhä suositut neuvostoajan laulut ilmentävät sekä nostalgiaa neuvostoaikaan että laulujen tärkeyttä kansallisen identiteetin muodostumisessa.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, miten neuvostopioneerien isänmaallinen identiteetti rakentuu 1930-luvun pioneerilauluissa. Tutkimuksessa tarkastellaan laulutekstejä ja niissä esiintyvää neuvostoihmisen, neuvostotilan ja taistelun tematiikkaa. Tutkimusongelmaa lähestytään kulttuurin tutkimuksen näkökulmasta ja siinä hyödynnetään erityisesti identiteetin ja tilan tutkimusta. Muita tutkimuksen kannalta olennaisia käsitteitä ovat patriotismi, stalinismi, pioneeriliike, neuvostolapsuus.
Tutkielman materiaali koostuu 22 pioneerilaulusta, jotka käsittelevät sekä lasten arkipäiväistä elämää että ideologisesti tärkeitä teemoja. Laulutekstejä analysoidaan sanaston ja kielikuvien sekä runon kielellisten tehokeinojen avulla.
Tutkimuksessa ilmeni, että neuvostoihmisen kollektiivinen, isänmaallinen identiteetti muodostuu lauluissa pioneerien yhteydestä muihin lapsiin, muihin kommunistisen ideologian kannattajiin sekä muihin Neuvostoliiton kansalaisiin. Iloiset lapset nauttivat onnellisesta lapsuudestaan, jonka he ovat saaneet lahjaksi Stalinilta, sosialistisen yhteiskunnan suurelta johtajalta. Iloisen lapsuuden vastapainoksi heillä on myös velvollisuus taistella rakkaan synnyinmaansa puolesta.
Isänmaallinen identiteetti rakentuu myös yhteydessä neuvostotilaan sekä ideologiseen taisteluun ja sotaan. Neuvostotila rakentuu pioneerien arkielämän paikoista, kodista, koulusta ja pioneeripalatsista sekä ylivoimaisen, mahtavan ja ainutlaatuisen Neuvostoliiton kuvauksesta. Moskova on neuvostotilan pyhä keskus, jossa Stalin, Neuvostoliiton johtaja, elää ja työskentelee. Neuvostoihminen hallitsee synnyinmaan kaunista ja mahtavaa luontoa, joka on valloitettu teollistumisen ja kollektivisoinnin avulla.
Taistelu synnyinmaan puolesta tapahtuu pioneerilauluissa usein ideologisella tasolla: työskentelemällä sosialistisen yhteiskunnan rakentamiseksi tai kilpailemalla kapitalististen maiden kanssa esimerkiksi ilmailun saavutuksista. Taistelu voi olla myös sodassa tapahtuvaa maanpuolustusta. Mikäli vihollinen uhkaa synnyinmaan rauhaa, on myös pioneerien tehtävä taistella näitä vihollisia vastaan ja tarpeen vaatiessa jopa uhrata henkensä oman maan puolesta. Taistelut esitetään kuitenkin aina voitokkaina, ja kuolleista pioneereista tulee sankareita, joiden muistoa muut pioneerit kunnioittavat.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää nyky-Venäjän kansallisen identiteetin ja isänmaallisen retoriikan tutkimuksessa. Jatkotutkimuksessa on mahdollista tutkia esimerkiksi, mitkä isänmaalliset diskurssit ovat edelleen ajankohtaisia venäläisissä lauluissa tai muissa kulttuurin tuotteissa. Пионерские песни 1930-х годов относятся к советской культуре сталинского времени, и в данных песнях конструируется патриотическая идентичность советских детей. Избранная нами проблема представляется весьма актуальной, так как патриотизм – значимое явление в сегодняшней Российской Федерации, и всё еще популярные советские песни показывают и ностальгию по советскому времени, и конструируют национальную идентичность россиян.
Основной задачей данной магистерской работы является изучение конструирования патриотической идентичности в лирике советских пионерских песен 1930-х годов. Для решения поставленной задачи мы рассмотрели, какая лексика, поэтические образы, тропы и фигуры встречаются в пионерских песнях, связанных с темами советского человека, советского пространства и борьбы. В качестве теоретической основы работы используются теорию пространственности и теорию национальной идентичности Стюарта Холла. Кроме того, мы использовали теоретические понятия «сталинизм», «советский патриотизм», «пионерское движение» и «советское детство».
Материал исследования состоит из 22 пионерских песен, в которых представляется и ежедневная жизнь пионеров, и идеологически важные темы. В качестве исследовательских методов используются приемы анализа поэтического текста, тропы и фигуры.
Наш анализ показал, что коллективная, патриотическая идентичность советских пионеров формируются через связи с другими детьми, с другими сторонниками коммунистической идеологии и с другими гражданами Советского Союза. Дети наслаждаются счастливым детством, подаренным им вождем Сталиным, но они имеют и долг перед Родиной: защищать ее.
Патриотическая идентичность формируется также через связи советского пионера с советским пространством и идеологической борьбой и войной. Советское пространство формируется из изображения социально-бытовых мест пионеров, домов, городов и пионерских дворцов и уникального и красивого Советского Союза. Вождь советского общества, Сталин, живет и работает в Москве, в священном центре советского общества. Советский человек – владелец красивой, великой и родной природы, покоренной индустриализацией и коллективизацией.
Работа для построения советского общества и соревнование с капиталистическими странами через достижения авиации представляется идеологической борьбой, но борьба за Родину выступает и как военная, защита Родины от врагов на войне. Войны всегда являлись победоносными, и те пионеры, которые пожертвовали собой в бою, стали героями.
Исследование данной темы можно было бы развивать и дальше. Интересно было бы рассмотреть национальную российскую идентичность или использование патриотической риторики в наши дни.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, miten neuvostopioneerien isänmaallinen identiteetti rakentuu 1930-luvun pioneerilauluissa. Tutkimuksessa tarkastellaan laulutekstejä ja niissä esiintyvää neuvostoihmisen, neuvostotilan ja taistelun tematiikkaa. Tutkimusongelmaa lähestytään kulttuurin tutkimuksen näkökulmasta ja siinä hyödynnetään erityisesti identiteetin ja tilan tutkimusta. Muita tutkimuksen kannalta olennaisia käsitteitä ovat patriotismi, stalinismi, pioneeriliike, neuvostolapsuus.
Tutkielman materiaali koostuu 22 pioneerilaulusta, jotka käsittelevät sekä lasten arkipäiväistä elämää että ideologisesti tärkeitä teemoja. Laulutekstejä analysoidaan sanaston ja kielikuvien sekä runon kielellisten tehokeinojen avulla.
Tutkimuksessa ilmeni, että neuvostoihmisen kollektiivinen, isänmaallinen identiteetti muodostuu lauluissa pioneerien yhteydestä muihin lapsiin, muihin kommunistisen ideologian kannattajiin sekä muihin Neuvostoliiton kansalaisiin. Iloiset lapset nauttivat onnellisesta lapsuudestaan, jonka he ovat saaneet lahjaksi Stalinilta, sosialistisen yhteiskunnan suurelta johtajalta. Iloisen lapsuuden vastapainoksi heillä on myös velvollisuus taistella rakkaan synnyinmaansa puolesta.
Isänmaallinen identiteetti rakentuu myös yhteydessä neuvostotilaan sekä ideologiseen taisteluun ja sotaan. Neuvostotila rakentuu pioneerien arkielämän paikoista, kodista, koulusta ja pioneeripalatsista sekä ylivoimaisen, mahtavan ja ainutlaatuisen Neuvostoliiton kuvauksesta. Moskova on neuvostotilan pyhä keskus, jossa Stalin, Neuvostoliiton johtaja, elää ja työskentelee. Neuvostoihminen hallitsee synnyinmaan kaunista ja mahtavaa luontoa, joka on valloitettu teollistumisen ja kollektivisoinnin avulla.
Taistelu synnyinmaan puolesta tapahtuu pioneerilauluissa usein ideologisella tasolla: työskentelemällä sosialistisen yhteiskunnan rakentamiseksi tai kilpailemalla kapitalististen maiden kanssa esimerkiksi ilmailun saavutuksista. Taistelu voi olla myös sodassa tapahtuvaa maanpuolustusta. Mikäli vihollinen uhkaa synnyinmaan rauhaa, on myös pioneerien tehtävä taistella näitä vihollisia vastaan ja tarpeen vaatiessa jopa uhrata henkensä oman maan puolesta. Taistelut esitetään kuitenkin aina voitokkaina, ja kuolleista pioneereista tulee sankareita, joiden muistoa muut pioneerit kunnioittavat.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää nyky-Venäjän kansallisen identiteetin ja isänmaallisen retoriikan tutkimuksessa. Jatkotutkimuksessa on mahdollista tutkia esimerkiksi, mitkä isänmaalliset diskurssit ovat edelleen ajankohtaisia venäläisissä lauluissa tai muissa kulttuurin tuotteissa.
Основной задачей данной магистерской работы является изучение конструирования патриотической идентичности в лирике советских пионерских песен 1930-х годов. Для решения поставленной задачи мы рассмотрели, какая лексика, поэтические образы, тропы и фигуры встречаются в пионерских песнях, связанных с темами советского человека, советского пространства и борьбы. В качестве теоретической основы работы используются теорию пространственности и теорию национальной идентичности Стюарта Холла. Кроме того, мы использовали теоретические понятия «сталинизм», «советский патриотизм», «пионерское движение» и «советское детство».
Материал исследования состоит из 22 пионерских песен, в которых представляется и ежедневная жизнь пионеров, и идеологически важные темы. В качестве исследовательских методов используются приемы анализа поэтического текста, тропы и фигуры.
Наш анализ показал, что коллективная, патриотическая идентичность советских пионеров формируются через связи с другими детьми, с другими сторонниками коммунистической идеологии и с другими гражданами Советского Союза. Дети наслаждаются счастливым детством, подаренным им вождем Сталиным, но они имеют и долг перед Родиной: защищать ее.
Патриотическая идентичность формируется также через связи советского пионера с советским пространством и идеологической борьбой и войной. Советское пространство формируется из изображения социально-бытовых мест пионеров, домов, городов и пионерских дворцов и уникального и красивого Советского Союза. Вождь советского общества, Сталин, живет и работает в Москве, в священном центре советского общества. Советский человек – владелец красивой, великой и родной природы, покоренной индустриализацией и коллективизацией.
Работа для построения советского общества и соревнование с капиталистическими странами через достижения авиации представляется идеологической борьбой, но борьба за Родину выступает и как военная, защита Родины от врагов на войне. Войны всегда являлись победоносными, и те пионеры, которые пожертвовали собой в бою, стали героями.
Исследование данной темы можно было бы развивать и дальше. Интересно было бы рассмотреть национальную российскую идентичность или использование патриотической риторики в наши дни.