Luokanopettajien kokemuksia liikunnantuntien vaikutuksista työrauhaan ja opetuksen suunnitteluun
Ansaharju, Aki; Kuosmanen, Saku (2023)
Ansaharju, Aki
Kuosmanen, Saku
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254343
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia liikunnantuntien vaikutuksia oppilaiden työrauhaan seuraavalla oppitunnilla, sekä miten liikunnantunnit vaikuttavat opettajien seuraavan oppitunnin suunnitteluun. Lasten jatkuvasti laskeva liikunta-aktiivisuus, työrauhan ylläpitäminen kouluissa sekä heikentyneet oppimistulokset ovat puhuttaneet yhteiskuntaa jo pidemmän aikaa. Tämä tutkimus keskittyy selvittämään huolta aiheuttavien ilmiöiden syitä ja seurauksia, jonka vuoksi se on merkityksellinen.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tietoa kerättiin Microsoft Forms-kyselylomakkeen avulla. Lomakkeeseen kerättiin vastauksia 3.–6.-luokkien opettajilta, joilla on opetettavanaan oppitunteja liikunnantuntien jälkeen. Lopulta tutkimuskyselyyn vastasi kahdeksan opettajaa kouluista eri puolilta Suomea. Kyselystä saatuja tuloksia analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksina saatiin selville, että liikunnantunneilla on oppilaisiin ja työrauhaan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia. Melkein kaikkien opettajien mukaan liikunnantunneilla on rauhoittavia vaikutuksia oppilaisiin seuraavalla oppitunnilla. Kyselyyn vastanneiden opettajien mukaan oppilaat ovat liikunnantuntien jälkeen levollisempia ja pystyvät keskittymään paremmin oppitunnin sisältöön. Työrauhaan suurimpana negatiivisena vaikuttajana vastaajat ilmaisivat sosiaaliset tilanteet liikunnantunneilla, kuten kilpailutilanteet, jotka aiheuttavat eripuraa seuraavalla oppitunnilla. Tuloksista ilmeni myös, että liikunnantuntien vaikutukset oppilaisiin ovat yksilöllisiä. Liikunnantuntien vaikutukset opetuksen suunnitteluun olivat vaihtelevia. Osalla opettajista liikunnantunnit eivät vaikuttaneet opetuksen suunnitteluun, kun taas enemmistö kertoi huomioivansa liikunnantunnit osana opetusmenetelmävalintoja oppitunneilla.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa tietoa kerättiin Microsoft Forms-kyselylomakkeen avulla. Lomakkeeseen kerättiin vastauksia 3.–6.-luokkien opettajilta, joilla on opetettavanaan oppitunteja liikunnantuntien jälkeen. Lopulta tutkimuskyselyyn vastasi kahdeksan opettajaa kouluista eri puolilta Suomea. Kyselystä saatuja tuloksia analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen tuloksina saatiin selville, että liikunnantunneilla on oppilaisiin ja työrauhaan sekä positiivisia että negatiivisia vaikutuksia. Melkein kaikkien opettajien mukaan liikunnantunneilla on rauhoittavia vaikutuksia oppilaisiin seuraavalla oppitunnilla. Kyselyyn vastanneiden opettajien mukaan oppilaat ovat liikunnantuntien jälkeen levollisempia ja pystyvät keskittymään paremmin oppitunnin sisältöön. Työrauhaan suurimpana negatiivisena vaikuttajana vastaajat ilmaisivat sosiaaliset tilanteet liikunnantunneilla, kuten kilpailutilanteet, jotka aiheuttavat eripuraa seuraavalla oppitunnilla. Tuloksista ilmeni myös, että liikunnantuntien vaikutukset oppilaisiin ovat yksilöllisiä. Liikunnantuntien vaikutukset opetuksen suunnitteluun olivat vaihtelevia. Osalla opettajista liikunnantunnit eivät vaikuttaneet opetuksen suunnitteluun, kun taas enemmistö kertoi huomioivansa liikunnantunnit osana opetusmenetelmävalintoja oppitunneilla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]