Lapsi kielen välittäjänä : näkökulmana vaikutukset lasten mielenterveyteen
Haakana, Martta (2023)
Haakana, Martta
2023
Sosiaalityön kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254350
Tiivistelmä
Maahanmuuttajaperheissä lapsen rooliksi voi usein muodostua kielellisenä tulkkina toimiminen vanhemmilleen, jotka eivät vielä osaa asioida uuden maan kielellä. Lapsitulkit tai kielen välittäjät, kuten heihin tässä tutkielmassani viittaan, joutuvat usein ottamaan osaa tilanteisiin, joihin he eivät muussa tapauksessa osallistuisi. Kielen välittäjien osakseen ottaman vastuun on tutkittu vaikuttavan monin tavoin heidän hyvinvointiinsa.
Tutkielmani tarkoitus on selvittää, millaisia vaikutuksia kielen välityksellä on sitä tekevien lasten mielenterveyteen. Tutkielman aineisto koostuu yhteensä 13 tieteellisestä ja vertaisarvioidusta artikkelista, jotka käsittelevät kielen välityksen vaikutuksia mielenterveyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja aineistoja on analysoitu teemoittelun keinoin.
Aineiston analyysin tuloksena kielen välityksen voidaan nähdä olevan yhteydessä useisiin mielenterveyden ongelmiin. Sisällönanalyysin pohjalta kykenin jaottelemaan mielenterveyden ongelmat masennuksen, ahdistuksen, stressin ja rasituksen osa-alueisiin. Kielen välityksen on nähty johtavan mielenterveyden ongelmiin riippuen sen määrästä ja laadusta, tilanteiden vastuullisuudesta ja vakavuudesta ja lapsen omista tunteista kielen välitystä kohtaan. Näiden lisäksi aineistosta nousi ilmi mielenterveyden ongelmilta suojaavia tekijöitä kielen välittäjien elämässä, jotka jaottelin perheen sisäisiksi ja ulkopuolisiksi tekijöiksi.
Tulevaisuudessa sosiaalityön kentällä olisi erityisen tärkeää tunnistaa kielen välityksen riskit. Tärkeää on myös huomioida kielen välityksen yksilöllisyys, ja olla olettamatta sen vaikuttavan samalla tavalla jokaiseen lapseen ja perheeseen. Jotta tämä onnistuu, Suomessa tarvitaan kielen välitykseen kohdistuvaa tutkimusta; tällä hetkellä ilmiötä ei olla tutkittu Suomessa juuri lainkaan.
Tutkielmani tarkoitus on selvittää, millaisia vaikutuksia kielen välityksellä on sitä tekevien lasten mielenterveyteen. Tutkielman aineisto koostuu yhteensä 13 tieteellisestä ja vertaisarvioidusta artikkelista, jotka käsittelevät kielen välityksen vaikutuksia mielenterveyteen ja psyykkiseen hyvinvointiin. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena, ja aineistoja on analysoitu teemoittelun keinoin.
Aineiston analyysin tuloksena kielen välityksen voidaan nähdä olevan yhteydessä useisiin mielenterveyden ongelmiin. Sisällönanalyysin pohjalta kykenin jaottelemaan mielenterveyden ongelmat masennuksen, ahdistuksen, stressin ja rasituksen osa-alueisiin. Kielen välityksen on nähty johtavan mielenterveyden ongelmiin riippuen sen määrästä ja laadusta, tilanteiden vastuullisuudesta ja vakavuudesta ja lapsen omista tunteista kielen välitystä kohtaan. Näiden lisäksi aineistosta nousi ilmi mielenterveyden ongelmilta suojaavia tekijöitä kielen välittäjien elämässä, jotka jaottelin perheen sisäisiksi ja ulkopuolisiksi tekijöiksi.
Tulevaisuudessa sosiaalityön kentällä olisi erityisen tärkeää tunnistaa kielen välityksen riskit. Tärkeää on myös huomioida kielen välityksen yksilöllisyys, ja olla olettamatta sen vaikuttavan samalla tavalla jokaiseen lapseen ja perheeseen. Jotta tämä onnistuu, Suomessa tarvitaan kielen välitykseen kohdistuvaa tutkimusta; tällä hetkellä ilmiötä ei olla tutkittu Suomessa juuri lainkaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8800]