Sukupuoliroolien representaatiot Miina ja Manu -lastenkirjoissa
Toivanen, Elli; Ylimartimo, Vilja (2023)
Toivanen, Elli
Ylimartimo, Vilja
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254329
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin sukupuolirooleja ilmennetään Miina ja Manu -lastenkirjojen kuvituksessa ja tekstissä. Tavoitteena oli tutkia, näyttäytyvätkö sukupuoliroolit stereotyyppisinä kuvauksina tai pyritäänkö sukupuolistereotypioita jollakin tavoin haastamaan. Lisäksi huomiota kiinnitettiin kirjojen eri julkaisuvuosiin ja siihen, onko eri vuosikymmeniltä peräisin olevissa teoksissa havaittavissa eroavaisuuksia sukupuolten ilmentämisessä. Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin sukupuoliroolien ilmentämistä henkilöhahmojen ulkoisten ominaisuuksien ja toiminnan kuvauksissa sekä hahmojen keskinäisessä asemoinnissa.
Sukupuoliroolit ja -stereotypiat normittavat yhteiskuntaa ja luovat mahdollisuuden jaotella ihmisiä kategorioihin. Lapset omaksuvat sukupuolille tyypillisiä odotuksia ja toimintamalleja jo varhaiskasvatusikäisestä lähtien. Tällaista sukupuoliroolien mukaista toimintaa omaksutaan laajasti ympäröivästä maailmasta ja lastenkirjoilla sekä muulla medialla on merkitystä sille, millaisia odotuksia ja malleja lapsille luodaan sukupuolille tyypillisestä käytöksestä ja toiminnasta. Tutkimuksella pyritään herättämään kasvattajia arvioimaan kriittisesti kasvatuksessa hyödyntämäänsä materiaalia ja sen välittämiä yhteiskunnassa vallitsevia normeja.
Tutkimusaineistoksi valikoitui neljä Miina ja Manu -kirjasarjan teosta eri vuosikymmeniltä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Lopulliset tulokset muodostettiin teemoittelua hyödyntäen. Tutkimuskysymyksiin vastaaviksi teemoiksi nousi neljä pääteemaa; Ulkoiset ominaisuudet, Miinan ja Manun keskinäinen asemointi, Tunteet ja niiden ilmaiseminen sekä Fyysinen toiminta. Ulkoisia ominaisuuksia ja Miinan ja Manun keskinäistä asemointia ilmennetään ainoastaan kirjojen kuvituksessa, kun taas tunteita ja niiden ilmaisemista sekä fyysistä toimintaa on nähtävillä sekä kirjojen teksteissä että kuvituksessa.
Kirjoissa sukupuolirooleja ilmennetään monilta osin stereotypioiden pohjalta. Ulkoiset ominaisuudet voidaan nähdä merkittävimpänä keinona tuottaa sukupuolten välisiä eroja ja ne kattavat muun muassa hahmojen vaatteet, hiukset sekä silmäripset. Miinan ja Manun keskinäinen asemointi kuvissa ilmentää mieskeskeistä ajattelua, mikä näkyy Manun sijoitteluna kuvien etualalle ja toiminnan keskiköön. Myös tunteet ja niiden ilmaiseminen korostaa miessukupuolen asemaa aktiivisena toimijana ja naissukupuolen toissijaisuutta. Hahmojen fyysinen toiminta pohjautuu mies- ja naistapaisiin malleihin. Sukupuoliroolit näyttäytyvät jokaisessa kirjassa vahvasti, mutta tuoreimman kirjan sukupuolia kuvaavassa ilmaisussa on nähtävillä joitakin ilmauksia, joiden voidaan nähdä haastavan sukupuolistereotypioita.
Sukupuoliroolit ja -stereotypiat normittavat yhteiskuntaa ja luovat mahdollisuuden jaotella ihmisiä kategorioihin. Lapset omaksuvat sukupuolille tyypillisiä odotuksia ja toimintamalleja jo varhaiskasvatusikäisestä lähtien. Tällaista sukupuoliroolien mukaista toimintaa omaksutaan laajasti ympäröivästä maailmasta ja lastenkirjoilla sekä muulla medialla on merkitystä sille, millaisia odotuksia ja malleja lapsille luodaan sukupuolille tyypillisestä käytöksestä ja toiminnasta. Tutkimuksella pyritään herättämään kasvattajia arvioimaan kriittisesti kasvatuksessa hyödyntämäänsä materiaalia ja sen välittämiä yhteiskunnassa vallitsevia normeja.
Tutkimusaineistoksi valikoitui neljä Miina ja Manu -kirjasarjan teosta eri vuosikymmeniltä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Lopulliset tulokset muodostettiin teemoittelua hyödyntäen. Tutkimuskysymyksiin vastaaviksi teemoiksi nousi neljä pääteemaa; Ulkoiset ominaisuudet, Miinan ja Manun keskinäinen asemointi, Tunteet ja niiden ilmaiseminen sekä Fyysinen toiminta. Ulkoisia ominaisuuksia ja Miinan ja Manun keskinäistä asemointia ilmennetään ainoastaan kirjojen kuvituksessa, kun taas tunteita ja niiden ilmaisemista sekä fyysistä toimintaa on nähtävillä sekä kirjojen teksteissä että kuvituksessa.
Kirjoissa sukupuolirooleja ilmennetään monilta osin stereotypioiden pohjalta. Ulkoiset ominaisuudet voidaan nähdä merkittävimpänä keinona tuottaa sukupuolten välisiä eroja ja ne kattavat muun muassa hahmojen vaatteet, hiukset sekä silmäripset. Miinan ja Manun keskinäinen asemointi kuvissa ilmentää mieskeskeistä ajattelua, mikä näkyy Manun sijoitteluna kuvien etualalle ja toiminnan keskiköön. Myös tunteet ja niiden ilmaiseminen korostaa miessukupuolen asemaa aktiivisena toimijana ja naissukupuolen toissijaisuutta. Hahmojen fyysinen toiminta pohjautuu mies- ja naistapaisiin malleihin. Sukupuoliroolit näyttäytyvät jokaisessa kirjassa vahvasti, mutta tuoreimman kirjan sukupuolia kuvaavassa ilmaisussa on nähtävillä joitakin ilmauksia, joiden voidaan nähdä haastavan sukupuolistereotypioita.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]