Arkkitehtuurin ala muutoksessa : Arkkitehtiopiskelijoiden kokemuksia ammatti-identiteetistään
Virtanen, Janina (2023)
Virtanen, Janina
2023
Arkkitehdin tutkinto-ohjelma - Master's Programme in Architecture
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254308
Tiivistelmä
Arkkitehtuurin ala on kokenut viime vuosikymmeninä erilaisia muutoksia ja näillä muutoksilla on vaikutuksia myös arkkitehteihin sekä arkkitehtiopiskelijoihin. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yleisellä tasolla, miten arkkitehdin työnkuva sekä ammatti-identiteetti ovat viime vuosikymmeninä muuttuneet. Tämän lisäksi selvitetään miten Suomen kolmen arkkitehtikoulun maisterivaiheen opiskelijat kokevat oman ammatti-identiteettinsä ja mitkä asiat heidän ammatti-identiteetteihinsä vaikuttavat. Tutkimuksessa vastataan kahteen eri tutkimuskysymykseen: Miten arkkitehtien työnkuva sekä ammatti-identiteetti ovat muuttuneet? ja Miten maisterivaiheen arkkitehtiopiskelijat kokevat oman ammatti identiteettinsä ja mitkä asiat siihen vaikuttavat?
Tutkimus jakaantuu kahteen eri osaan, kirjallisuuskatsaukseen sekä strukturoituun haastatteluun. Kirjallisuuskatsausosiossa perehdytään yleisellä tasolla arkkitehdin koulutukseen, ammatti-identiteettiin, työnkuvaan sekä identiteetin ja työnkuvan muutoksiin. Strukturoidun haastattelun pohjalta selvitetään maisterivaiheen arkkitehtiopiskelijoiden kokemuksia omasta ammatti-identiteetistään. Haastatteluaineisto muodostui 110:stä Aalto-yliopiston, Oulun yliopiston sekä Tampereen yliopiston maisterivaiheen arkkitehtiopiskelijan vastauksesta.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta voidaan sanoa arkkitehtien työnkuvan muuttuneen viimeisten vuosikymmenten aikana perinteisestä kaupunki- ja rakennussuunnittelijasta yhteiskunnan erikoisasiantuntijaksi. Arkkitehdin muuttuneen työnkuvan takia myös individualismiin sekä autonomiaan pohjautuva rakennustaiteilijan identiteetti on muuttunut usean ammatti-identiteetin yhdistelmäksi eli hybridi-identiteetiksi. Haastatteluaineiston perusteella voidaan sanoa maisterivaiheen arkkitehtiopiskelijoiden kokevan monivivahteisen ammatti-identiteettinsä pääasiassa yhdeksällä eri tavalla tai niiden yhdistelmällä: suurimmalla osalla opiskelijoista on vahva, kehittyvä tai arvokeskeinen ammatti-identiteetti. Näiden lisäksi osalla opiskelijoista on epävarma, monimutkainen, ristiriitainen tai jopa olematon ammatti-identiteetti. Muutamat opiskelijoista eivät koe arkkitehtuurin olevan olennainen osa omaa identiteettiä tai he eivät miellä itseään perinteisenä arkkitehtina. Kaikista eniten maisterivaiheen arkkitehtiopiskelijoiden ammatti-identiteettiin vaikuttavat arkkitehtuuriopinnot sekä arkkitehtuurialan työt. Opinnot sekä alan työt, pääasiallisesti luovat, vahvistavat sekä selkeyttävät opiskelijoiden ammatti-identiteettiä. Tämän lisäksi myös vallitseva maailmantilanne, vaihto-opiskelu sekä maisterivaiheen kurssit vaikuttavat vahvistavalla tavalla opiskelijoiden ammatti-identiteettiin.
Tutkimus jakaantuu kahteen eri osaan, kirjallisuuskatsaukseen sekä strukturoituun haastatteluun. Kirjallisuuskatsausosiossa perehdytään yleisellä tasolla arkkitehdin koulutukseen, ammatti-identiteettiin, työnkuvaan sekä identiteetin ja työnkuvan muutoksiin. Strukturoidun haastattelun pohjalta selvitetään maisterivaiheen arkkitehtiopiskelijoiden kokemuksia omasta ammatti-identiteetistään. Haastatteluaineisto muodostui 110:stä Aalto-yliopiston, Oulun yliopiston sekä Tampereen yliopiston maisterivaiheen arkkitehtiopiskelijan vastauksesta.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta voidaan sanoa arkkitehtien työnkuvan muuttuneen viimeisten vuosikymmenten aikana perinteisestä kaupunki- ja rakennussuunnittelijasta yhteiskunnan erikoisasiantuntijaksi. Arkkitehdin muuttuneen työnkuvan takia myös individualismiin sekä autonomiaan pohjautuva rakennustaiteilijan identiteetti on muuttunut usean ammatti-identiteetin yhdistelmäksi eli hybridi-identiteetiksi. Haastatteluaineiston perusteella voidaan sanoa maisterivaiheen arkkitehtiopiskelijoiden kokevan monivivahteisen ammatti-identiteettinsä pääasiassa yhdeksällä eri tavalla tai niiden yhdistelmällä: suurimmalla osalla opiskelijoista on vahva, kehittyvä tai arvokeskeinen ammatti-identiteetti. Näiden lisäksi osalla opiskelijoista on epävarma, monimutkainen, ristiriitainen tai jopa olematon ammatti-identiteetti. Muutamat opiskelijoista eivät koe arkkitehtuurin olevan olennainen osa omaa identiteettiä tai he eivät miellä itseään perinteisenä arkkitehtina. Kaikista eniten maisterivaiheen arkkitehtiopiskelijoiden ammatti-identiteettiin vaikuttavat arkkitehtuuriopinnot sekä arkkitehtuurialan työt. Opinnot sekä alan työt, pääasiallisesti luovat, vahvistavat sekä selkeyttävät opiskelijoiden ammatti-identiteettiä. Tämän lisäksi myös vallitseva maailmantilanne, vaihto-opiskelu sekä maisterivaiheen kurssit vaikuttavat vahvistavalla tavalla opiskelijoiden ammatti-identiteettiin.