Kansallisromanttinen Suomi: Kotimaisen romantiikan kirjallisuuden monipuolisuus lukion oppikirjasarjoissa Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus ja Loisto. Lukion suomen kieli ja kirjallisuus
Niskakangas, Jenna (2023)
Niskakangas, Jenna
2023
Kirjallisuustieteen maisteriohjelma - Master´s Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254295
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen kotimaisen romantiikan kirjallisuuden monipuolisuutta lukion oppikirjasarjoissa Särmä. Suomen kieli ja kirjallisuus (Otava 2021, 1. painos) ja Loisto. Lukion suomen kieli ja kirjallisuus (Sanoma Pro Oy 2021, 1. painos). Tutkimusotteeni on edellä mainittuja oppikirjasarjoja vertaileva, mutta myös niitä ohjaavan lukion opetussuunnitelman perusteiden (LOPS 2019) huomioon ottava. Teoreettinen viitekehykseni rakentuu monipuolisesti kirjallisuushistoriallisen tutkimuksen ja ainedidaktisten julkaisuiden ympärille, ja näiden avulla pyrin tarkastelemaan, ovatko oppikirjojen sisällöt ajantasaisia nykytutkimuksen kanssa.
Tutkielmassani keskeisimpänä on kysymys siitä, kuinka monipuolisesti kotimaisen romantiikan kirjallisuus esitetään aineistonani olevissa oppikirjasarjoissa. Analyysissani keskityn tarkastelemaan kotimaisen romantiikan kirjallisuuden monipuolista esittämistä kirjallisuushistoriallisen kehittymisen, romantiikan kirjallisuudelle tyypillisten piirteiden, kotimaisen romantiikan kirjallisuuden kaanonin ja aikakauden kirjallisuudelle tyypillisten kirjallisuuden lajien kautta. Lopuksi tarkastelen oppikirjojen esittämää kotimaisen romantiikan kirjallisuuden kokonaiskuvaa kriittisesti suhteessa lukion opetussuunnitelman perusteissa esitettyihin sisältöihin ja tavoitteisiin sekä koko lukio-opetusta ohjaavaan arvoperustaan ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin.
Analyysini pohjalta totean kummankin oppikirjasarjan esittävän kotimaisen romantiikan kirjallisuuden pelkästään kansallisromanttisen romantiikkakäsityksen näkökulmasta, eikä kotimaisen romantiikan kirjallisuuden monipuolinen esittämistapa oppikirjasarjoissa tällöin toteudu. Myös lukion opetussuunnitelman perusteissa mainitut oppiaine- ja moduulikohtaiset tavoitteet ja sisällöt toteutuvat molemmissa oppikirjasarjoissa melko heikosti, ja myös opetussuunnitelman perusteissa esitetyt arvoperustan tavoitteet sukupuolten tasa-arvon edistämisen ja globaali- ja kulttuuriosaamisen näkökulmasta jäävät osin saavuttamatta.
Keskeisimpien tutkimustulosteni pohjalta esitän, että lukion opetussuunnitelman perusteissa esitettyjen tavoitteiden, sisältöjen ja arvojen toteutuminen olisi helpompaa, jos oppikirjoissa ei ylläpidettäisi kotimaisen romantiikan kirjallisuuden kansallisromanttista romantiikkakäsitystä. Toivon, että tutkielmani keskeiset havainnot ja päätelmät herättävät keskustelua oppimateriaalien tuottajissa ja vievät tulevien oppimateriaalien sisältöjä eteenpäin.
Tutkielmassani keskeisimpänä on kysymys siitä, kuinka monipuolisesti kotimaisen romantiikan kirjallisuus esitetään aineistonani olevissa oppikirjasarjoissa. Analyysissani keskityn tarkastelemaan kotimaisen romantiikan kirjallisuuden monipuolista esittämistä kirjallisuushistoriallisen kehittymisen, romantiikan kirjallisuudelle tyypillisten piirteiden, kotimaisen romantiikan kirjallisuuden kaanonin ja aikakauden kirjallisuudelle tyypillisten kirjallisuuden lajien kautta. Lopuksi tarkastelen oppikirjojen esittämää kotimaisen romantiikan kirjallisuuden kokonaiskuvaa kriittisesti suhteessa lukion opetussuunnitelman perusteissa esitettyihin sisältöihin ja tavoitteisiin sekä koko lukio-opetusta ohjaavaan arvoperustaan ja laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin.
Analyysini pohjalta totean kummankin oppikirjasarjan esittävän kotimaisen romantiikan kirjallisuuden pelkästään kansallisromanttisen romantiikkakäsityksen näkökulmasta, eikä kotimaisen romantiikan kirjallisuuden monipuolinen esittämistapa oppikirjasarjoissa tällöin toteudu. Myös lukion opetussuunnitelman perusteissa mainitut oppiaine- ja moduulikohtaiset tavoitteet ja sisällöt toteutuvat molemmissa oppikirjasarjoissa melko heikosti, ja myös opetussuunnitelman perusteissa esitetyt arvoperustan tavoitteet sukupuolten tasa-arvon edistämisen ja globaali- ja kulttuuriosaamisen näkökulmasta jäävät osin saavuttamatta.
Keskeisimpien tutkimustulosteni pohjalta esitän, että lukion opetussuunnitelman perusteissa esitettyjen tavoitteiden, sisältöjen ja arvojen toteutuminen olisi helpompaa, jos oppikirjoissa ei ylläpidettäisi kotimaisen romantiikan kirjallisuuden kansallisromanttista romantiikkakäsitystä. Toivon, että tutkielmani keskeiset havainnot ja päätelmät herättävät keskustelua oppimateriaalien tuottajissa ja vievät tulevien oppimateriaalien sisältöjä eteenpäin.