Nuorten osallisuus paikalliskehittämisessä
Toorikka, Maria-Anniina (2023)
Toorikka, Maria-Anniina
2023
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304254288
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tarkoituksena on tutkia nuorten sosiaalista osallisuutta paikalliskehittämishankkeessa. Osallisuus on demokraattisen yhteiskunnan perusta sekä merkittävä osa-alue sosiaalisen kestävyyden saavuttamisessa. Erityisesti nuorten osallisuuden edistäminen on ollut poliittinen tavoite 2000-luvun alusta alkaen. Osallisuus on monimuotoinen ilmiö, joka kehittyy yksilön ja yhteisön välisessä vuorovaikutussuhteessa. Tässä tutkimuksessa osallisuutta lähestytään kahden tutkimuskysymyksen kautta. Mitä tarkoitetaan nuorten yhteiskunnallisella osallisuudella? Miten nuorten osallisuus näyttäytyy paikalliskehittämishankkeessa?
Sosiaalinen osallisuus on kokemuksellinen tunne. Kokemus nähdään kehittyvän toimijuuden, yhteisön jäsenyyden sekä yhteisöön kuulumisen kautta. Kokeakseen osallisuutta nuoren tulee tuntea itsensä hyväksytyksi yhteisöön sekä saada suunnittelu-, toiminta- ja päätösvaltaa yhteisössä. Omaehtoisuuden ja todellisten vaikuttamismahdollisuuksien puuttuminen voivat haastaa osallisuuden kokemuksen kehittymistä.
Tutkimusaineisto koostuu kolmen nuoren haastattelusta. Nuoret osallistuivat Leader-tuetun tapahtumahankkeen toteuttamiseen Leader-ohjelmakaudella 2014–2020. Osallistuessaan tapahtumahankkeeseen nuoret olivat lukioikäisiä nuoria. Tutkimuksen aikaan he olivat nuoria aikuisia. Haastattelut pidettiin yksilöhaastatteluina keväällä 2023 Teams-videoneuvotteluohjelmistolla. Haastattelut perustuivat puolistrukturoituun haastattelurunkoon ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla fenomenologisella tutkimusotteella.
Aineistosta voidaan tunnistaa viisi teemaa, joiden kautta nuorten osallisuus näyttäytyy paikalliskehittämishankkeessa. Osallisuus näkyy nuorten toimijuutena (1), rooleina (2), kokemuksina yhteisöstä (3), tunteina (4) ja oppimisena (5). Nuorten osallisuus tunnistettiin omaehtoisena osallistumisena paikalliskehittämiseen toimijuuden ja roolien kautta. Lisäksi aineistossa havaitaan osallisuuteen liittyviä kokemuksia ja tunteita, jotka vaikuttavat nuorten toimijuuteen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuorten osallisuus paikalliskehittämisessä on toimimista erilaisissa aktiivisissa tai passiivisissa rooleissa. Nuorten osallisuus nähdään monimuotoisena osallistumisena suunnitteluun, päätöksentekoon sekä toimintaan. Paikalliskehittämishanke luo yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemuksia sekä oppimismahdollisuuksia. Tuloksista voidaan päätellä, että positiivisesti koetut tunteet kannustavat osallisuuteen. Toisaalta negatiiviset kokemukset voivat haastaa hyvinvointia ja olla esteenä nuorten yhteiskunnalliselle osallisuudelle.
Sosiaalinen osallisuus on kokemuksellinen tunne. Kokemus nähdään kehittyvän toimijuuden, yhteisön jäsenyyden sekä yhteisöön kuulumisen kautta. Kokeakseen osallisuutta nuoren tulee tuntea itsensä hyväksytyksi yhteisöön sekä saada suunnittelu-, toiminta- ja päätösvaltaa yhteisössä. Omaehtoisuuden ja todellisten vaikuttamismahdollisuuksien puuttuminen voivat haastaa osallisuuden kokemuksen kehittymistä.
Tutkimusaineisto koostuu kolmen nuoren haastattelusta. Nuoret osallistuivat Leader-tuetun tapahtumahankkeen toteuttamiseen Leader-ohjelmakaudella 2014–2020. Osallistuessaan tapahtumahankkeeseen nuoret olivat lukioikäisiä nuoria. Tutkimuksen aikaan he olivat nuoria aikuisia. Haastattelut pidettiin yksilöhaastatteluina keväällä 2023 Teams-videoneuvotteluohjelmistolla. Haastattelut perustuivat puolistrukturoituun haastattelurunkoon ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla fenomenologisella tutkimusotteella.
Aineistosta voidaan tunnistaa viisi teemaa, joiden kautta nuorten osallisuus näyttäytyy paikalliskehittämishankkeessa. Osallisuus näkyy nuorten toimijuutena (1), rooleina (2), kokemuksina yhteisöstä (3), tunteina (4) ja oppimisena (5). Nuorten osallisuus tunnistettiin omaehtoisena osallistumisena paikalliskehittämiseen toimijuuden ja roolien kautta. Lisäksi aineistossa havaitaan osallisuuteen liittyviä kokemuksia ja tunteita, jotka vaikuttavat nuorten toimijuuteen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että nuorten osallisuus paikalliskehittämisessä on toimimista erilaisissa aktiivisissa tai passiivisissa rooleissa. Nuorten osallisuus nähdään monimuotoisena osallistumisena suunnitteluun, päätöksentekoon sekä toimintaan. Paikalliskehittämishanke luo yhteisöllisyyden ja osallisuuden kokemuksia sekä oppimismahdollisuuksia. Tuloksista voidaan päätellä, että positiivisesti koetut tunteet kannustavat osallisuuteen. Toisaalta negatiiviset kokemukset voivat haastaa hyvinvointia ja olla esteenä nuorten yhteiskunnalliselle osallisuudelle.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]