Tai muuten… Turvallistamisen rajat eduskunnan budjettipuheen valossa
Kauppinen, Liisa (2023)
Kauppinen, Liisa
2023
Politiikan tutkimuksen maisteriohjelma - Master's Programme in Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304244283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304244283
Tiivistelmä
1990-luvulla kehitetty turvallistamisteoria on vuosikymmenien aikana poikinut eläväisen tutkimusperinteen kansainvälisen politiikan saralla. Turvallistamisen kuvaaman ”poikkeuspolitiikan” suhde tavanomaiseen politiikkaan – siihen, mitä turvallistaminen ei ole – on kuitenkin jäänyt vähälle tarkastelulle. Näin on siitä huolimatta, että tämä ero on alusta lähtien nähty teorialle keskeisenä kysymyksenä. Lisäksi turvallistamisteorian soveltamisalat osoittavat, että tutkijoille on ollut vaikea luopua turvallisuuspolitiikan mieltämisestä omana ja erillisenä sektorinaan vastoin turvallistamisteorian ohjelmallisia oletuksia. Jos taas sektoriajattelusta luopuu, vaarana on eräänlainen ”kaiken teoria”, jolloin turvallistamisleiman voi iskeä mielivaltaisesti lähes kaikenlaiseen ongelma–ratkaisu -tyyppiseen puheeseen.
Tämä pro gradu -tutkielma lähestyy kuvattua ongelmatiikkaa soveltamalla turvallistamisteoriaa epätyypilliseen aineistoon: Suomen eduskunnan jokavuotisiin budjettikeskusteluihin. Lähemmässä tarkastelussa ovat talousarvioesityksen lähetekeskusteluista ministerin avauspuheenvuoro ja suurimman oppositiopuolueen ryhmäpuheenvuoro. Tutkimuskirjallisuuden valossa päädyn mieltämään turvallistamisen esiasteen eli turvallistamissiirron käytännöllisen päättelyn muotona, jolla teorian oletuksien perusteella tulisi olla rakenteellisia ja sisällöllisiä erityispiirteitä. Tutkimuskysymyksenä on, miten hallituksen ja opposition puheenvuoroissa esitetyt käytännölliset argumentit rakentuvat, missä määrin ne täyttävät turvallistamissiirron tunnusmerkistön, ja mitä tulokset tarkoittavat turvallistamisteorian itsensä kannalta.
Tutkielman keskeinen johtopäätös on, että budjettipuheista löytyy turvallistamissiirtoja tai niiden esiasteita muistuttavia rakenteita etenkin suhteessa valtion velkaantumiseen. Huomionarvoista on, että vastapuolen edustaja haastaa tällaisten argumenttien perustan vain harvoin. Turvallistamisteorian postulaattien valossa on kuitenkin mahdoton sanoa, onko kyse turvallistamissiirroista vai ei. Jos turvallistamisteoria haluaa vaalia käsitystä itsestään mielekkäänä, sisäisesti eheänä ja loogisena viitekehyksenä, sen tulisi kirkastaa suhdettaan niin politiikan kuin turvallisuuden tila- ja toimintakäsitteisiin. Teoria voisi myös hyötyä nykyistä tiiviimmästä kiinnittymisestä politiikan ja argumentaation tutkimukseen.
Tämä pro gradu -tutkielma lähestyy kuvattua ongelmatiikkaa soveltamalla turvallistamisteoriaa epätyypilliseen aineistoon: Suomen eduskunnan jokavuotisiin budjettikeskusteluihin. Lähemmässä tarkastelussa ovat talousarvioesityksen lähetekeskusteluista ministerin avauspuheenvuoro ja suurimman oppositiopuolueen ryhmäpuheenvuoro. Tutkimuskirjallisuuden valossa päädyn mieltämään turvallistamisen esiasteen eli turvallistamissiirron käytännöllisen päättelyn muotona, jolla teorian oletuksien perusteella tulisi olla rakenteellisia ja sisällöllisiä erityispiirteitä. Tutkimuskysymyksenä on, miten hallituksen ja opposition puheenvuoroissa esitetyt käytännölliset argumentit rakentuvat, missä määrin ne täyttävät turvallistamissiirron tunnusmerkistön, ja mitä tulokset tarkoittavat turvallistamisteorian itsensä kannalta.
Tutkielman keskeinen johtopäätös on, että budjettipuheista löytyy turvallistamissiirtoja tai niiden esiasteita muistuttavia rakenteita etenkin suhteessa valtion velkaantumiseen. Huomionarvoista on, että vastapuolen edustaja haastaa tällaisten argumenttien perustan vain harvoin. Turvallistamisteorian postulaattien valossa on kuitenkin mahdoton sanoa, onko kyse turvallistamissiirroista vai ei. Jos turvallistamisteoria haluaa vaalia käsitystä itsestään mielekkäänä, sisäisesti eheänä ja loogisena viitekehyksenä, sen tulisi kirkastaa suhdettaan niin politiikan kuin turvallisuuden tila- ja toimintakäsitteisiin. Teoria voisi myös hyötyä nykyistä tiiviimmästä kiinnittymisestä politiikan ja argumentaation tutkimukseen.