Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja havaintoja leluttomasta leikistä
Lapikisto, Mari; Puranen, Sofia (2023)
Lapikisto, Mari
Puranen, Sofia
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304244204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304244204
Tiivistelmä
Tämän kasvatustieteellisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaista 3–5-vuotiaiden lasten leluton leikki on varhaiskasvatuksessa. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kokevat leluttoman leikin, sekä mitä havaintoja heillä on leluttoman leikin piirteistä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksella halutaan herätellä lukijan käsitystä lelun merkityksestä. Mitä onkaan leikki, joka ei sisällä leluja?
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen käsittely aloitetaan leikin käsitteellä. Leikin teorian jälkeen siirrytään tutkittavaan ilmiöön, eli leluttoman leikin käsittelyyn. Leluttoman leikin teorian käsitteen avaamisen jälkeen, syvennytään muihin tutkimukselle merkityksellisiin käsitteisiin, kuten vapaan ja ohjatun leikin käsitteisiin. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään mielikuvitus- sekä roolileikin käsitteitä, jotka nousevat esille erityisesti tutkimuksen aineistossa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka sisältää teoriaa, aineistoa sekä sen analysointia. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla eri koulutustaustoiltaan olevia varhaiskasvatuksen opettajia varhaiskasvatusyksiköissä syksyllä 2022. Aineisto koostuu kolmen varhaiskasvatusopettajan yksilöhaastatteluista, jotka toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä. Puolistrukturoidun haastattelun piirteiden mukaisesti haastattelukysymykset laadittiin ennakkoon, ja haastateltaville esitettiin samat tutkimuskysymykset. Aineiston analyysissä hyödynnetään sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksina saatiin selville, mitä mahdollisuuksia sekä haasteita leluton leikki ilmiö luo lapsen leikille. Tuloksissa leluttoman leikin hyödyksi koettiin yksimielisesti mielikuvituksen käytön lisääntyminen. Muut leluttoman leikin hyödyt sijoittuivat niin lasten kognitiivisten taitojen harjoittamiseen kuin arjen käytäntöjen helpotuksiin. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että leluton leikki on ajatuksia sekä kokemuksia herättävä ilmiö varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa halutaan herätellä ajatuksia siitä, miten lapset voivat hyödyntää leikeissä lelujen sijaan myös ympäristöään, mielikuvitustaan sekä vuorovaikutussuhteitaan.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen käsittely aloitetaan leikin käsitteellä. Leikin teorian jälkeen siirrytään tutkittavaan ilmiöön, eli leluttoman leikin käsittelyyn. Leluttoman leikin teorian käsitteen avaamisen jälkeen, syvennytään muihin tutkimukselle merkityksellisiin käsitteisiin, kuten vapaan ja ohjatun leikin käsitteisiin. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään mielikuvitus- sekä roolileikin käsitteitä, jotka nousevat esille erityisesti tutkimuksen aineistossa.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka sisältää teoriaa, aineistoa sekä sen analysointia. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla eri koulutustaustoiltaan olevia varhaiskasvatuksen opettajia varhaiskasvatusyksiköissä syksyllä 2022. Aineisto koostuu kolmen varhaiskasvatusopettajan yksilöhaastatteluista, jotka toteutettiin puolistrukturoidulla haastattelumenetelmällä. Puolistrukturoidun haastattelun piirteiden mukaisesti haastattelukysymykset laadittiin ennakkoon, ja haastateltaville esitettiin samat tutkimuskysymykset. Aineiston analyysissä hyödynnetään sisällönanalyysiä.
Tutkimuksen tuloksina saatiin selville, mitä mahdollisuuksia sekä haasteita leluton leikki ilmiö luo lapsen leikille. Tuloksissa leluttoman leikin hyödyksi koettiin yksimielisesti mielikuvituksen käytön lisääntyminen. Muut leluttoman leikin hyödyt sijoittuivat niin lasten kognitiivisten taitojen harjoittamiseen kuin arjen käytäntöjen helpotuksiin. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että leluton leikki on ajatuksia sekä kokemuksia herättävä ilmiö varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa halutaan herätellä ajatuksia siitä, miten lapset voivat hyödyntää leikeissä lelujen sijaan myös ympäristöään, mielikuvitustaan sekä vuorovaikutussuhteitaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8709]