Mediakasvatuksessa hyödynnettävät pedagogiset menetelmät varhaiskasvatuksessa
Kepponen, Iiris (2023)
Kepponen, Iiris
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304244202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304244202
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan ajankohtaista tutkimuskirjallisuutta mediakasvatuksen näkökulmasta. Tutkimuskirjallisuuden avulla käsitellään mediakasvatuksen määritelmää, sekä tarkastellaan mediakasvatuksessa hyödynnettäviä pedagogisia menetelmiä varhaiskasvatuksen kontekstissa. Mediakasvatuksella tarkoitetaan varhaiskasvatuksessa yksinkertaisesti selitettynä kasvatusta, jossa lasten mediaan liittyviä taitoja kehitetään ja vahvistetaan. Mediakasvatus on laaja ja muuttuva käsite, jonka seurauksena mediakasvatukseen liittyviä taitoja on tarpeen lähestyä jo varhaiskasvatusikäisten kanssa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2022 painotetaan mediakasvatusta, jossa korostuu median vastuullinen käyttö turvallisessa oppimisympäristössä. Tieto mediasta ja mediakasvatuksessa hyödynnettävistä pedagogisista menetelmistä saa varhaiskasvattajat toteuttamaan mediakasvatusta mahdollisimman monipuolisesti.
Kandidaattitutkielman tutkimusmenetelmäksi valikoitui systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineisto koostui 28 kansainvälisestä vertaisarvioiduista tutkimuksesta. Tutkimukset vastaavat siihen, kuinka mediakasvatus määritellään varhaiskasvatuksen tutkimuskirjallisuudessa sekä millaisia pedagogisia menetelmiä mediakasvatukseen suuntautunut varhaiskasvatus sisältää. Valittuja artikkeleita tarkasteltiin kattavasti aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Mediakasvatuksen määrittelyssä esille nousi selkeästi erottuvat teemat: tieto- ja viestintäteknologia, mediakulttuuri ja medialukutaito. Pedagogisista menetelmistä nousi esiin opetusmetodit, joissa mediasta opitaan esimerkiksi mediaan tutustumisen, -tulkitsemisen ja -arvioinnin kautta. Näissä pedagogisissa menetelmissä hyödynnetään median tuottamiseen ja -käyttöön liittyviä ratkaisuja.
Kandidaatintutkielman tuloksissa nousee esiin mediakasvatuksen moniulotteisuus. Tuloksissa ja teoreettisessa viitekehyksessä on myös paljon samankaltaisuuksia. Teoreettinen tutkimustausta osoitti muun muassa turvallisuuteen ja suojeluun liittyvät taidot mediakasvatuksessa tärkeäksi teemaksi, jota myös tutkimustulokset tukivat. Tutkimusaineistoissa käytetyt pedagogiset menetelmät mediakasvatuksessa vastaavat kattavasti Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2022 määriteltyjä sisältöjä, tarkoituksia ja periaatteita. Lisäksi mediakasvatuksen pedagogisissa menetelmissä korostuu näkemys lapsesta aktiivisena osallistujana.
Kandidaattitutkielman tutkimusmenetelmäksi valikoitui systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Tutkimusaineisto koostui 28 kansainvälisestä vertaisarvioiduista tutkimuksesta. Tutkimukset vastaavat siihen, kuinka mediakasvatus määritellään varhaiskasvatuksen tutkimuskirjallisuudessa sekä millaisia pedagogisia menetelmiä mediakasvatukseen suuntautunut varhaiskasvatus sisältää. Valittuja artikkeleita tarkasteltiin kattavasti aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Mediakasvatuksen määrittelyssä esille nousi selkeästi erottuvat teemat: tieto- ja viestintäteknologia, mediakulttuuri ja medialukutaito. Pedagogisista menetelmistä nousi esiin opetusmetodit, joissa mediasta opitaan esimerkiksi mediaan tutustumisen, -tulkitsemisen ja -arvioinnin kautta. Näissä pedagogisissa menetelmissä hyödynnetään median tuottamiseen ja -käyttöön liittyviä ratkaisuja.
Kandidaatintutkielman tuloksissa nousee esiin mediakasvatuksen moniulotteisuus. Tuloksissa ja teoreettisessa viitekehyksessä on myös paljon samankaltaisuuksia. Teoreettinen tutkimustausta osoitti muun muassa turvallisuuteen ja suojeluun liittyvät taidot mediakasvatuksessa tärkeäksi teemaksi, jota myös tutkimustulokset tukivat. Tutkimusaineistoissa käytetyt pedagogiset menetelmät mediakasvatuksessa vastaavat kattavasti Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2022 määriteltyjä sisältöjä, tarkoituksia ja periaatteita. Lisäksi mediakasvatuksen pedagogisissa menetelmissä korostuu näkemys lapsesta aktiivisena osallistujana.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8744]