Rahapelien yksinoikeusjärjestelmän oikeutuksen arviointi kansanterveyden edistämisen näkökulmasta
Auranen, Kristo (2023)
Auranen, Kristo
2023
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304234160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304234160
Tiivistelmä
Rahapelit on Suomessa käsitetty erityisluonteiseksi yhteiskunnan osa-alueeksi, koska rahapeleihin liittyy merkittävä riski epätoivottavista yhteiskunnallisista vaikutuksista. Rahapelihaitat liittyvät esimerkiksi pelien koukuttavuuteen ja riskiin ajautua rahapeliriippuvuuteen, joka puolestaan voi johtaa esimerkiksi rikollisuuteen tai mielenterveyspalveluiden tarpeen kasvuun. Rahapelien erityisluonteisuus näkyy suomalaisessa rahapelisääntelyssä, jossa Veikkaus Oy:llä on yksinoikeus rahapeleihin. Yksinoikeusjärjestelmä nojaa Suomen valtion kansanterveyden velvoitteisiin ehkäistä ja vähentää rahapelihaittoja Suomessa.
Suomalaiseen rahapelien yksinoikeusjärjestelmään on globalisoitumisen ja nopean teknisen kehityksen myötä kohdistunut ennen näkemätöntä painetta vastata sille asetettuihin rahapelihaittojen ehkäisemisen ja vähentämisen tavoitteisiin. Rahapelien pelaaminen on siirtymässä kasvavissa määrin verkkoon ja rahapelimarkkinoiden ja pelaamisen seuranta osoittaa, että Veikkauksen toimintaympäristö on ratkaisevissa määrin muuttunut. Verkossa olevat online rahapelit määrittävät rahapelimarkkinoita uusiksi, mikä edellyttää rahapelihaittojen ehkäisemis- ja vähentämistoimien kehittämistä. Rahapelimarkkinoiden ja pelaamisen kehitys tarkoittaa myös, että yksinoikeusjärjestelmälle keskeisiä oikeutusperusteita tulee punnita uudelleen.
Tutkielmassa tarkastellaan rahapelihaittoja ja niiden ehkäisemis- ja vähentämistoimien toteutumista viimeisimpien vuosien ajalta. Tähän tietopohjaan peilaten tutkielmassa arvioidaan suomalaisen rahapelijärjestelmän oikeutuksen kestävyyttä suhteessa muuttuvaan toimintaympäristöön. Tutkielman metodina on käytetty lainoppia ja oikeusvertailua. Tutkielmassa tarkastellaan eräiden Euroopan unionin alueella olevien valtioiden rahapelijärjestelmiä. Veikkauksen aseman heikentyminen online-rahapeleissä on viemässä Suomea kohti vastaavanlaista tilannetta kuin tutkielman verrokkimaissa Tanskassa, Ruotsissa ja Alankomaissa, joissa on päädytty purkamaan kokonaan tai osittain yksinoikeuteen perustuvia kansallisia rahapelijärjestelmiä. Verrokkimaa Norjassa yksinoikeusjärjestelmää on pyritty päinvastoin vahvistamaan, mutta käytettävissä olevat keinot erityisesti yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolisten rahapelien pelaamisen kitkemiseksi ovat olleet hyvin rajalliset eivätkä ole tuottaneet toivottuja tuloksia.
Yksinoikeusjärjestelmän oikeutuksen arviointia analysoidaan valtiosääntöoikeudellisista ja EU-oikeudellisista lähtökohdista, joiden osalta analyysi painottuu perus- ja ihmisoikeuksiin. Suomi on perustuslain ja kansainvälisten sopimusten perusteella velvoitettu edistämään kansanterveyttä. Rahapelihaittojen ehkäiseminen ja vähentäminen toteuttaa tätä velvoitetta. Euroopan unionin oikeudessa ei ole nimenomaista sääntelyä rahapeleistä. Tutkielmassa tarkastellaan sen vuoksi osana EU-oikeudellista analyysiä Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntöä ja Euroopan unionin primäärioikeutta suhteessa kansallisen sääntelyyn rahapeleissä.
Tutkielman tulosten mukaan Veikkauksen yksinoikeus rahapelien toimeenpanoon Suomessa ei tosiasiallisesti toteudu verkossa. Yksinoikeusjärjestelmän toteutuessa vaillinaisesti murenee siltä samalla myös pohja sen oikeutukselle, eikä järjestelmä enää voi nojata yleisen edun ja kansanterveyden edistämiseen liittyvään keskeiseen oikeutusperusteeseen. Rahapelihaittojen ehkäisemis- ja vähentämistoimien rajautuminen pääosin yksinoikeusjärjestelmän sisäiseen pelaamiseen ei edistä arpajaislain tavoitetta rahapelihaittojen ehkäisemisestä ja vähentämisestä, koska toimet tavoittavat vain noin puolet kaikesta suomalaisesta online-rahapelaamisesta. Näin ollen perustuslain mukaista kansanterveyden edistämisen velvoitetta osaltaan toteuttava arpajaislaki ei enää täysin vastaa sääntelylle asetettuihin tavoitteisiin.
Suomalaiseen rahapelien yksinoikeusjärjestelmään on globalisoitumisen ja nopean teknisen kehityksen myötä kohdistunut ennen näkemätöntä painetta vastata sille asetettuihin rahapelihaittojen ehkäisemisen ja vähentämisen tavoitteisiin. Rahapelien pelaaminen on siirtymässä kasvavissa määrin verkkoon ja rahapelimarkkinoiden ja pelaamisen seuranta osoittaa, että Veikkauksen toimintaympäristö on ratkaisevissa määrin muuttunut. Verkossa olevat online rahapelit määrittävät rahapelimarkkinoita uusiksi, mikä edellyttää rahapelihaittojen ehkäisemis- ja vähentämistoimien kehittämistä. Rahapelimarkkinoiden ja pelaamisen kehitys tarkoittaa myös, että yksinoikeusjärjestelmälle keskeisiä oikeutusperusteita tulee punnita uudelleen.
Tutkielmassa tarkastellaan rahapelihaittoja ja niiden ehkäisemis- ja vähentämistoimien toteutumista viimeisimpien vuosien ajalta. Tähän tietopohjaan peilaten tutkielmassa arvioidaan suomalaisen rahapelijärjestelmän oikeutuksen kestävyyttä suhteessa muuttuvaan toimintaympäristöön. Tutkielman metodina on käytetty lainoppia ja oikeusvertailua. Tutkielmassa tarkastellaan eräiden Euroopan unionin alueella olevien valtioiden rahapelijärjestelmiä. Veikkauksen aseman heikentyminen online-rahapeleissä on viemässä Suomea kohti vastaavanlaista tilannetta kuin tutkielman verrokkimaissa Tanskassa, Ruotsissa ja Alankomaissa, joissa on päädytty purkamaan kokonaan tai osittain yksinoikeuteen perustuvia kansallisia rahapelijärjestelmiä. Verrokkimaa Norjassa yksinoikeusjärjestelmää on pyritty päinvastoin vahvistamaan, mutta käytettävissä olevat keinot erityisesti yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolisten rahapelien pelaamisen kitkemiseksi ovat olleet hyvin rajalliset eivätkä ole tuottaneet toivottuja tuloksia.
Yksinoikeusjärjestelmän oikeutuksen arviointia analysoidaan valtiosääntöoikeudellisista ja EU-oikeudellisista lähtökohdista, joiden osalta analyysi painottuu perus- ja ihmisoikeuksiin. Suomi on perustuslain ja kansainvälisten sopimusten perusteella velvoitettu edistämään kansanterveyttä. Rahapelihaittojen ehkäiseminen ja vähentäminen toteuttaa tätä velvoitetta. Euroopan unionin oikeudessa ei ole nimenomaista sääntelyä rahapeleistä. Tutkielmassa tarkastellaan sen vuoksi osana EU-oikeudellista analyysiä Euroopan unionin tuomioistuimen oikeuskäytäntöä ja Euroopan unionin primäärioikeutta suhteessa kansallisen sääntelyyn rahapeleissä.
Tutkielman tulosten mukaan Veikkauksen yksinoikeus rahapelien toimeenpanoon Suomessa ei tosiasiallisesti toteudu verkossa. Yksinoikeusjärjestelmän toteutuessa vaillinaisesti murenee siltä samalla myös pohja sen oikeutukselle, eikä järjestelmä enää voi nojata yleisen edun ja kansanterveyden edistämiseen liittyvään keskeiseen oikeutusperusteeseen. Rahapelihaittojen ehkäisemis- ja vähentämistoimien rajautuminen pääosin yksinoikeusjärjestelmän sisäiseen pelaamiseen ei edistä arpajaislain tavoitetta rahapelihaittojen ehkäisemisestä ja vähentämisestä, koska toimet tavoittavat vain noin puolet kaikesta suomalaisesta online-rahapelaamisesta. Näin ollen perustuslain mukaista kansanterveyden edistämisen velvoitetta osaltaan toteuttava arpajaislaki ei enää täysin vastaa sääntelylle asetettuihin tavoitteisiin.