"Kuten aina on tehty, ikiaikainen juttu" : Heteronormatiivisuus sekä sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus luokanopettajien ajattelussa
Ahokas, Suvi; Hakala, Anniina (2023)
Ahokas, Suvi
Hakala, Anniina
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304214121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304214121
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkasteli luokanopettajien ajatuksia koulun heteronormatiivisista käytänteistä sekä heidän ymmärrystään sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden ilmiöstä. Heteronormatiivisuuden voidaan nähdä olevan juurtuneena syvälle rakenteisiin, joka sen myötä huomaamattaankin ohjaa ihmisiä niin ajatuksen, puheen kuin toiminnan tasolla. Yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja moninaisuus puolestaan nähdään sekä laissa että nykyisessä opetussuunnitelmassakin (POPS, 2014) arvoina, joiden mukaan opetus- ja kasvatustyötä tulisi koulussa toteuttaa.
Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty eläytymismenetelmän keinoin kahden eri kehyskertomusparin avulla. Aineiston analyysia on ohjannut dialoginen tematisointi, jossa teoria selitti, tuki sekä kyseenalaisti aineistosta esille nousseita havaintoja. Aineisto kerättiin erinäisistä opettajien verkkoyhteisöistä helmikuussa 2023 ja lopullinen aineisto koostui 25 luokanopettajan tuottamista kertomuksista. Aineiston analyysissa tutkimustulokset jaettiin tutkimuskysymysten mukaisesti kahteen osaan, jossa ensimmäisessä tarkasteltiin luokanopettajien ajatuksia heteronormatiivisista käytänteistä sekä perusteluja, miksi käyttäisi tai ei käyttäisi näitä käytänteitä. Jälkimmäisessä luvussa käsiteltiin luokanopettajien ajatuksia sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden huomioimisesta viidennen luokan seksuaalikasvatuksen opetusjaksolla.
Tämän tutkimuksen luokanopettajien kertomusten perusteella on havaittavissa melko selkeä kahtiajako, jossa enemmistöosuudessa kertomuksista sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus tunnistettiin kouluarjessa sekä heteronormatiiviset toimintatavat nähtiin tarpeettomina, vanhanaikaisina ja vahingollisina. Toisessa päässä luokanopettajien kertomuksista ilmeni ajattelua, jossa heteronormatiivisissa käytänteissä ei nähty ongelmallisuutta – ne koettiin jopa lapsen sukupuoli-identiteettiä vahvistavana toimintana – ja niin sukupuolen kuin seksuaalisuuden moninaisuus jäi käytänteissä, puheessa sekä opetuksessa huomiotta. Tätä toimintaa kuvailtiin täysin normaalina tapana toimia.
Tutkimuksemme perusteella ei voida tehdä yleistyksiä tutkimusaiheidemme ilmentymisestä, mutta tutkimustuloksemme luovat kuvaa heteronormatiivisuuden ilmiöstä kouluarjessa luokanopettajien silmin. Tämän kuvan mukaan osa opettajista edelleen toistaa heteronormatiivisuutta toiminnallaan koulussa ja oppilaiden sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta ei tunnisteta. Koulun tulevaisuus kohti yhdenvertaisempaa toimintaa ja kasvatusta edellyttää yhteisön tasolla rakenteellisia muutoksia sekä opettajien kriittistä itsereflektiota, jossa omia ajatusmalleja, arvoja sekä toimintatapoja peilataan lakiin ja opetussuunnitelmaan. Our study examined classroom teachers' ideas about heteronormative practices in schools and their understanding of gender and sexuality diversity. Heteronormativity can be seen to be deeply embedded in structures, and as such, it unobtrusively guides people in thought, speech and action. Equality and diversity, on the other hand, are seen both in law and in the current curriculum (POPS, 2014) as values according to which teaching and educational work should be carried out in schools.
The data for this study has been collected through the method of empathy-based stories using two different pairs of frame stories. The analysis of the data has been guided by a dialogical thematic approach, where the theory explained, supported and challenged the findings of the data. The data was collected from various teachers' online communities in February 2023 and the final data consisted of narratives produced by 25 classroom teachers. In the analysis of the data, the findings were divided into two parts according to the research questions, the first of which examined classroom teachers' thoughts on heteronormative practices and their reasons for using or not using these practices. The second section discussed classroom teachers' ideas about addressing gender and sexuality diversity in a fifth-grade sexual education lesson.
Based on the reports of classroom teachers in this study, a clear dichotomy emerges, with most reports identifying gender and sexuality diversity in the school curriculum and heteronormative practices as unnecessary, outdated and harmful. At the other end of the spectrum, classroom teachers' reports revealed a mindset in which heteronormative practices were not seen as problematic - they were even seen as reinforcing the child's gender identity - and both gender and sexuality diversity were ignored in practices, discourse and teaching. This was described as a perfectly normal way of doing things.
Our research does not allow us to generalize the manifestation of our research topics, but our research results create a picture of the phenomenon of heteronormativity in school life in classroom teachers point of view. According to this picture, some teachers continue to perpetuate heteronormativity through their actions in school and the diversity of students' gender and sexuality is not recognized. The future of the school towards more equal action and education requires structural changes at the community level and critical self-reflection by teachers, reflecting on their own ideas, values and practices in relation to the law and the curriculum.
Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty eläytymismenetelmän keinoin kahden eri kehyskertomusparin avulla. Aineiston analyysia on ohjannut dialoginen tematisointi, jossa teoria selitti, tuki sekä kyseenalaisti aineistosta esille nousseita havaintoja. Aineisto kerättiin erinäisistä opettajien verkkoyhteisöistä helmikuussa 2023 ja lopullinen aineisto koostui 25 luokanopettajan tuottamista kertomuksista. Aineiston analyysissa tutkimustulokset jaettiin tutkimuskysymysten mukaisesti kahteen osaan, jossa ensimmäisessä tarkasteltiin luokanopettajien ajatuksia heteronormatiivisista käytänteistä sekä perusteluja, miksi käyttäisi tai ei käyttäisi näitä käytänteitä. Jälkimmäisessä luvussa käsiteltiin luokanopettajien ajatuksia sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuuden huomioimisesta viidennen luokan seksuaalikasvatuksen opetusjaksolla.
Tämän tutkimuksen luokanopettajien kertomusten perusteella on havaittavissa melko selkeä kahtiajako, jossa enemmistöosuudessa kertomuksista sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuus tunnistettiin kouluarjessa sekä heteronormatiiviset toimintatavat nähtiin tarpeettomina, vanhanaikaisina ja vahingollisina. Toisessa päässä luokanopettajien kertomuksista ilmeni ajattelua, jossa heteronormatiivisissa käytänteissä ei nähty ongelmallisuutta – ne koettiin jopa lapsen sukupuoli-identiteettiä vahvistavana toimintana – ja niin sukupuolen kuin seksuaalisuuden moninaisuus jäi käytänteissä, puheessa sekä opetuksessa huomiotta. Tätä toimintaa kuvailtiin täysin normaalina tapana toimia.
Tutkimuksemme perusteella ei voida tehdä yleistyksiä tutkimusaiheidemme ilmentymisestä, mutta tutkimustuloksemme luovat kuvaa heteronormatiivisuuden ilmiöstä kouluarjessa luokanopettajien silmin. Tämän kuvan mukaan osa opettajista edelleen toistaa heteronormatiivisuutta toiminnallaan koulussa ja oppilaiden sukupuolen ja seksuaalisuuden moninaisuutta ei tunnisteta. Koulun tulevaisuus kohti yhdenvertaisempaa toimintaa ja kasvatusta edellyttää yhteisön tasolla rakenteellisia muutoksia sekä opettajien kriittistä itsereflektiota, jossa omia ajatusmalleja, arvoja sekä toimintatapoja peilataan lakiin ja opetussuunnitelmaan.
The data for this study has been collected through the method of empathy-based stories using two different pairs of frame stories. The analysis of the data has been guided by a dialogical thematic approach, where the theory explained, supported and challenged the findings of the data. The data was collected from various teachers' online communities in February 2023 and the final data consisted of narratives produced by 25 classroom teachers. In the analysis of the data, the findings were divided into two parts according to the research questions, the first of which examined classroom teachers' thoughts on heteronormative practices and their reasons for using or not using these practices. The second section discussed classroom teachers' ideas about addressing gender and sexuality diversity in a fifth-grade sexual education lesson.
Based on the reports of classroom teachers in this study, a clear dichotomy emerges, with most reports identifying gender and sexuality diversity in the school curriculum and heteronormative practices as unnecessary, outdated and harmful. At the other end of the spectrum, classroom teachers' reports revealed a mindset in which heteronormative practices were not seen as problematic - they were even seen as reinforcing the child's gender identity - and both gender and sexuality diversity were ignored in practices, discourse and teaching. This was described as a perfectly normal way of doing things.
Our research does not allow us to generalize the manifestation of our research topics, but our research results create a picture of the phenomenon of heteronormativity in school life in classroom teachers point of view. According to this picture, some teachers continue to perpetuate heteronormativity through their actions in school and the diversity of students' gender and sexuality is not recognized. The future of the school towards more equal action and education requires structural changes at the community level and critical self-reflection by teachers, reflecting on their own ideas, values and practices in relation to the law and the curriculum.