Esiopetuksen opettajien tulkintoja kestävästä elämäntavasta
Helenius, Anni (2023)
Helenius, Anni
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma, varhaiskasvatus - Master´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304234146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304234146
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia tulkintoja esiopetuksen opettajat tekevät kestävästä elämäntavasta esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden pohjalta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, mikä esiopetuksen opettajia haastaa ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen toteuttamisessa. Kestävän elämäntavan oppiminen lapsuudesta asti on tärkeää, jotta taidot ja tiedot kehittyvät ja ihminen oppii toimimaan kestävän elämäntavan periaatteiden mukaisesti. Koska opettajilla on suuri merkitys lapsen oppimiseen, kasvuun ja kehitykseen on tärkeää, että esiopetuksen opettajien tulkintoja ja kokemia haasteita tutkitaan. Tämä tutkimus tarjoaa yhden näkökulman siihen, millaisia tulkintoja esiopetuksen opettajat tekevät kestävästä elämäntavasta esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden pohjalta.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen sekä opetussuunnitelmatutkimuksen tutkittua tietoa ja tutkimuskirjallisuutta. Tutkimuksen aineisto koostui eri sosiaalisen median alustoihin lähetetystä sähköisestä kyselylomakkeesta. Aineisto muodostui 21 esiopetuksen opettajan vastauksista ja tutkimuksen aineisto analysoitiin sekä teoriaohjaavalla että aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kestävä elämäntapa näyttäytyy esiopetuksen opettajien tulkinnoissa kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämallin eri osien mukaisesti, painottuen kuitenkin muutamaan eri osaan. Esiopetuksen opettajien tulkintojen mukaan esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet ohjaavat eniten konkreettisiin keinoihin kestävän elämäntavan oppimisessa. Lisäksi kestävän kehityksen ulottuvuuksista ekologinen ulottuvuus ja siihen liittyvät teemat näkyivät esiopetuksen opettajien tulkinnoissa eniten. Esiopetuksen opettajat tulkitsivat lisäksi, että esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet ohjaavat paljon tietojen ja ajattelun taitojen kehittymiseen kestävän elämäntavan teemoissa. Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen toteuttamiseen liittyvät haasteet perustuivat suurimmaksi osaksi tiedon puutteeseen, ihmisten arvoihin ja rakenteisiin liittyviin haasteisiin. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajat kokevat esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ohjaavan löyhästi kestävään elämäntapaan ja kestävän kehityksen ulottuvuuksien avaaminen tarkemmin opetussuunnitelmassa antaisi opettajille lisää tietoa kestävän kehityksen tavoitteista.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen sekä opetussuunnitelmatutkimuksen tutkittua tietoa ja tutkimuskirjallisuutta. Tutkimuksen aineisto koostui eri sosiaalisen median alustoihin lähetetystä sähköisestä kyselylomakkeesta. Aineisto muodostui 21 esiopetuksen opettajan vastauksista ja tutkimuksen aineisto analysoitiin sekä teoriaohjaavalla että aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kestävä elämäntapa näyttäytyy esiopetuksen opettajien tulkinnoissa kokonaisvaltaisen ilmastokasvatuksen polkupyörämallin eri osien mukaisesti, painottuen kuitenkin muutamaan eri osaan. Esiopetuksen opettajien tulkintojen mukaan esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet ohjaavat eniten konkreettisiin keinoihin kestävän elämäntavan oppimisessa. Lisäksi kestävän kehityksen ulottuvuuksista ekologinen ulottuvuus ja siihen liittyvät teemat näkyivät esiopetuksen opettajien tulkinnoissa eniten. Esiopetuksen opettajat tulkitsivat lisäksi, että esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet ohjaavat paljon tietojen ja ajattelun taitojen kehittymiseen kestävän elämäntavan teemoissa. Ympäristö- ja kestävyyskasvatuksen toteuttamiseen liittyvät haasteet perustuivat suurimmaksi osaksi tiedon puutteeseen, ihmisten arvoihin ja rakenteisiin liittyviin haasteisiin. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajat kokevat esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ohjaavan löyhästi kestävään elämäntapaan ja kestävän kehityksen ulottuvuuksien avaaminen tarkemmin opetussuunnitelmassa antaisi opettajille lisää tietoa kestävän kehityksen tavoitteista.