Georges Bataille ja nauru: Naurun filosofiset vaikutukset
Laiho, Lauri (2023)
Laiho, Lauri
2023
Filosofian maisteriohjelma - Master's Programme in Philosophy
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304234144
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304234144
Tiivistelmä
Sisäinen kokemus on Georges Bataillen (1897–1963) filosofian tärkein käsite. Sisäisellä kokemuksella hän tarkoittaa eräänlaista mystistä kokemusta. Bataille kuvaa sisäistä kokemusta ekstaasin, naurun, kyynelien ja erotiikan avulla, joista tässä tutkielmassa tarkastelen perusteellisesti naurua. Nauru on Bataillen tuotantoa lävistävä käsite, joka tulkinnassani tavoittaa hänen ajattelustaan puolia, joita muut mainitsemani sisäisen kokemuksen luonnehdinnat eivät tavoita. Tutkimuskysymykseni on, mitkä ovat Bataillen naurun käsityksen filosofiset vaikutukset. Tutkielmani pääaineistona on Bataillen filosofinen tuotanto, jonka pohjalta määrittelen Bataillen naurun käsityksen ja osoitan naurun filosofisia vaikutuksia.
Tutkielmani ensimmäisessä osassa esittelen Bataillen Nietzsche-tulkintaa, joka on suurin vaikuttaja Bataillen naurukäsityksen synnyssä. Tämän jälkeen määrittelen Bataillen tärkeimmän käsitteen, sisäisen kokemuksen, jonka jälkeen tarkastelen naurua kokemuksena ja vertauskuvana. Toisessa osassa alan käsitellä naurun ensimmäistä filosofista vaikutusta. Käsittelen epistemologista naurua, joka osoittaa todellisuudesta ei-tiedon alueen, johon tiedon avulla ei ole mahdollista päästä käsiksi. Ei-tieto on kuitenkin mahdollista kokea jumalallisen naurun aikana sisäisessä kokemuksessa. Tiedon ja ei-tiedon alueet muodostavat Bataillen radikaalin epistemologian. Kolmannessa osassa tarkastelen naurun toista filosofista vaikutusta. Nauru paljastaa, että ihmisen suvereeni oleminen on Bataillen mukaan mahdotonta. Bataille väittää, että suvereenin olemisen kokeminen on silti väliaikaisesti mahdollista sisäisen kokemuksen avulla. Lopuksi käsittelen vielä Bataillen tragikoomisen ihmisen kuvaa, joka syntyy jumalallisen naurun paljastettua länsimaisen filosofian kaksi illuusiota. Illuusioita ovat käsitykset siitä, että tiedon avulla voisi käsittää koko olemassaolon ja siitä, että ihmisen suvereeni oleminen olisi mahdollista.
Tutkielmani mukaan Bataillen naurun käsitys perustuu kokemukselliseen ja vertauskuvalliseen analyysiin naurusta. Naurun kokemus liittyy vahvasti sisäiseen kokemukseen ja naurun kokemuksen analyysi tuottaa naurusta vertauskuvia, joiden avulla naurun filosofisia vaikutuksia voidaan tarkastella. Mielenkiintoisesti Bataille väittää, etteivät vertauskuvat täysin tavoita naurun kokemusta, vaan nauru on lopulta jokaisen itse koettava.
Tutkielmani ensimmäisessä osassa esittelen Bataillen Nietzsche-tulkintaa, joka on suurin vaikuttaja Bataillen naurukäsityksen synnyssä. Tämän jälkeen määrittelen Bataillen tärkeimmän käsitteen, sisäisen kokemuksen, jonka jälkeen tarkastelen naurua kokemuksena ja vertauskuvana. Toisessa osassa alan käsitellä naurun ensimmäistä filosofista vaikutusta. Käsittelen epistemologista naurua, joka osoittaa todellisuudesta ei-tiedon alueen, johon tiedon avulla ei ole mahdollista päästä käsiksi. Ei-tieto on kuitenkin mahdollista kokea jumalallisen naurun aikana sisäisessä kokemuksessa. Tiedon ja ei-tiedon alueet muodostavat Bataillen radikaalin epistemologian. Kolmannessa osassa tarkastelen naurun toista filosofista vaikutusta. Nauru paljastaa, että ihmisen suvereeni oleminen on Bataillen mukaan mahdotonta. Bataille väittää, että suvereenin olemisen kokeminen on silti väliaikaisesti mahdollista sisäisen kokemuksen avulla. Lopuksi käsittelen vielä Bataillen tragikoomisen ihmisen kuvaa, joka syntyy jumalallisen naurun paljastettua länsimaisen filosofian kaksi illuusiota. Illuusioita ovat käsitykset siitä, että tiedon avulla voisi käsittää koko olemassaolon ja siitä, että ihmisen suvereeni oleminen olisi mahdollista.
Tutkielmani mukaan Bataillen naurun käsitys perustuu kokemukselliseen ja vertauskuvalliseen analyysiin naurusta. Naurun kokemus liittyy vahvasti sisäiseen kokemukseen ja naurun kokemuksen analyysi tuottaa naurusta vertauskuvia, joiden avulla naurun filosofisia vaikutuksia voidaan tarkastella. Mielenkiintoisesti Bataille väittää, etteivät vertauskuvat täysin tavoita naurun kokemusta, vaan nauru on lopulta jokaisen itse koettava.