Luottamus sosiaalityön asiakastyössä
Tapaninen, Jasmin (2023)
Tapaninen, Jasmin
2023
Sosiaalityön kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304214095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304214095
Tiivistelmä
Kandidaatintutkielmassani käsittelen sosiaalityöntekijän ja asiakkaan välistä luottamusta rakentavia, haastavia ja estäviä tekijöitä sekä luottamuksen merkitystä sosiaalityön asiakassuhteessa. Tutkielmani tavoitteena on lisätä tietoisuutta sosiaalityön merkittävästä asiantuntijuudesta luottamuksen rakentamisen näkökulmasta sekä siitä, miten merkittävänä luottamus näyttäytyy sosiaalityön asiakassuhteissa. Tutkielmani toteutustapa kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Aineistooni kuuluu kymmenen artikkelia, joista kuusi on kotimaisia ja neljä ulkomaisia. Aineistoni analyysitapana on teemoittelu. Analyysin avulla muodostin aineistosta neljä teemaa, joita ovat luottamusta rakentavat tekijät, luottamusta haastavat tai estävät tekijät, luottamuksen vaikutukset sekä luottamuksen puutteen vaikutukset. Tutkielmani teoreettisessa taustassa käsittelen luottamuksen määritelmää sekä käsittelen luottamusta sosiaalityön asiakassuhteessa.
Luottamus näyttäytyy tutkielmani tuloksissa merkittävässä roolissa sosiaalityön asiakastyössä. Luottamuksellisen suhteen luominen on aineiston perusteella haastavaa asiantuntijatyötä, jossa sosiaalityöntekijän vuorovaikutustaidot ovat keskiössä. Sosiaalityöntekijä voi rakentaa luottamusta monilla erilaisilla teoilla, esimerkiksi osoittamalla omaa sitoutumistaan, luottamustaan asiakkaaseen sekä osoittamalla olevansa luottamuksen arvoinen. Luottamuksen muodostuminen vaatii aikaa ja jokainen kohtaaminen voi joko rakentaa tai romuttaa sitä. Tutkielmani perusteella luottamuksen rakentamista haastavat monet eri tekijät. Ajan puute näyttäytyi yhtenä merkittävimmistä haasteista. Haasteena tai esteenä voivat myös olla asiakkaan omat vaikeat aiemmat kokemukset.
Luottamuksen edut kuitenkin näyttäytyvät tutkimuksen perusteella moninaisina. Luottamus ja suhde sosiaalityöntekijään voivat edistää asiakkaan hyvinvointia monin eri tavoin. Esimerkiksi siten, että asiakas saa tärkeän kokemuksen turvallisesta ja positiivisesta kohtaamisesta tai suhteesta. Tämä voi edistää luottamusta niin kanssaihmisiin, elämään kuin sosiaalityöhön tai muihin instituutioihin. Luottamuksellinen suhde voi edistää myös sosiaalityöntekijöiden työssä jaksamista. Luottamuksen puute aiheuttaa aineiston perusteella monia haasteita.
Luottamus on yksi merkityksellisen ja toimivan sosiaalityön kulmakivistä. Tulevaisuudessa olisi tärkeää, että sosiaalityöntekijöille sallittaisiin aikaa edistää suhdetta ja sen luottamuksellisuuden rakentumista. Jokainen asiakas ja sosiaalityöntekijä ovat yksilöitä. Sen vuoksi ei ole olemassa toimintatapaa jokaiseen tilanteeseen. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, miten luottamus vaikuttaa asiakkaiden motivaatioon.
Luottamus näyttäytyy tutkielmani tuloksissa merkittävässä roolissa sosiaalityön asiakastyössä. Luottamuksellisen suhteen luominen on aineiston perusteella haastavaa asiantuntijatyötä, jossa sosiaalityöntekijän vuorovaikutustaidot ovat keskiössä. Sosiaalityöntekijä voi rakentaa luottamusta monilla erilaisilla teoilla, esimerkiksi osoittamalla omaa sitoutumistaan, luottamustaan asiakkaaseen sekä osoittamalla olevansa luottamuksen arvoinen. Luottamuksen muodostuminen vaatii aikaa ja jokainen kohtaaminen voi joko rakentaa tai romuttaa sitä. Tutkielmani perusteella luottamuksen rakentamista haastavat monet eri tekijät. Ajan puute näyttäytyi yhtenä merkittävimmistä haasteista. Haasteena tai esteenä voivat myös olla asiakkaan omat vaikeat aiemmat kokemukset.
Luottamuksen edut kuitenkin näyttäytyvät tutkimuksen perusteella moninaisina. Luottamus ja suhde sosiaalityöntekijään voivat edistää asiakkaan hyvinvointia monin eri tavoin. Esimerkiksi siten, että asiakas saa tärkeän kokemuksen turvallisesta ja positiivisesta kohtaamisesta tai suhteesta. Tämä voi edistää luottamusta niin kanssaihmisiin, elämään kuin sosiaalityöhön tai muihin instituutioihin. Luottamuksellinen suhde voi edistää myös sosiaalityöntekijöiden työssä jaksamista. Luottamuksen puute aiheuttaa aineiston perusteella monia haasteita.
Luottamus on yksi merkityksellisen ja toimivan sosiaalityön kulmakivistä. Tulevaisuudessa olisi tärkeää, että sosiaalityöntekijöille sallittaisiin aikaa edistää suhdetta ja sen luottamuksellisuuden rakentumista. Jokainen asiakas ja sosiaalityöntekijä ovat yksilöitä. Sen vuoksi ei ole olemassa toimintatapaa jokaiseen tilanteeseen. Jatkossa olisi mielenkiintoista tutkia, miten luottamus vaikuttaa asiakkaiden motivaatioon.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8696]