7. luokkalaisten näkemyksiä kavereiden merkityksestä koulun arjessa
Heikkinen, Neea (2023)
Heikkinen, Neea
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304214086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304214086
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin 7.-luokkalaisten käsityksiä vertaisten merkityksestä koulun arjessa. Aihe valikoitui siksi, että nuorten hyvinvointi on viime aikoina ollut ajankohtainen aihe mediassa ja useissa tutkimuksissa on todettu vertaissuhteiden olevan merkittävä tekijä nuorten elämässä. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti vertaissuhteita koulun arjessa ja niiden vaikutusta koulussa jaksamiseen.
Tutkimus toteutettiin kainuulaisessa peruskoulussa, ja siihen osallistui kolme 7-luokkaa. Vastaajia oli yhteensä 44. Oppilaille teetettiin sähköinen kysely, jossa he vastasivat avoimiin kysymyksiin koskien vertaissuhteita kouluarjessa. Nuoret saivat kertoa vapaasti näkemyksistään. Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja analyysi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineistosta muodostettiin kategorioita nuorten antamien merkityssuhteiden pohjalta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuorten näkemyksissä vertaissuhteiden vaikutus kouluarkeen on suuri. Vertaissuhteet kouluarjessa saivat useita eri merkityksiä, joista muodostettiin neljä kategoriaa: kaverit voimavarana, koulu kohtaamispaikkana, kaverit suojana yksinäisyydeltä sekä ei merkitystä kouluarkeen.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta koulun olevan nuorille paljon muutakin, kuin opiskelupaikka. Koulussa kohdataan vertaisia ja ylläpidetään sosiaalisia suhteita. Tutkimuksen tulosten perusteella vertaissuhteet merkitsevät nuorille koulun arjessa paljon, minkä vuoksi myös sosiaalisten suhteiden muodostaminen ja ylläpitäminen tulee tärkeäksi koulun kasvatustehtäväksi.
Tutkimus toteutettiin kainuulaisessa peruskoulussa, ja siihen osallistui kolme 7-luokkaa. Vastaajia oli yhteensä 44. Oppilaille teetettiin sähköinen kysely, jossa he vastasivat avoimiin kysymyksiin koskien vertaissuhteita kouluarjessa. Nuoret saivat kertoa vapaasti näkemyksistään. Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin, ja analyysi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineistosta muodostettiin kategorioita nuorten antamien merkityssuhteiden pohjalta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuorten näkemyksissä vertaissuhteiden vaikutus kouluarkeen on suuri. Vertaissuhteet kouluarjessa saivat useita eri merkityksiä, joista muodostettiin neljä kategoriaa: kaverit voimavarana, koulu kohtaamispaikkana, kaverit suojana yksinäisyydeltä sekä ei merkitystä kouluarkeen.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta koulun olevan nuorille paljon muutakin, kuin opiskelupaikka. Koulussa kohdataan vertaisia ja ylläpidetään sosiaalisia suhteita. Tutkimuksen tulosten perusteella vertaissuhteet merkitsevät nuorille koulun arjessa paljon, minkä vuoksi myös sosiaalisten suhteiden muodostaminen ja ylläpitäminen tulee tärkeäksi koulun kasvatustehtäväksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8430]