Oppilaan temperamentin vaikutus eri oppiaineissa suoriutumiseen : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Peltonen, Roosa (2023)
Peltonen, Roosa
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304204057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304204057
Tiivistelmä
Temperamentilla tarkoitetaan yksilön tyypillistä reagointityyliä tai toimintatapaa erilaisissa tilanteissa. Erot temperamentissa johtavat yksilöiden erilaisuuteen, ja temperamentti toimii selittävänä tekijänä muun muassa sille, miksi samat kokemukset vaikuttavat ihmisiin eri tavoin. Näin ollen on ilmeistä, että temperamentilla on vaikutusta myös koulumaailmaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla kartoittaa, millaista tutkimusta on tehty oppilaan temperamentin vaikutuksesta eri oppiaineissa suoriutumiseen. Lisäksi tarkoituksena oli tarkastella aiemmilla tutkimuksilla saatuja tuloksia oppilaan temperamentin ja suoriutumisen yhteydestä.
Tutkimusaineisto kerättiin systemaattisella tiedonhaulla keväällä 2023. Katsaukseen valikoitujen tutkimusten tuli täyttää ennalta määritetyt kriteerit, joita olivat muun muassa se, että tutkittavat olivat peruskouluikäisiä, sekä se, että tutkimus sisälsi sekä temperamentin että suoriutumisen näkökulman. Lopullinen tutkimusaineisto koostui kahdeksasta oppilaan temperamentin ja koulussa suoriutumisen yhteyttä tutkivasta tutkimuksesta. Katsaukseen valikoiduissa tutkimuksissa tutkittavia oppiaineita olivat äidinkieli, matematiikka sekä luonnontieteet.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että temperamentin ja suoriutumisen yhteyttä tutkiva tutkimus painottuu kvantitatiiviseen tutkimukseen. Temperamentin arviointiin käytettiin yleisiä temperamenttimittareita, mutta suoriutumisen arvioinnin välineet vaihtelivat arvosanoista erillisiin kokeisiin ja testeihin. Tämän lisäksi tulokset osoittavat, että oppilaan temperamentti on yhteydessä koulussa suoriutumiseen. Suurin osa tutkituista temperamenttipiirteistä vaikutti joko parantavasti tai heikentävästi oppilaan suoriutumiseen. Eri piirteet vaikuttivat suoriutumiseen eri tavoilla, mutta systemaattisia eroja niiden vaikutuksesta eri oppiaineisiin ei havaittu.
Tutkimusaineisto kerättiin systemaattisella tiedonhaulla keväällä 2023. Katsaukseen valikoitujen tutkimusten tuli täyttää ennalta määritetyt kriteerit, joita olivat muun muassa se, että tutkittavat olivat peruskouluikäisiä, sekä se, että tutkimus sisälsi sekä temperamentin että suoriutumisen näkökulman. Lopullinen tutkimusaineisto koostui kahdeksasta oppilaan temperamentin ja koulussa suoriutumisen yhteyttä tutkivasta tutkimuksesta. Katsaukseen valikoiduissa tutkimuksissa tutkittavia oppiaineita olivat äidinkieli, matematiikka sekä luonnontieteet.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että temperamentin ja suoriutumisen yhteyttä tutkiva tutkimus painottuu kvantitatiiviseen tutkimukseen. Temperamentin arviointiin käytettiin yleisiä temperamenttimittareita, mutta suoriutumisen arvioinnin välineet vaihtelivat arvosanoista erillisiin kokeisiin ja testeihin. Tämän lisäksi tulokset osoittavat, että oppilaan temperamentti on yhteydessä koulussa suoriutumiseen. Suurin osa tutkituista temperamenttipiirteistä vaikutti joko parantavasti tai heikentävästi oppilaan suoriutumiseen. Eri piirteet vaikuttivat suoriutumiseen eri tavoilla, mutta systemaattisia eroja niiden vaikutuksesta eri oppiaineisiin ei havaittu.