"On vaikea valmentaa vahvalla lajiosaamisella": Valmentajien näkemyksiä pedagogisesta osaamisesta ja sen merkityksestä valmennuksessa
Rajamäki, Tilda (2023)
Rajamäki, Tilda
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304204056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304204056
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella valmentajien näkemyksiä pedagogisesta osaamisesta ja sen merkityksestä valmennuksessa. Valmentajan pedagoginen osaaminen on määritelty yhdeksi valmentajan osaamistarpeeksi suomalaisen valmennusosaamisen mallissa. Valmentajan pedagoginen osaaminen on kuitenkin erittäin tärkeä osa laadukasta ja ammattitaitoista valmennusta, ja tästä syystä valmentajien pedagogisen osaamisen sekä valmennuksen pedagogiikan laajempi tarkastelu on tärkeää.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella syksyllä 2022 kolmen lajin lajiliiton valmentajakoulutuksissa mukana olevilta henkilöiltä. Kyselyyn vastasi yhteensä 34 valmentajaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja se analysointiin monimenetelmäisesti teorialähtöisesti sekä teoriaohjaavasti.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin pedagogisen osaamisen moninaisuus osana valmentajuutta ja valmennusprosessia. Etenkin vuorovaikutukseen liittyvät taidot nähtiin tärkeinä valmentajan pedagogisina taitoina. Valmennuksen pedagogiikan tavoitteena on tarjota urheilijalle laadukasta ja ammattitaitoista valmennusta. Valmennuksen pedagogiikkaa toteutetaan erilaisin keinoin ja tässä tutkimuksessa pedagogiikan keinoiksi määrittyivät valmennusosaaminen, vuorovaikutusosaaminen, kehittämisosaaminen sekä opetusosaaminen. Pohjaa valmennustoiminnalle ja valmennuksen pedagogiikalle tuo valmentajan kasvatuksellinen vastuu. Tutkimuksen mukaan valmentajat hyödyntävät valmennustyössä erilaisia pedagogisia keinoja, vaikka pedagogiikka ja sen toteuttaminen ei välttämättä ole aina tietoista. Pedagoginen osaaminen ja sen merkitys nousi esiin etenkin vuorovaikutukseen ja tunneosaamiseen liittyvissä taidoissa sekä opetusosaamiseen liittyvissä taidoissa.
Tutkimuksen mukaan on tärkeää, että valmentajat ymmärtävät pedagogiikan käsitteen ja sen moninaisuuden. Käsitteen ymmärtäminen mahdollistaa valmentajien tietoisen pedagogiikan harjoittamisen käytännön valmennustyössä. Lisäksi valmentajien pedagogista osaamista tulisi lisätä ja sen merkitystä osana valmennusprosessia korostaa. Pedagogisen osaamisen kehittäminen on tärkeää myös valmentajan ammatin ammattimaistumisen näkökulmasta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella syksyllä 2022 kolmen lajin lajiliiton valmentajakoulutuksissa mukana olevilta henkilöiltä. Kyselyyn vastasi yhteensä 34 valmentajaa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja se analysointiin monimenetelmäisesti teorialähtöisesti sekä teoriaohjaavasti.
Tutkimuksen tuloksissa nousi esiin pedagogisen osaamisen moninaisuus osana valmentajuutta ja valmennusprosessia. Etenkin vuorovaikutukseen liittyvät taidot nähtiin tärkeinä valmentajan pedagogisina taitoina. Valmennuksen pedagogiikan tavoitteena on tarjota urheilijalle laadukasta ja ammattitaitoista valmennusta. Valmennuksen pedagogiikkaa toteutetaan erilaisin keinoin ja tässä tutkimuksessa pedagogiikan keinoiksi määrittyivät valmennusosaaminen, vuorovaikutusosaaminen, kehittämisosaaminen sekä opetusosaaminen. Pohjaa valmennustoiminnalle ja valmennuksen pedagogiikalle tuo valmentajan kasvatuksellinen vastuu. Tutkimuksen mukaan valmentajat hyödyntävät valmennustyössä erilaisia pedagogisia keinoja, vaikka pedagogiikka ja sen toteuttaminen ei välttämättä ole aina tietoista. Pedagoginen osaaminen ja sen merkitys nousi esiin etenkin vuorovaikutukseen ja tunneosaamiseen liittyvissä taidoissa sekä opetusosaamiseen liittyvissä taidoissa.
Tutkimuksen mukaan on tärkeää, että valmentajat ymmärtävät pedagogiikan käsitteen ja sen moninaisuuden. Käsitteen ymmärtäminen mahdollistaa valmentajien tietoisen pedagogiikan harjoittamisen käytännön valmennustyössä. Lisäksi valmentajien pedagogista osaamista tulisi lisätä ja sen merkitystä osana valmennusprosessia korostaa. Pedagogisen osaamisen kehittäminen on tärkeää myös valmentajan ammatin ammattimaistumisen näkökulmasta.