Yksityisyysparadoksi sosiaalisessa mediassa : Katsaus nuorten käsityksiin ja taustalla vaikuttaviin tekijöihin
Koponen, Iina (2023)
Koponen, Iina
2023
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304204053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304204053
Tiivistelmä
Yksityisyysparadoksilla tarkoitetaan ilmiötä, jossa ihmiset ovat huolissaan yksityisyydensuojastaan, mutta ovat silti valmiita jakamaan henkilötietojaan vastineeksi pienistä palkkioista tai sosiaalisista suhteista. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää ja tutkia erilaisia teorioita, jotka selittävät yksityisyysparadoksin ilmentymistä sosiaalisen median alustoilla. Toisena tavoitteena oli kartoittaa nuorten käsityksiä yksityisyyden konseptista. Paradoksi on erittäin näkyvillä erityisesti sosiaalisen median alustoilla, jossa ihmiset jakavat herkästi hyvinkin arkaluontoisia ja yksityisiä tietoja itsestään.
Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineisto koostui 11 vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, joista kahta lukuun ottamatta kaikki olivat ulkomaisia tutkimuksia. Tutkimuskysymyksinä olivat: millainen käsitys nuorilla on sosiaalisen median aiheuttamista yksityisyysongelmista ja mitkä tekijät selittävät yksityisyysparadoksia alle 30-vuotiaiden sosiaalisen median käyttäjien keskuudessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että ihmiset ovat valmiita uhraamaan osan yksityisyydestään jatkaakseen elämää sellaisena, joihin he ovat modernissa yhteiskunnassa tottuneet, ja perustelevat sitä itselleen monin eri tavoin. Sosiaalinen paine jakaa henkilökohtaista tietoa voi olla vahva nuorten keskuudessa, ja käyttäjät saattavat kokea tarvetta olla aktiivisia ja näkyviä sosiaalisessa mediassa. Nykypäivän yksityiskäsitteen määrittelyyn liittyy haasteita. Yksityisyyden konsepti on erilainen online- ja offline-ympäristöjen välillä. Yksityisyyteen liittyvät huolenaiheet ovat subjektiivisia ja niihin vaikuttavat muun muassa käyttäjän ikä, sukupuoli ja kokemus sosiaalisen median käytöstä. Aiempi tutkimus ei ole saavuttanut yksimielistä konsensusta yksityisyysparadoksia selittävästä teoriasta. Sen sijaan useita selittäviä tekijöitä ja teorioita on esitetty. Neljä keskeistä teoriaa selittävät yksityisyysparadoksin ilmentymistä: privacy calculus -teoria, kyyninen ja apaattinen asenne omaa yksityisyydensuojaa kohtaan, kognitiiviset vinoumat ja heuristiikat sekä rajoittunut rationaalisuus.
Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman aineisto koostui 11 vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista, joista kahta lukuun ottamatta kaikki olivat ulkomaisia tutkimuksia. Tutkimuskysymyksinä olivat: millainen käsitys nuorilla on sosiaalisen median aiheuttamista yksityisyysongelmista ja mitkä tekijät selittävät yksityisyysparadoksia alle 30-vuotiaiden sosiaalisen median käyttäjien keskuudessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että ihmiset ovat valmiita uhraamaan osan yksityisyydestään jatkaakseen elämää sellaisena, joihin he ovat modernissa yhteiskunnassa tottuneet, ja perustelevat sitä itselleen monin eri tavoin. Sosiaalinen paine jakaa henkilökohtaista tietoa voi olla vahva nuorten keskuudessa, ja käyttäjät saattavat kokea tarvetta olla aktiivisia ja näkyviä sosiaalisessa mediassa. Nykypäivän yksityiskäsitteen määrittelyyn liittyy haasteita. Yksityisyyden konsepti on erilainen online- ja offline-ympäristöjen välillä. Yksityisyyteen liittyvät huolenaiheet ovat subjektiivisia ja niihin vaikuttavat muun muassa käyttäjän ikä, sukupuoli ja kokemus sosiaalisen median käytöstä. Aiempi tutkimus ei ole saavuttanut yksimielistä konsensusta yksityisyysparadoksia selittävästä teoriasta. Sen sijaan useita selittäviä tekijöitä ja teorioita on esitetty. Neljä keskeistä teoriaa selittävät yksityisyysparadoksin ilmentymistä: privacy calculus -teoria, kyyninen ja apaattinen asenne omaa yksityisyydensuojaa kohtaan, kognitiiviset vinoumat ja heuristiikat sekä rajoittunut rationaalisuus.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8683]