Sosiaalisen median vaikutukset yliopistossa opiskelevien käyttäjien itsetuntoon: Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Nurmio, Nelli (2023)
Nurmio, Nelli
2023
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304204031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304204031
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa käsittelen sosiaalisen median käytön vaikutuksia yliopistossa opiskelevien käyttäjien itsetuntoon. Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimusaineistoksi valikoitui viisi vertaisarvioitua artikkelia, jotka ovat julkaistu vuosien 2017 ja 2022 välillä. Tutkimusartikkelit käsittelevät sosiaalisen median käytön vaikutuksia käyttäjien itsetuntoon. Tutkielman tutkimuskysymys on: Mitä tutkimuksessa tiedetään sosiaalisen median käytön vaikutuksista yliopistossa opiskelevien käyttäjien itsetuntoon?
Sosiaalinen media on määritelty tutkimuksessa alustana, jolla käyttäjät voivat tuottaa ja jakaa sisältöä, mutta myös olla vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien ja heidän tuottamansa sisällön kanssa. Itsetunto on pääasiassa määritelty olevan yksilön kokonaisvaltainen arvio omasta itsestään. Taustoitan tutkielman aihetta paneutumalla lyhyesti internetiin, jonka muutos geneerisistä palveluista käyttäjien tuottamaan sisältöön ajoi sosiaalisen median syntyä ja kehitystä.
Tutkielman tulokset osoittavat, että käyttäjien itsetuntoon kohdistuvat vaikutukset liittyvät ensisijaisesti sosiaalisen median aktiiviseen käyttöön, eli kuinka paljon ja intensiivisesti sosiaalista mediaa käytetään esimerkiksi päivittäin. Vaikutukset liittyvät myös sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan vertailukäyttäytymiseen, jossa käyttäjät vertailevat itseään, esimerkiksi ulkonäköään ja elämäntyyliään, sosiaalisessa mediassa esiintyviin julkaisuihin, jotka ovat usein tarkkaan harkittuja ja huoliteltuja.
Sosiaalinen media on määritelty tutkimuksessa alustana, jolla käyttäjät voivat tuottaa ja jakaa sisältöä, mutta myös olla vuorovaikutuksessa muiden käyttäjien ja heidän tuottamansa sisällön kanssa. Itsetunto on pääasiassa määritelty olevan yksilön kokonaisvaltainen arvio omasta itsestään. Taustoitan tutkielman aihetta paneutumalla lyhyesti internetiin, jonka muutos geneerisistä palveluista käyttäjien tuottamaan sisältöön ajoi sosiaalisen median syntyä ja kehitystä.
Tutkielman tulokset osoittavat, että käyttäjien itsetuntoon kohdistuvat vaikutukset liittyvät ensisijaisesti sosiaalisen median aktiiviseen käyttöön, eli kuinka paljon ja intensiivisesti sosiaalista mediaa käytetään esimerkiksi päivittäin. Vaikutukset liittyvät myös sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan vertailukäyttäytymiseen, jossa käyttäjät vertailevat itseään, esimerkiksi ulkonäköään ja elämäntyyliään, sosiaalisessa mediassa esiintyviin julkaisuihin, jotka ovat usein tarkkaan harkittuja ja huoliteltuja.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8639]