”Minulla oli luokassa turvallinen olo”: Lapsuuden pelot ja turvallinen opettajuus
Pusa, Maija-Katariina (2023)
Pusa, Maija-Katariina
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304204023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304204023
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella turvallisuudentunnetta lapsuudessa ja sitä, miten erilaiset aikuiset vaikuttavat siihen. Tarkastelua ohjasivat tutkimuskysymykset siitä, millaisia aikuisiin liittyviä pelkoja ilmenee lapsuuden muistoissa, ja millaisia turvallisen opettajan piirteitä esiintyy kokemuksissa opettajista. Tutkimuksen teoriassa käsiteltiin emotionaalista turvallisuutta ja turvattomuutta, pelkoja, mentalisaatiota sekä tunnustamista erityisesti perheen näkökulmasta, mutta kuitenkin myös pohtien näiden merkitystä liittyen kouluun ja opettajiin.
Tutkimuksen aineistona toimivat kaksi valmista kirjoitusaineistoa, joista toinen oli Antti Malisen keräämä aineisto lapsuuden pelkomuistoista, ja toinen Meri Kuulan aineisto merkityksellisistä opettajakokemuksista. Näistä rajattiin tarkastelun kohteeksi kirjoitukset, joiden kirjoittajat olivat käyneet ensimmäisen koulunsa peruskoulu-uudistuksen jälkeen. Aineistoja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla ja teemoitellen niistä nousevia tuloksia.
Analyysin tuloksena muodostui pelkoaineistosta nouseviksi teemoiksi vanhempiin ja kotiin liittyvät pelot, kouluun liittyvät pelot, vieraisiin ihmisiin liittyvät pelot sekä kokemukset lapsuuden pelkojen vaikutuksista myöhempään elämään. Pelkoaineistossa useisiin teemoihin liittyi vahvasti väkivalta, ja se onkin nähtävissä osaa muista teemoista yhdistävänä tekijänä. Opettajakokemusaineistossa toistuvia teemoja olivat puolestaan oppilaisiin uskominen ja heidän kannustamisensa, oppilaiden ymmärtäminen ja heidän tarpeidensa huomioiminen, oppilaista välittäminen sekä oppilaan itsevarmuuteen vaikuttaminen.
Tutkimuksen tuloksissa liittyen lapsuuden pelkoihin korostuvat vanhempien väkivaltaan liittyvät pelot, mistä on nähtävissä teoriassakin ilmennyt perheen merkitys. Analyysissa havaitut kouluun liittyvät pelot eivät puolestaan liity suoraan opettajiin, mutta opettajan merkitys ilmenee kuitenkin välillisesti. Opettajan voikin tutkimustulosten perusteella ajatella olevan merkityksellinen siinä, miten muut asiat koulussa aiheuttavat pelkoja. Analyysin tuloksena opettajakokemuksista muodostuneet teemat ovat yhdistettävissä turvallisuuteen ja tunnustamiseen. Molemmista aineistoista löydettiin myös kokemuksia siitä, miten lapsuuden pelot tai opettajat ovat vaikuttaneet myöhempään elämään. Tulosten pohjalta voikin todeta, että sekä koti- että kouluympäristö ovat merkityksellisiä lapsuuden kokemusten syntymisessä ja näin ollen myös myöhemmän elämän kannalta.
Tutkimuksen aineistona toimivat kaksi valmista kirjoitusaineistoa, joista toinen oli Antti Malisen keräämä aineisto lapsuuden pelkomuistoista, ja toinen Meri Kuulan aineisto merkityksellisistä opettajakokemuksista. Näistä rajattiin tarkastelun kohteeksi kirjoitukset, joiden kirjoittajat olivat käyneet ensimmäisen koulunsa peruskoulu-uudistuksen jälkeen. Aineistoja analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla ja teemoitellen niistä nousevia tuloksia.
Analyysin tuloksena muodostui pelkoaineistosta nouseviksi teemoiksi vanhempiin ja kotiin liittyvät pelot, kouluun liittyvät pelot, vieraisiin ihmisiin liittyvät pelot sekä kokemukset lapsuuden pelkojen vaikutuksista myöhempään elämään. Pelkoaineistossa useisiin teemoihin liittyi vahvasti väkivalta, ja se onkin nähtävissä osaa muista teemoista yhdistävänä tekijänä. Opettajakokemusaineistossa toistuvia teemoja olivat puolestaan oppilaisiin uskominen ja heidän kannustamisensa, oppilaiden ymmärtäminen ja heidän tarpeidensa huomioiminen, oppilaista välittäminen sekä oppilaan itsevarmuuteen vaikuttaminen.
Tutkimuksen tuloksissa liittyen lapsuuden pelkoihin korostuvat vanhempien väkivaltaan liittyvät pelot, mistä on nähtävissä teoriassakin ilmennyt perheen merkitys. Analyysissa havaitut kouluun liittyvät pelot eivät puolestaan liity suoraan opettajiin, mutta opettajan merkitys ilmenee kuitenkin välillisesti. Opettajan voikin tutkimustulosten perusteella ajatella olevan merkityksellinen siinä, miten muut asiat koulussa aiheuttavat pelkoja. Analyysin tuloksena opettajakokemuksista muodostuneet teemat ovat yhdistettävissä turvallisuuteen ja tunnustamiseen. Molemmista aineistoista löydettiin myös kokemuksia siitä, miten lapsuuden pelot tai opettajat ovat vaikuttaneet myöhempään elämään. Tulosten pohjalta voikin todeta, että sekä koti- että kouluympäristö ovat merkityksellisiä lapsuuden kokemusten syntymisessä ja näin ollen myös myöhemmän elämän kannalta.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8798]