Journalismin leikkikenttä : Toimitusten keinot ja motiivit TikTokin kaltaisilla sosiaalisen median uusilla alustoilla
Welling, Roosa (2023)
Welling, Roosa
2023
Journalistiikan maisteriohjelma - Master's Programme in Journalism
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304183890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304183890
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa pyrin selvittämään, millä keinoilla suomalaiset journalistiset mediatalot ovat ottaneet uuden sosiaalisen median alusta TikTokin haltuun ja mitä ne siellä tavoittelevat. Tutkielman tarkoitus on valaista laajemminkin sitä, mitä motiiveja ja keinoja uutisjournalismilla on uusille alustoille mentäessä.
Tutkimustani varten haastattelin kolmen suuren median, Yle Kioskin, Ilta-Sanomien ja MTV Uutisten sosiaalisen median tuottajia, jotka ovat vastuussa TikTok-sisältöjen tuottamisesta. Lisäksi analysoin edellä mainittujen mediatalojen sekä Iltalehden vuonna 2021 julkaisemia TikTok-videoita. Aineistoni koostui kolmesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, joita analysoin teemoittelemalla vastauksia aineistolähtöisesti, ja 72 videosta, joita analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin luokittelemalla niitä eri kategorioihin ja vertailemalla niitä haastatteluissa esiin nousseisiin teemoihin.
Analyysin perusteella uudet, TikTokin kaltaiset alustat nähdään journalistisissa mediataloissa hyödyllisinä paikkoina kokeilla erilaisia kerronnan keinoja matalalla kynnyksellä sekä oppia ylipäätään lisää uusista teknologioista. Alustoille mennessä halutaan myös toteuttaa journalismin eettisiä tehtäviä ja viedä tarkistettua faktatietoa paikkoihin, joista sitä ei välttämättä entuudestaan löydy. Lisäksi alustoilta tavoitellaan näkyvyyttä ja suuria yleisömääriä sekä perinteisistä kanavista kadonneiden nuorten ihmisten huomiota.
Yksikään tutkittu mediatalo ei analyysin perusteella lähtenyt TikTokin käytön alkuvaiheessa tekemään selvästi joko perinteistä uutisjournalismia tai täysin uuden some-alustan toimintalogiikkaan sopeutettua sisältöä. Medioiden TikTok-sisällöissä joudutaankin jatkuvasti tasapainottelemaan esimerkiksi viihteellisyyden ja asiapitoisuuden sekä yhteiskunnallisen merkittävyyden ja irrallisten trendien välillä. Mediataloille ei vaikuta olevan alusta lähtien selvää, millaisen roolin ne haluavat uusilla alustoilla ottaa; sen sijaan ne kokeilevat matalalla kynnyksellä eri asioita vailla suurempia tavoitteita tai tulospaineita.
Tutkimustani varten haastattelin kolmen suuren median, Yle Kioskin, Ilta-Sanomien ja MTV Uutisten sosiaalisen median tuottajia, jotka ovat vastuussa TikTok-sisältöjen tuottamisesta. Lisäksi analysoin edellä mainittujen mediatalojen sekä Iltalehden vuonna 2021 julkaisemia TikTok-videoita. Aineistoni koostui kolmesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, joita analysoin teemoittelemalla vastauksia aineistolähtöisesti, ja 72 videosta, joita analysoin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin luokittelemalla niitä eri kategorioihin ja vertailemalla niitä haastatteluissa esiin nousseisiin teemoihin.
Analyysin perusteella uudet, TikTokin kaltaiset alustat nähdään journalistisissa mediataloissa hyödyllisinä paikkoina kokeilla erilaisia kerronnan keinoja matalalla kynnyksellä sekä oppia ylipäätään lisää uusista teknologioista. Alustoille mennessä halutaan myös toteuttaa journalismin eettisiä tehtäviä ja viedä tarkistettua faktatietoa paikkoihin, joista sitä ei välttämättä entuudestaan löydy. Lisäksi alustoilta tavoitellaan näkyvyyttä ja suuria yleisömääriä sekä perinteisistä kanavista kadonneiden nuorten ihmisten huomiota.
Yksikään tutkittu mediatalo ei analyysin perusteella lähtenyt TikTokin käytön alkuvaiheessa tekemään selvästi joko perinteistä uutisjournalismia tai täysin uuden some-alustan toimintalogiikkaan sopeutettua sisältöä. Medioiden TikTok-sisällöissä joudutaankin jatkuvasti tasapainottelemaan esimerkiksi viihteellisyyden ja asiapitoisuuden sekä yhteiskunnallisen merkittävyyden ja irrallisten trendien välillä. Mediataloille ei vaikuta olevan alusta lähtien selvää, millaisen roolin ne haluavat uusilla alustoilla ottaa; sen sijaan ne kokeilevat matalalla kynnyksellä eri asioita vailla suurempia tavoitteita tai tulospaineita.