Luovuutta ja lohikäärmeitä : Pöytäroolipelien potentiaali luovuuden, innovaation ja laaja-alaisuuden osa-alueiden opetuksessa
Arola, Pyry; Valtonen, Jaso (2023)
Arola, Pyry
Valtonen, Jaso
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304193925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304193925
Tiivistelmä
Oppimispelit ja pelillistäminen ovat olleet osa kasvatustieteellistä tutkimusta jo kymmenkunta vuotta. Lukuisista tutkimuksista ja kokeilusta huolimatta tutkimuksessa on vielä merkittäviä katvealueita. Tutkimus tarkastelee erästä näistä katveeseen jääneistä pelaamisen osa-alueista, pöytäroolipelejä ja niiden mahdollisuuksia kasvatustoiminnalle, erityisesti laaja-alaisen osaamisen näkökulmasta.
Pöytäroolipelit ovat analogisten pelien genre, jossa korostuu luova ajattelu, joustavuus, yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu ja improvisaationaalinen draama. Pöytäroolipelaaminen on kokenut edellisenä ja kuluvana vuosikymmenenä merkittävää kasvua, ja on suosioonsa nähden jäänyt vähäiselle huomiolle akateemisessa keskustelussa.
Laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet ovat opetusta läpäiseviä kokonaisuuksia, joiden merkitys on korostunut viimeisimmässä opetussuunnitelmassa. Ne koostuvat taidoista, joita pidetään osin universaaleina, ja osittain niin kutsuttujen tulevaisuuden taitojen komponentteina. Opetussuunnitelmaan listattujen laaja-alaisten oppimiskokonaisuuksien lisäksi ongelmanratkaisu, luovuus ja innovaatio voidaan nähdä laaja-alaisina oppimisalueina. Laaja alaiset oppimiskokonaisuudet ovat sellaisenaan sekä vielä vähän tutkittu aihe, että opettajat ovat kokeneet niiden toteuttamisen vaikeaksi.
Tutkimukseen on kerätty kolmelta eri nuorista koostuvasta pöytäroolipeliryhmältä taltioinnit heidän pelikerroistaan. Taltioinnit on litteroitu ja jäsennelty laadullisella sisällönanalyysillä kohtauksiksi ja teemoiksi, joiden kautta pyritään selvittämään pöytäroolipelaamisen mahdollisuuksia laaja-alaisen osaamisen edistämiseksi.
Tutkimuksessa selvisi, että luovuus, innovointi ja monet muut laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet ovat luonnostaan läsnä pöytäroolipeleissä syntyvissä teemoissa. Teorian ja tutkimuksen perusteella uskomme, että suunnittelemalla pöytäroolipelin haluttuun tarkoitukseen, siihen voi sisällyttää haluttuja laaja-alaisia oppimiskokonaisuuksia tai muita opetuksellisia elementtejä.
Pöytäroolipelit ovat analogisten pelien genre, jossa korostuu luova ajattelu, joustavuus, yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu ja improvisaationaalinen draama. Pöytäroolipelaaminen on kokenut edellisenä ja kuluvana vuosikymmenenä merkittävää kasvua, ja on suosioonsa nähden jäänyt vähäiselle huomiolle akateemisessa keskustelussa.
Laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet ovat opetusta läpäiseviä kokonaisuuksia, joiden merkitys on korostunut viimeisimmässä opetussuunnitelmassa. Ne koostuvat taidoista, joita pidetään osin universaaleina, ja osittain niin kutsuttujen tulevaisuuden taitojen komponentteina. Opetussuunnitelmaan listattujen laaja-alaisten oppimiskokonaisuuksien lisäksi ongelmanratkaisu, luovuus ja innovaatio voidaan nähdä laaja-alaisina oppimisalueina. Laaja alaiset oppimiskokonaisuudet ovat sellaisenaan sekä vielä vähän tutkittu aihe, että opettajat ovat kokeneet niiden toteuttamisen vaikeaksi.
Tutkimukseen on kerätty kolmelta eri nuorista koostuvasta pöytäroolipeliryhmältä taltioinnit heidän pelikerroistaan. Taltioinnit on litteroitu ja jäsennelty laadullisella sisällönanalyysillä kohtauksiksi ja teemoiksi, joiden kautta pyritään selvittämään pöytäroolipelaamisen mahdollisuuksia laaja-alaisen osaamisen edistämiseksi.
Tutkimuksessa selvisi, että luovuus, innovointi ja monet muut laaja-alaiset oppimiskokonaisuudet ovat luonnostaan läsnä pöytäroolipeleissä syntyvissä teemoissa. Teorian ja tutkimuksen perusteella uskomme, että suunnittelemalla pöytäroolipelin haluttuun tarkoitukseen, siihen voi sisällyttää haluttuja laaja-alaisia oppimiskokonaisuuksia tai muita opetuksellisia elementtejä.