Planera, utred, skapa, utvärdera! : Projektarbeten i gymnasieundervisningen
Peltola, Maija (2023)
Peltola, Maija
2023
Pohjoismaisten kielten maisteriohjelma - Master's Programme in Scandinavian Languages
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304193961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304193961
Tiivistelmä
Nya undervisningsplaner åstadkommer nya utmaningar i gymnasieundervsiningen. Individens uppväxt som och till en medborgare betonas ännu mer än tidigare vilket ställer krav på inlärningsmiljön: den bör möjliggöra individuell utveckling inom flera olika delområden av livet, inte bara inom substans inom ett visst läroämne. I grunderna för läroplanen beskrivs färdigheterna inom mångsidig kompetens. Genom att öva i och tillämpa dessa färdigheter blir individen välmående, ansvarstagande, motiverad, nyfiken, samarbetsvillig samt kritiskt tänkande. Därtill utvecklas individens problemlösningsförmåga. Inlärningsmålen inom mångsidig kompetens omfattar även etiskt, globalt, kulturellt och miljötänkande och -agerande. En punkt till som lyfts upp är multidisciplinär verksamhet. Samtidigt som målen inom mångsidig kompetens är tydliga och precisa är vissa ämnesspecifika innehållsbeskrivningar tämligen ospecifika i läroämnet svenska. Förverkligandet och innovation av dessa punkter är lärarens ansvar vilket kräver både tid, planering och kreativitet av läraren. Projektarbete kan erbjuda lösningen till att tillgodose behoven inom så väl mångsidig kompetens som läroämnets substans.
Denna pro gradu -avhandling har två mål. Det ena målet är med hjälp av läroplansanalys och beskrivning av målen inom mångsidig kompetens motivera behovet av ett hjälpmedel som kan användas för att integrera projektarbeten i undervisningen (mål 1). Det andra målet är att skapa en visuell projektstig och instruktioner som hjälper svensklärare i finska gymnasier att inkludera projekt i undervisningen (mål 2). Forskningsfrågorna är: 1) På vilken grund finns det ett behov av att designa ett hjälpmedel för att integrera projektarbeten till undervisningen? 2) Hur kan en projektstig designas för att stödja lärare att genomföra projekt i undervisningen? 3) Hur upplever eventuella användare den designade produkten? Både den teoretiska referensramen och produkten svarar på dessa frågor. Studien utnyttjar principerna från designbaserad forskning samt aktionsforskning, som båda kombinerar teori och praxis. Till dessa metoder kombinerades även intervju samt tematisk och materialbaserad innehållsanalys. Med hjälp av teoretisk bakgrund och situationsbeskrivningar motiveras behovet och den innoverade produkten.
Produkten som utvecklades i denna studie är en projektstig. Åsikter om produkten visar att den är tydlig, funktionell och användbar men att den inte går att använda på grundkurser. Däremot kunde produkten enligt svaren hellre användas på fördjupade kurser eller på kurser med betoning på innovation, projekt eller muntlig kommunikation.
Denna pro gradu -avhandling har två mål. Det ena målet är med hjälp av läroplansanalys och beskrivning av målen inom mångsidig kompetens motivera behovet av ett hjälpmedel som kan användas för att integrera projektarbeten i undervisningen (mål 1). Det andra målet är att skapa en visuell projektstig och instruktioner som hjälper svensklärare i finska gymnasier att inkludera projekt i undervisningen (mål 2). Forskningsfrågorna är: 1) På vilken grund finns det ett behov av att designa ett hjälpmedel för att integrera projektarbeten till undervisningen? 2) Hur kan en projektstig designas för att stödja lärare att genomföra projekt i undervisningen? 3) Hur upplever eventuella användare den designade produkten? Både den teoretiska referensramen och produkten svarar på dessa frågor. Studien utnyttjar principerna från designbaserad forskning samt aktionsforskning, som båda kombinerar teori och praxis. Till dessa metoder kombinerades även intervju samt tematisk och materialbaserad innehållsanalys. Med hjälp av teoretisk bakgrund och situationsbeskrivningar motiveras behovet och den innoverade produkten.
Produkten som utvecklades i denna studie är en projektstig. Åsikter om produkten visar att den är tydlig, funktionell och användbar men att den inte går att använda på grundkurser. Däremot kunde produkten enligt svaren hellre användas på fördjupade kurser eller på kurser med betoning på innovation, projekt eller muntlig kommunikation.