”Ei tää kauaa tuu oleen sellanen ala mihin tulee aina uusii nuorii jos tää kohtelu on tällasta kuraa” : Esihenkilökäyttäytymisen yhteys työntekijöiden kokemaan sitoutuneisuuteen kaupan alalla
Valkeejärvi, Emilia (2023)
Valkeejärvi, Emilia
2023
Hallintotieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304193935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304193935
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan esihenkilökäyttäytymisen vaikutuksia työntekijöiden sitoutuneisuuden kokemuksiin kaupan alalla. Palvelualojen työolot ovat viime vuosina nousseet laajasti julkisen keskustelun aiheeksi, ja työoloissa sekä johtamiskäytännöissä on todettu puutteita. Tämän voidaan olettaa heikentävän palvelualojen houkuttelevuutta työpaikkana. Tutkimuksen teemaa lähestytään seuraavien tutkimuskysymysten avulla: ” Millaisia yhteyksiä esihenkilökäyttäytymisellä on kaupan alan työntekijöiden kokemaan sitoutuneisuuteen?” ja ”Millaiset esihenkilön käyttäytymismallit lisäävät tai heikentävät työntekijöiden kokemaa sitoutuneisuutta?”
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, sillä tarkoituksena oli ymmärtää yksilöiden kokemuksia esihenkilökäyttäytymisen vaikutuksista omaan sitoutuneisuuteensa. Haastattelumetodiksi valikoitui teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin neljää kaupan alan työntekijää, jotka työskentelivät saman työnantajayrityksen palveluksessa, jokainen kuitenkin eri toimipisteessä Tampereen alueella. Näin aineistosta saatiin muodostettua riittävän monipuolinen tutkimuksen kannalta, mutta aineistossa saatiin kuitenkin säilytettyä niin sanottu punainen lanka, jotta aineisto oli keskenään vertailukelpoista. Haastateltavat valittiin eri toimipisteistä, jotta aineisto ei muodostuisi kuvaukseksi yksittäisen esihenkilön käyttäytymisestä ja toimintatavoista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa ilmeni, että esihenkilökäyttäytymisellä on selkeitä vaikutuksia työntekijöiden sitoutuneisuuden kokemukseen. Tulosten mukaan työpaikoissa, joissa esiintyi loukkaavaa johtamista ja esihenkilön käyttäytyminen työntekijöitä kohtaan oli vaihtelevaa, työntekijöiden sitoutuneisuus oli heikompaa ja osa työntekijöistä harkitsi alan tai työpaikan vaihtoa. Sen sijaan työpaikoissa, joissa esiintyi oikeudenmukaista johtamista ja esihenkilö omalla käyttäytymisellään tuki työntekijöiden sitoutuneisuutta, työntekijät kokivat työpaikan omakseen ja olivat vahvemmin sitoutuneita. He myös näkivät oman tulevaisuutensa nykyisen työnantajayrityksensä palveluksessa kirkkaampana kuin heikommin sitoutuneet työntekijät.
Tutkimus toteutettiin hyödyntäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, sillä tarkoituksena oli ymmärtää yksilöiden kokemuksia esihenkilökäyttäytymisen vaikutuksista omaan sitoutuneisuuteensa. Haastattelumetodiksi valikoitui teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin neljää kaupan alan työntekijää, jotka työskentelivät saman työnantajayrityksen palveluksessa, jokainen kuitenkin eri toimipisteessä Tampereen alueella. Näin aineistosta saatiin muodostettua riittävän monipuolinen tutkimuksen kannalta, mutta aineistossa saatiin kuitenkin säilytettyä niin sanottu punainen lanka, jotta aineisto oli keskenään vertailukelpoista. Haastateltavat valittiin eri toimipisteistä, jotta aineisto ei muodostuisi kuvaukseksi yksittäisen esihenkilön käyttäytymisestä ja toimintatavoista. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimuksessa ilmeni, että esihenkilökäyttäytymisellä on selkeitä vaikutuksia työntekijöiden sitoutuneisuuden kokemukseen. Tulosten mukaan työpaikoissa, joissa esiintyi loukkaavaa johtamista ja esihenkilön käyttäytyminen työntekijöitä kohtaan oli vaihtelevaa, työntekijöiden sitoutuneisuus oli heikompaa ja osa työntekijöistä harkitsi alan tai työpaikan vaihtoa. Sen sijaan työpaikoissa, joissa esiintyi oikeudenmukaista johtamista ja esihenkilö omalla käyttäytymisellään tuki työntekijöiden sitoutuneisuutta, työntekijät kokivat työpaikan omakseen ja olivat vahvemmin sitoutuneita. He myös näkivät oman tulevaisuutensa nykyisen työnantajayrityksensä palveluksessa kirkkaampana kuin heikommin sitoutuneet työntekijät.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8452]