Lähtevien toimituksien skannausdatan hyödyntäminen
Nyfors, Henri (2023)
Nyfors, Henri
2023
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. Only for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304193937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304193937
Tiivistelmä
Kiristyvä kilpailu luo painetta yrityksen johdolle kehittää liiketoimintaa oikeaan sekä tehokkaampaan suuntaan. Asiakkaiden kysynnän muutokset sekä tarpeet muuttavat myös toimialoja ja ohjaavat yrityksien kehitystä. Reaaliaikainen tieto, sen seurattavuus sekä jäljitettävyys, ovat valtavasti lisääntynyt ja niiden avulla saadaankin usein luotua kilpailuetua. Etenkin valmistavan teollisuuden yritysten toimitusketjun eri osa-alueiden prosessien jäljitettävyys auttaa yritystä monessa asiassa kuten toimituksien laadunhallinnassa.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli selvittää Sinebrychoffin lähtevien tuotteiden skannausdatan hyödyntämisen mahdollisuudet. Tavoitteena oli myös tarkastella lastausprosessin tehokkuuden sekä luotettavuuden vaikutusta nykytilaa ja skannausprosessia verrattuna. Lisäksi tutkimustulosten sekä analyysien pohjalta luotiin kehitysehdotuksia lastausprosessiin sekä skannausdatan hyödyntämiseen liittyen.
Tutkimuksen tukena käytettiin paljon erilaisia lähdemateriaaleja. Lähdemateriaalit koostuivat pääosin artikkeleista sekä alan kirjallisuudesta. Tutkimuksen ongelmaa lähestyttiin lähdemateriaalien avulla sekä toteutettujen palaverin niin sisäisesti Sinebrychoffin henkilöstön kuin eri sidosryhmien kanssa. Sinebrychoffin lastausprosessin nykytila-analyysiä hyödyntäen, pyrittiin löytämään parhaat mahdolliset ratkaisut kehityksiä varten.
Tutkimuksen analyyseistä saatujen tulosten pohjalta huomattiin ensinnäkin se, että lähtevien tuotteiden kolliosoitelappujen skannaaminen soveltuu parhaiten 3PL:n runkokuormiin, sillä niissä olevien yhdisteltävien lavojen määrä on vähäinen. Tällöin varmistutaan paremmin siitä, että skannausprosessin luotettavuus säilyy korkealla tasolla. Eniten haasteita skannaaminen tulee aiheuttamaan suorajakelun kuormiin, sillä niissä kuljettajat tekevät asiakaskohtaisia lava- tai dollynippuja jolloin kolliosoitelappu saattaa jäädä skannaamatta. Skannausdatan hyödyntämisen käyttömahdollisuuksia olisi rajaton määrä, mikäli kustannuksia ei tarvitsisi ottaa huomioon. Kus-tannustehokkuuden näkökulmasta skannausdatan hyödyntämisen mahdollisuudet painottuvat ulkoisten prosessien osalta runkokuormien lähtöajan tiedon saamiseen kuormaa vastaanotta-vaan terminaaliin. Sisäisten prosessien tehokkuuden kannalta skannausdatalla on joitakin käyttökohteita. Kuorman skannaamisen jälkeen, lastausputken vapauttaminen, kuorman lavojen ja dollyjen uloskirjaaminen sekä tietenkin varmistus siitä, että kaikki tuotteet lähtevät oikean kuljetusyksikön mukaan.
Tulevaisuudessa, panimoalan muuttuessa yhä ketterämmäksi, lähtevien tuotteiden skannaa-misella on yhä merkityksellisempi vaikutus lähtölogistiikan toimintaan. Skannausdata tulee ottamaan merkittävämpää roolia toimituksien reaaliaikaisuudessa, jolloin skannausdataa pystyttäisiin mahdollisesti tuottamaan niin asiakkaille kuin muille sidosryhmille kuten hyllytysoperaattoreille järkevästi ja kustannustehokkaasti. The intensifying competition creates pressure on the company’s management to develop the business in the right and efficient direction. Changes in customer demand and needs also change industries and guide the development of companies. Real-time information, its monitoring and traceability, have increased enormously, and with their help, a competitive advantage can often be created. In particular, the traceability of the processes in the various parts of the supply chain of companies in the manufacturing industry helps the company in many matters, such as quality control of deliveries.
The purpose of this thesis was to find out the possibilities of utilizing the scanning data of Sinebrychoff's outbound deliveries. The goal was also to examine the effect of the efficiency and reliability of the loading process compared to the current state and the scanning process. In addition, based on research results and analyses, development proposals were created regarding the loading process and the utilization of scanning data.
A lot of different source materials were used to support this research. The source materials mainly consisted of articles and literature in the field. The problem of the research was approached with the help of source materials and conducted meeting both internally with Sinebrychoff's personnel and with various stakeholders. The meeting was carried out using the brainstorming method, using auxiliary questions to support the meeting. Utilizing the current state analysis of Sinebrychoff's loading process, efforts were made to find the best possible solutions for development.
Based on the results obtained from the analysis of the study, it was first noticed that scanning the parcel address labels of outbound deliveries is the best suited for 3PL shipments, be-cause the number of pallets that can be combined in them is quite small. In this case, it is better ensured that the reliability of the scanning process remains at a high level. Scanning will cause the most challenges for direct distribution shipments, because in them the drivers make customer-specific pallet or dollies, so the package address label may not be scanned by the driver. There would be an unlimited number of possibilities for utilizing scanning data, if costs did not have to be considered. From the point of view of cost-effectiveness, the possibilities of utilizing scanning data are focused on getting information about the departure time of line haul to the terminal receiving the shipment. In terms of the efficiency of internal processes, scanning data has some uses. After scanning the shipment, releasing the loading area, checking out the pallets and dollies of the shipment, and of course making sure that all the products leave according to the correct transport unit.
In the future, as the brewing industry becomes more and more agile, the scanning of out-bound deliveries will have an increasingly significant impact on the operation of outbound logistics. Scanning data will play a more significant role in real-time deliveries. In this case it would be possible to produce scanning data for both customers and other stakeholders such as shelving operators in a reasonable and cost-effective manner.
Tämän diplomityön tarkoituksena oli selvittää Sinebrychoffin lähtevien tuotteiden skannausdatan hyödyntämisen mahdollisuudet. Tavoitteena oli myös tarkastella lastausprosessin tehokkuuden sekä luotettavuuden vaikutusta nykytilaa ja skannausprosessia verrattuna. Lisäksi tutkimustulosten sekä analyysien pohjalta luotiin kehitysehdotuksia lastausprosessiin sekä skannausdatan hyödyntämiseen liittyen.
Tutkimuksen tukena käytettiin paljon erilaisia lähdemateriaaleja. Lähdemateriaalit koostuivat pääosin artikkeleista sekä alan kirjallisuudesta. Tutkimuksen ongelmaa lähestyttiin lähdemateriaalien avulla sekä toteutettujen palaverin niin sisäisesti Sinebrychoffin henkilöstön kuin eri sidosryhmien kanssa. Sinebrychoffin lastausprosessin nykytila-analyysiä hyödyntäen, pyrittiin löytämään parhaat mahdolliset ratkaisut kehityksiä varten.
Tutkimuksen analyyseistä saatujen tulosten pohjalta huomattiin ensinnäkin se, että lähtevien tuotteiden kolliosoitelappujen skannaaminen soveltuu parhaiten 3PL:n runkokuormiin, sillä niissä olevien yhdisteltävien lavojen määrä on vähäinen. Tällöin varmistutaan paremmin siitä, että skannausprosessin luotettavuus säilyy korkealla tasolla. Eniten haasteita skannaaminen tulee aiheuttamaan suorajakelun kuormiin, sillä niissä kuljettajat tekevät asiakaskohtaisia lava- tai dollynippuja jolloin kolliosoitelappu saattaa jäädä skannaamatta. Skannausdatan hyödyntämisen käyttömahdollisuuksia olisi rajaton määrä, mikäli kustannuksia ei tarvitsisi ottaa huomioon. Kus-tannustehokkuuden näkökulmasta skannausdatan hyödyntämisen mahdollisuudet painottuvat ulkoisten prosessien osalta runkokuormien lähtöajan tiedon saamiseen kuormaa vastaanotta-vaan terminaaliin. Sisäisten prosessien tehokkuuden kannalta skannausdatalla on joitakin käyttökohteita. Kuorman skannaamisen jälkeen, lastausputken vapauttaminen, kuorman lavojen ja dollyjen uloskirjaaminen sekä tietenkin varmistus siitä, että kaikki tuotteet lähtevät oikean kuljetusyksikön mukaan.
Tulevaisuudessa, panimoalan muuttuessa yhä ketterämmäksi, lähtevien tuotteiden skannaa-misella on yhä merkityksellisempi vaikutus lähtölogistiikan toimintaan. Skannausdata tulee ottamaan merkittävämpää roolia toimituksien reaaliaikaisuudessa, jolloin skannausdataa pystyttäisiin mahdollisesti tuottamaan niin asiakkaille kuin muille sidosryhmille kuten hyllytysoperaattoreille järkevästi ja kustannustehokkaasti.
The purpose of this thesis was to find out the possibilities of utilizing the scanning data of Sinebrychoff's outbound deliveries. The goal was also to examine the effect of the efficiency and reliability of the loading process compared to the current state and the scanning process. In addition, based on research results and analyses, development proposals were created regarding the loading process and the utilization of scanning data.
A lot of different source materials were used to support this research. The source materials mainly consisted of articles and literature in the field. The problem of the research was approached with the help of source materials and conducted meeting both internally with Sinebrychoff's personnel and with various stakeholders. The meeting was carried out using the brainstorming method, using auxiliary questions to support the meeting. Utilizing the current state analysis of Sinebrychoff's loading process, efforts were made to find the best possible solutions for development.
Based on the results obtained from the analysis of the study, it was first noticed that scanning the parcel address labels of outbound deliveries is the best suited for 3PL shipments, be-cause the number of pallets that can be combined in them is quite small. In this case, it is better ensured that the reliability of the scanning process remains at a high level. Scanning will cause the most challenges for direct distribution shipments, because in them the drivers make customer-specific pallet or dollies, so the package address label may not be scanned by the driver. There would be an unlimited number of possibilities for utilizing scanning data, if costs did not have to be considered. From the point of view of cost-effectiveness, the possibilities of utilizing scanning data are focused on getting information about the departure time of line haul to the terminal receiving the shipment. In terms of the efficiency of internal processes, scanning data has some uses. After scanning the shipment, releasing the loading area, checking out the pallets and dollies of the shipment, and of course making sure that all the products leave according to the correct transport unit.
In the future, as the brewing industry becomes more and more agile, the scanning of out-bound deliveries will have an increasingly significant impact on the operation of outbound logistics. Scanning data will play a more significant role in real-time deliveries. In this case it would be possible to produce scanning data for both customers and other stakeholders such as shelving operators in a reasonable and cost-effective manner.