Hoitotyön opettajien pedagogisen asiantuntijuuden transformaatio kokonaisvaltaisessa opetussuunnitelmauudistuksessa : 10 vuoden seurantatutkimus
Tuomi, Jouni (2023)
Tuomi, Jouni
Tampereen yliopisto
2023
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2023-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN: 978-952-03-2878-8
https://urn.fi/URN:ISBN: 978-952-03-2878-8
Tiivistelmä
Syksyllä 2002 Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa pantiin täytäntöön erääseen Problem Based Learning (PBL, suom. ongelmaperustainen oppiminen) sovellukseen pohjautuva kokonaisvaltainen opetussuunnitelman uudistus. PBL opetusta ohjaavana menetelmänä on levinnyt 1960-luvulta maailmanlaajuiseksi ilmiöksi. Menetelmästä on satoja versioita, joille yhteistä on aktiivisen oppimisen idea. PBL-viitekehyksessä on julkaistu tuhansia tutkimuksia 50–60 vuoden aikana, mutta harvoin opettajien näkökulmasta tai pitkittäistutkimuksena. Tässä tutkimuksessa ei kuitenkaan tutkittu PBL-menetelmää sinänsä, vaan se toimi tapahtumien taustoittajana. Tutkimustehtävänä oli kuvata hoitotyön opettajien pedagogisen asiantuntijuuden transformaatiota heidän kertomanaan kokonaisvaltaisessa opetussuunnitelman uudistusprosessissa 10 vuoden seurantajaksolla. Tämän tutkimuksen tavoitteena on edistää hoitotyön opettajien asiantuntijuuden, erityisesti pedagogisen asiantuntijuuden tutkimusta.
Tutkimusasetelmaa voidaan pitää eräänlaisena ”akvaariona” tai laboratoriona. Kaikkien opettajien oli alussa pakko käyttää samaa ongelmaperustaisen oppimisen sovellusta samalla tavalla, samassa ”tahdissa”, jopa opiskelijoiden tuottamien ”ratkaisujen” malli oli ennalta annettu. Vain opiskelijat vaihtuivat. Tutkimuksen tiedonantajina olivat 19 hoitotyön opettajaa. Aineisto kerättiin kahdessa eri haastattelukohortissa. Pienryhmähaastatteluja oli kolme 10 vuoden aikana molemmille kohortille. Kahden ensimmäisen haastattelun tarkoitus liittyi opettajien työhyvinvointiin. Kerätty aineisto luettiin tätä tutkimusta varten uudesta näkökulmasta ja siihen lisättiin kolmas haastattelu. Aineiston analyysia ohjasi narratiivinen lukutapa. Aineisto analysoitiin kolmessa tasossa, joista ensimmäinen oli narratiivien analyysi, ja kaksi seuraavaa tasoa narratiivista analyysia; Greimasin aktanttianalyysi ja analyysi positiointikehikon avulla. Tutkimuksen metodologisia valintoja ohjasi kriittisen realismin ontologian ja sosiaalisen epistemologian yhdistäminen.
Tulosten mukaan keskeinen havainto oli, että opettajien pedagogisessa asiantuntijuudessa tapahtui perustavaa laatua oleva transformaatio, joka syntyi aktiivisen oppimisen konkreettisesta ymmärryksestä. Paluuta entiseen ei ollut. Toinen havainto oli, että opetussuunnitelman uudistusta ohjannut ongelmaperustaisen oppimisen sovellus koettiin kahlitsevana ja opettajan pedagogisen asiantuntijuuden hylkäämisenä. Opettajat kapinoivat sovellusta vastaan, mutta sitä jatkettiin hallinnollisena valintana. Keskeisenä vaikuttajana nousi esille opettajankoulutus ja sen merkitys. Voidaan sanoa, että pedagogisen koulutuksen herättämä tietoisuus nosti esille ongelmia, joita ehkä ilman sitä ei olisi huomioitu tai ehkä ne olisivat eskaloituneet ajan kanssa hallitsemattomiksi, mutta saavutettu pedagoginen asiantuntijuus avitti ongelmien ratkaisuissa. Opettajien jatkuva opiskelu/oppiminen ja yhteinen reflektointi pienissä ryhmissä kehitti vuosien kuluessa jokaisen tiedonantajan omaa opettaja-asiantuntijuutta. 10 vuodessa yhden tiukan mallin sisältä hahmottui erilaisia hoitotyön opetus-/oppimismuotoja kunkin opettajan oman hoitotyön erikoisalan ja persoonan mukaan. Tulosten mukaan korkeakoulutuksessa opettajankoulutuksella on opettajien kertoman mukaan opiskelijoiden oppimisen ja myös opettajien työn mielekkyyden ja hallinnan kannalta merkitystä. Tutkimustulokset vahvistivat suomalaista hoitotyön koulutuksen käytäntöä, jossa opettajilta vaaditaan pitkä opettajankoulutus.
Suomalainen hoitotyön korkeakoulutus poikkeaa muusta suomalaisesta ja kansain- välisestä korkeakoulutuksesta siten, että muualla ei vaadita opettavilta henkilöiltä pedagogista asiantuntijuutta. Yhtenä jatkotutkimusaiheena olisi tutkia, mahdollistaisiko pedagoginen asiantuntijuus korkeakoulussa opetustointa harjoittaville henkilöille parempia resursseja kehittää opetustaan, oppimisen ohjaamista ja oman toimintaansa mallintamista suhteessa opiskelijoihin. Tähän liittyen toisena jatkotutkimusaiheena olisi tutkia, riittääkö korkeakouluopiskelijoille opetushenkilöstön sisällön asiantuntijuus ja olisiko opettajien pedagogisesta asiantuntijuudesta helpottamaan oppimista.
Tutkimusasetelmaa voidaan pitää eräänlaisena ”akvaariona” tai laboratoriona. Kaikkien opettajien oli alussa pakko käyttää samaa ongelmaperustaisen oppimisen sovellusta samalla tavalla, samassa ”tahdissa”, jopa opiskelijoiden tuottamien ”ratkaisujen” malli oli ennalta annettu. Vain opiskelijat vaihtuivat. Tutkimuksen tiedonantajina olivat 19 hoitotyön opettajaa. Aineisto kerättiin kahdessa eri haastattelukohortissa. Pienryhmähaastatteluja oli kolme 10 vuoden aikana molemmille kohortille. Kahden ensimmäisen haastattelun tarkoitus liittyi opettajien työhyvinvointiin. Kerätty aineisto luettiin tätä tutkimusta varten uudesta näkökulmasta ja siihen lisättiin kolmas haastattelu. Aineiston analyysia ohjasi narratiivinen lukutapa. Aineisto analysoitiin kolmessa tasossa, joista ensimmäinen oli narratiivien analyysi, ja kaksi seuraavaa tasoa narratiivista analyysia; Greimasin aktanttianalyysi ja analyysi positiointikehikon avulla. Tutkimuksen metodologisia valintoja ohjasi kriittisen realismin ontologian ja sosiaalisen epistemologian yhdistäminen.
Tulosten mukaan keskeinen havainto oli, että opettajien pedagogisessa asiantuntijuudessa tapahtui perustavaa laatua oleva transformaatio, joka syntyi aktiivisen oppimisen konkreettisesta ymmärryksestä. Paluuta entiseen ei ollut. Toinen havainto oli, että opetussuunnitelman uudistusta ohjannut ongelmaperustaisen oppimisen sovellus koettiin kahlitsevana ja opettajan pedagogisen asiantuntijuuden hylkäämisenä. Opettajat kapinoivat sovellusta vastaan, mutta sitä jatkettiin hallinnollisena valintana. Keskeisenä vaikuttajana nousi esille opettajankoulutus ja sen merkitys. Voidaan sanoa, että pedagogisen koulutuksen herättämä tietoisuus nosti esille ongelmia, joita ehkä ilman sitä ei olisi huomioitu tai ehkä ne olisivat eskaloituneet ajan kanssa hallitsemattomiksi, mutta saavutettu pedagoginen asiantuntijuus avitti ongelmien ratkaisuissa. Opettajien jatkuva opiskelu/oppiminen ja yhteinen reflektointi pienissä ryhmissä kehitti vuosien kuluessa jokaisen tiedonantajan omaa opettaja-asiantuntijuutta. 10 vuodessa yhden tiukan mallin sisältä hahmottui erilaisia hoitotyön opetus-/oppimismuotoja kunkin opettajan oman hoitotyön erikoisalan ja persoonan mukaan. Tulosten mukaan korkeakoulutuksessa opettajankoulutuksella on opettajien kertoman mukaan opiskelijoiden oppimisen ja myös opettajien työn mielekkyyden ja hallinnan kannalta merkitystä. Tutkimustulokset vahvistivat suomalaista hoitotyön koulutuksen käytäntöä, jossa opettajilta vaaditaan pitkä opettajankoulutus.
Suomalainen hoitotyön korkeakoulutus poikkeaa muusta suomalaisesta ja kansain- välisestä korkeakoulutuksesta siten, että muualla ei vaadita opettavilta henkilöiltä pedagogista asiantuntijuutta. Yhtenä jatkotutkimusaiheena olisi tutkia, mahdollistaisiko pedagoginen asiantuntijuus korkeakoulussa opetustointa harjoittaville henkilöille parempia resursseja kehittää opetustaan, oppimisen ohjaamista ja oman toimintaansa mallintamista suhteessa opiskelijoihin. Tähän liittyen toisena jatkotutkimusaiheena olisi tutkia, riittääkö korkeakouluopiskelijoille opetushenkilöstön sisällön asiantuntijuus ja olisiko opettajien pedagogisesta asiantuntijuudesta helpottamaan oppimista.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4865]