”Kuiteski on vastuussa niistä lapsista siellä ja vastuussa myös siitä koirasta” : Opettajien ja opettajaopiskelijoiden kokemuksia koiran tuomisesta osaksi kouluyhteisöä
Rautanen, Nico (2023)
Rautanen, Nico
2023
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304193897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304193897
Tiivistelmä
Koira-avusteinen pedagogiikka eli koirien hyödyntäminen kouluissa ja osana opetusta on kasvattanut jatkuvasti suosiotaan opetusalan ammattilaisten keskuudessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koiraa opettajantyössään hyödyntäneiden henkilöiden kokemuksia heidän kohtaamistaan haasteista sekä saamastaan tuesta koiran kouluun tuomisen prosessin aikana. Tutkimus pyrkii tuottamaan tietoa koira-avusteisen pedagogiikan aloittamiseen liittyvästä prosessista sitä harkitseville tai siitä muuten kiinnostuneille tahoille. Lisääntyneen tiedon ja ymmärryksen myötä koira-avusteisen pedagogiikan aloittamiseen on mahdollista valmistautua paremmin, ja prosessia voidaan entisestään sujuvoittaa ja kehittää.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään ensin yleisesti koiran hyödyntämistä osana opetusta, sekä sen mukanaan tuomia hyötyjä. Seuraavaksi käsitellään eläinavusteisen työskentelyn terminologiaa. Tämän jälkeen teoriaosuudessa keskitytään muutokseen yleisesti koulun kontekstissa. Lopuksi syvennytään tarkemmin koiran kouluun tuomiseen prosessina, sekä sen yhteydessä huomioitaviin asioihin. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmin kolmea henkilöä, jotka olivat hyödyntäneet koiraa opetuksessa. Haastateltavista yksi opiskeli aineenopettajaksi, yksi luokanopettajaksi ja yksi työskenteli luokanopettajana. Kaikki haastateltavat olivat koiraa hyödyntäessään työskennelleet opettajina.
Tutkimuksen tulosten mukaan haastateltavat kokivat merkittäviä haasteita prosessin aikana turvallisuuteen, koiralähtöisiin asioihin, tiedon ja ohjauksen puutteeseen, kouluyhteisön koiraan suhtautumiseen sekä lisääntyneeseen työmäärään liittyen. Tärkeitä prosessia tukevina koettuja tekijöitä puolestaan olivat kouluyhteisöltä saatu tuki, prosessin tuottamat positiiviset kokemukset, kouluyhteisön ulkopuolelta saatu tuki, koiran soveltuminen opetustyöhön ja ohjaajan koirankäsittelytaidot sekä työympäristöstä ja omasta kokemuksesta saatu tuki. Tutkimuksen tuloksista havaittavat haasteet ja saatu tuki koiran kouluun tuomisessa ovat saman suuntaisia tutkimuksessa käsitellyn aiemman teoriatiedon kanssa, vaikka poikkeaviakin tekijöitä on löydettävissä. Lisäksi tutkimuksen tuloksista on nähtävissä koiraa kouluun tuovan opettajan oman taustan ja lähtökohtien merkitys prosessiin.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään ensin yleisesti koiran hyödyntämistä osana opetusta, sekä sen mukanaan tuomia hyötyjä. Seuraavaksi käsitellään eläinavusteisen työskentelyn terminologiaa. Tämän jälkeen teoriaosuudessa keskitytään muutokseen yleisesti koulun kontekstissa. Lopuksi syvennytään tarkemmin koiran kouluun tuomiseen prosessina, sekä sen yhteydessä huomioitaviin asioihin. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin haastattelemalla puolistrukturoidun teemahaastattelun menetelmin kolmea henkilöä, jotka olivat hyödyntäneet koiraa opetuksessa. Haastateltavista yksi opiskeli aineenopettajaksi, yksi luokanopettajaksi ja yksi työskenteli luokanopettajana. Kaikki haastateltavat olivat koiraa hyödyntäessään työskennelleet opettajina.
Tutkimuksen tulosten mukaan haastateltavat kokivat merkittäviä haasteita prosessin aikana turvallisuuteen, koiralähtöisiin asioihin, tiedon ja ohjauksen puutteeseen, kouluyhteisön koiraan suhtautumiseen sekä lisääntyneeseen työmäärään liittyen. Tärkeitä prosessia tukevina koettuja tekijöitä puolestaan olivat kouluyhteisöltä saatu tuki, prosessin tuottamat positiiviset kokemukset, kouluyhteisön ulkopuolelta saatu tuki, koiran soveltuminen opetustyöhön ja ohjaajan koirankäsittelytaidot sekä työympäristöstä ja omasta kokemuksesta saatu tuki. Tutkimuksen tuloksista havaittavat haasteet ja saatu tuki koiran kouluun tuomisessa ovat saman suuntaisia tutkimuksessa käsitellyn aiemman teoriatiedon kanssa, vaikka poikkeaviakin tekijöitä on löydettävissä. Lisäksi tutkimuksen tuloksista on nähtävissä koiraa kouluun tuovan opettajan oman taustan ja lähtökohtien merkitys prosessiin.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [8696]