Populaarikulttuuri koulun arjessa luokanopettajien näkökulmasta
Polvi-Lohikoski, Noora (2023)
Polvi-Lohikoski, Noora
2023
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304173822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304173822
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on saada tietoa populaarikulttuurin asemasta koulumaailmassa luokanopettajien kokemusten ja käsitysten kautta. Populaarikulttuurin hyödyntämisen tavat sekä niiden hyödyt ja haitat ovat tutkimuksessa keskiössä. Lisäksi tutkimuksen yhtenä tavoitteena oli selvittää, miten opettajat käsittävät ja kokevat populaarikulttuurin hyödyntämisen mediakasvatuksen aspektista. Mediakasvatus, oppimisympäristöt sekä opetusmenetelmät ovat tutkimuksen keskeisimpiä teorioita, joiden kautta rakennetaan kuvaa populaarikulttuurin ilmenemisestä ja pohjautumisesta koulun arjessa. Populaarikulttuuria lähetystään myös oppimateriaalien, opetussuunnitelman sekä sosiaalisen median kautta.
Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa. Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan opettajat käyttävät monipuolisesti erilaisia populaarikulttuurin osa-alueita opetuksessa sekä niiden havaittiin ilmenevän myös koulumaailmassa yleisesti. Opettajat mielsivät populaarikulttuurin kuitenkin soveltuvan paremmin koulun ulkopuoliseen käyttöön kuin kouluun, mutta silti näkevät sen arvon oppilaiden omassa elämässä, jonka vuoksi sitä ei täysin sivuuteta koulussakaan. Erityisesti motivointi ja kiinnostuksen lisääminen olivat syitä sen hyödyntämiselle. Myös kriittistä suhtautumista ilmeni opettajien käsityksistä sekä perinteisen opetuksen ja taitojen, kuten lukutaidon, tärkeyttä korostettiin. Etenkin sosiaalista mediaa hieman vieroksuttiin, vaikka se jonkin verran onkin käytössä koulumaailmassa. Lisäksi opettajat olivat sitä mieltä, että populaarikulttuuria voidaan lähestyä mediakasvatuksen kautta ja toisinpäin, mutta tapoja tämän toteuttamiseen selvisi vain vähän, kuten moni- ja medialukutaidon tärkeyttä korostettiin sosiaalisessa mediassa. Loppujen lopuksi opettajat kokivat populaarikulttuurin aseman vakiintuvan ja lisääntyvän koulussa tulevaisuudessa, mutta toivoivat, ettei se olisi pelkästään sen varassa.
Tutkimus toteutettiin pienellä otannalla, jonka vuoksi tulokset eivät ole yleistettävissä. Kuitenkin tutkimuksesta saatiin monipuolisesti näkemystä siitä, millaisena populaarikulttuuri koulun arjessa ilmenee. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda näkyväksi populaarikulttuurin asemaa ja vaikutuksia koulumaailmassa, jotta sitä voitaisiin paremmin hyödyntää tulevaisuudessa.
Tutkimukseen osallistui kuusi luokanopettajaa. Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulosten mukaan opettajat käyttävät monipuolisesti erilaisia populaarikulttuurin osa-alueita opetuksessa sekä niiden havaittiin ilmenevän myös koulumaailmassa yleisesti. Opettajat mielsivät populaarikulttuurin kuitenkin soveltuvan paremmin koulun ulkopuoliseen käyttöön kuin kouluun, mutta silti näkevät sen arvon oppilaiden omassa elämässä, jonka vuoksi sitä ei täysin sivuuteta koulussakaan. Erityisesti motivointi ja kiinnostuksen lisääminen olivat syitä sen hyödyntämiselle. Myös kriittistä suhtautumista ilmeni opettajien käsityksistä sekä perinteisen opetuksen ja taitojen, kuten lukutaidon, tärkeyttä korostettiin. Etenkin sosiaalista mediaa hieman vieroksuttiin, vaikka se jonkin verran onkin käytössä koulumaailmassa. Lisäksi opettajat olivat sitä mieltä, että populaarikulttuuria voidaan lähestyä mediakasvatuksen kautta ja toisinpäin, mutta tapoja tämän toteuttamiseen selvisi vain vähän, kuten moni- ja medialukutaidon tärkeyttä korostettiin sosiaalisessa mediassa. Loppujen lopuksi opettajat kokivat populaarikulttuurin aseman vakiintuvan ja lisääntyvän koulussa tulevaisuudessa, mutta toivoivat, ettei se olisi pelkästään sen varassa.
Tutkimus toteutettiin pienellä otannalla, jonka vuoksi tulokset eivät ole yleistettävissä. Kuitenkin tutkimuksesta saatiin monipuolisesti näkemystä siitä, millaisena populaarikulttuuri koulun arjessa ilmenee. Tutkimuksen tavoitteena on tuoda näkyväksi populaarikulttuurin asemaa ja vaikutuksia koulumaailmassa, jotta sitä voitaisiin paremmin hyödyntää tulevaisuudessa.