Esiintyjän ja yleisön vuorovaikutus populaarimusiikin konserteissa
Tammelin, Terhi (2023)
Tammelin, Terhi
2023
Viestinnän maisteriohjelma - Master's Programme in Speech Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304173836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304173836
Tiivistelmä
Populaarimusiikki on kiinteä osa ihmisten arkea. Sitä soitetaan radiossa, kaupungilla, elokuvissa ja kuulokkeissa päivittäin. Musiikki ruumiillistuu live-konserteissa, joissa yleisö pääsee kontaktiin sen esittäjien kanssa. Aiempi tutkimus osoittaakin, että ihmiset osallistuvat populaarimusiikin konsertteihin musiikin lisäksi ollakseen vuorovaikutuksessa toisten ihmisten ja etenkin esiintyjän kanssa.
Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata, miten esiintyjä ja yleisö rakentavat vuorovaikutusta viestinnällään ja millaisista tekijöistä vuorovaikutus heidän välillään lopulta muodostuu. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla viittä populaarimusiikin artistia heidän kokemuksistaan konserteissa tapahtuvasta vuorovaikutuksesta yleisön kanssa. Lisäksi aineistonkeruuseen kuului kolmen populaarimusiikin keikan havainnointi vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta. Aineiston analyysi perustui laadulliseen sisällönanalyysiin.
Saatujen tulosten mukaan esiintyjän ja yleisön välinen vuorovaikutus on merkityksellinen osa populaarimusiikin konsertteja. Osapuolet rakentavat vuorovaikutusta aktiivisesti ja vastavuoroisesti hyödyntäen sanallista ja sanatonta viestintää. Sekä esiintyjän että yleisön kohdalla sanattoman viestinnän rooli korostui vuorovaikutuksessa. Tutkielman tulosten mukaan esiintyjän ja yleisön vuorovaikutusta muodostavat osapuolten roolit ja konserttien skripti, vastavuoroisuus ja reagointi, osapuolten vastuu vuorovaikutuksesta sekä osapuolten välinen yhteys. Näiden elementtien lisäksi tulokset osoittivat myös tilannekohtaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat esiintyjän ja yleisön välisen vuorovaikutuksen muodostumiseen. Tilannetekijöiksi luetaan tekniikan toimivuus, itsetietoisuuden tila ja yleisön koko.
Esiintyjän ja yleisön vuorovaikutus voidaan tulosten perusteella määritellä yhdeksi tärkeimmistä syistä osallistua konsertteihin ja tehtyä tutkimusta voidaan hyödyntää näiden osapuolten välisen vuorovaikutuksen ymmärtämiseen. Tutkielma sopii esimerkiksi muusikkokoulutuksen materiaaliksi. Lisäksi tutkielma luo pohjaa yleisön roolin laajempaan viestinnälliseen huomioimiseen esiintymisen tutkimuksessa.
Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata, miten esiintyjä ja yleisö rakentavat vuorovaikutusta viestinnällään ja millaisista tekijöistä vuorovaikutus heidän välillään lopulta muodostuu. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla viittä populaarimusiikin artistia heidän kokemuksistaan konserteissa tapahtuvasta vuorovaikutuksesta yleisön kanssa. Lisäksi aineistonkeruuseen kuului kolmen populaarimusiikin keikan havainnointi vuorovaikutuksen ja viestinnän näkökulmasta. Aineiston analyysi perustui laadulliseen sisällönanalyysiin.
Saatujen tulosten mukaan esiintyjän ja yleisön välinen vuorovaikutus on merkityksellinen osa populaarimusiikin konsertteja. Osapuolet rakentavat vuorovaikutusta aktiivisesti ja vastavuoroisesti hyödyntäen sanallista ja sanatonta viestintää. Sekä esiintyjän että yleisön kohdalla sanattoman viestinnän rooli korostui vuorovaikutuksessa. Tutkielman tulosten mukaan esiintyjän ja yleisön vuorovaikutusta muodostavat osapuolten roolit ja konserttien skripti, vastavuoroisuus ja reagointi, osapuolten vastuu vuorovaikutuksesta sekä osapuolten välinen yhteys. Näiden elementtien lisäksi tulokset osoittivat myös tilannekohtaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat esiintyjän ja yleisön välisen vuorovaikutuksen muodostumiseen. Tilannetekijöiksi luetaan tekniikan toimivuus, itsetietoisuuden tila ja yleisön koko.
Esiintyjän ja yleisön vuorovaikutus voidaan tulosten perusteella määritellä yhdeksi tärkeimmistä syistä osallistua konsertteihin ja tehtyä tutkimusta voidaan hyödyntää näiden osapuolten välisen vuorovaikutuksen ymmärtämiseen. Tutkielma sopii esimerkiksi muusikkokoulutuksen materiaaliksi. Lisäksi tutkielma luo pohjaa yleisön roolin laajempaan viestinnälliseen huomioimiseen esiintymisen tutkimuksessa.