Mikä ihmeen joukko-oppi? : Joukko-opin ymmärtämisen ja kielentämisen mahdollisuudet sekä haasteet lukion pitkässä matematiikassa
Koch, Mathias (2023)
Koch, Mathias
2023
Matematiikan maisteriohjelma - Master´s Programme in Mathematics
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304183860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304183860
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, mikä rooli joukko-opilla on nykypäivän suomalaisen lukiokoulutuksen pitkässä matematiikassa. Tutkielma pyrkii luomaan yleiskatsauksen joukko-opista sekä siihen liittyvistä tekijöistä oppimisen ja osaamisen näkökulmasta. Ennen varsinaista tutkimusta tutkielmassa käydään läpi joukko-opin ja sen opetuksen taustoja, teoreettisena viitekehyksenä joukko-oppia matematiikassa sekä siihen liittyvää matemaattista ajattelua ja kielentämistä sekä joukko-opin osuutta lukion pitkässä matematiikassa muun muassa opetussuunnitelmissa, oppikirjoissa ja pitkän matematiikan ylioppilaskokeessa. Tutkimuksen painopiste on tutkia kyselytutkimuksena, miten lukion pitkän matematiikan opiskelijat osaavat joukko-oppia. Lisäksi tämän perusteella arvioidaan, mikä rooli oppikirjoilla on joukko-opin ymmärtämisessä ja kielentämisessä sekä mitkä ovat joukko-opin mahdollisuudet ja haasteet tulevaisuuden lukion pitkässä matematiikassa. Tutkimustulos osoittaa, että lukion pitkän matematiikan opiskelijat osaavat joukko-oppia yleisesti alkeellisella tasolla. Tämän perusteella voidaan päätellä, että lukion pitkässä matematiikassa olisi potentiaalia opettaa enemmän joukko-oppia ja tällä saattaisi olla yleisesti matematiikan oppimisen kannalta positiivisia vaikutuksia. Tähän liittyvät haasteet voivat ilmetä kuitenkin joukko-opin kielentämisessä, jonka perusteella on syytä pohtia muun muassa sitä, millä tavalla joukko-opin opetus toteutetaan didaktisesti, ja tässä esimerkiksi opetussuunnitelman ja oppikirjojen merkitys korostuu.
Tämän tutkielman tarkoitus on tuoda lisäarvoa pitkän matematiikan oppimäärän laadun arviointiin. Lisäksi tarkoitus on tuoda lisää tietoa joukko-opin vaikutuksista matematiikan ymmärtämiseen ja oppimiseen siten, että se palvelee pitkän matematiikan osaamista kokonaisuutena. Tutkielmasta saatava hyöty auttaa kehittämään pitkän matematiikan opetusta tulevaisuudessa.
Tämän tutkielman tarkoitus on tuoda lisäarvoa pitkän matematiikan oppimäärän laadun arviointiin. Lisäksi tarkoitus on tuoda lisää tietoa joukko-opin vaikutuksista matematiikan ymmärtämiseen ja oppimiseen siten, että se palvelee pitkän matematiikan osaamista kokonaisuutena. Tutkielmasta saatava hyöty auttaa kehittämään pitkän matematiikan opetusta tulevaisuudessa.