"Pour Some Space in Your Face" : A Linguistic Analysis of Slogans Used by British and American Breweries
Lehtonen, Perttu (2023)
Lehtonen, Perttu
2023
Englannin kielen ja kirjallisuuden maisteriohjelma - Master's Programme in English Language and Literature
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2023-05-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304183866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202304183866
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tutkii Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa sijaitsevien panimoiden iskulauseiden kielellisiä piirteitä. Mainonnan kieltä voidaan pitää yhtenä modernien yhteiskuntien merkittävimmistä diskursseista, joten on tärkeää ymmärtää, miten se pyrkii vaikuttamaan ajatteluumme ja toimintaamme. Iskulauseiden tutkiminen taas voi olla erityisen hedelmällistä, koska ne kuuluvat mainonnan tärkeimpiin elementteihin.
Tutkimuksen tarkoitus on analysoida ja verrata isobritannialaisten ja yhdysvaltalaisten panimoiden iskulauseita mahdollisten erojen löytämiseksi. Erojen löytämiseksi iskulauseita tutkitaan sanaston, lausetyyppien ja merkityksen tasoilla. Sanastotason analyysi keskittyy adjektiivien, verbien ja persoonapronominien käyttöön iskulauseissa. Tutkittavat lausetyypit taas ovat toteamuslause, kysymyslause, käskylause ja vajaa lause. Merkityksen tason analyysi taas keskittyy sanaleikkeihin iskulauseissa. Tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä 140 iskulauseesta, jotka kerättiin panimoiden internetsivustoilta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että iskulauseet muistuttavat monilta osin toisiaan ja noudattavat pääosin mainonnan kielen yleisiä normeja. Yhteisiin piirteisiin kuuluvat muun muassa mainoskielelle tyypillisen runsas adjektiivien käyttö sekä panimoiden nimiin perustuvat sanaleikit. Iskulauseiden mainoskielelle epätyypillisempiin piirteisiin taas kuuluu esimerkiksi kysymyslauseiden puuttuminen aineistosta.
Monista yhteisistä piirteistä huolimatta iskulauseiden välillä ilmeni myös eroja. Yhdysvaltalaiset iskulauseet vetoavat sanastollaan enemmän kuluttajan tunteisiin kuin isobritannialaiset iskulauseet. Lisäksi yhdysvaltalaisten iskulauseiden kieli on värikkäämpää ja luovempaa, sillä ne käyttävät enemmän puhekieltä ja sanaleikkejä kuin isobritannialaiset vastineensa. Yhdysvaltalaiset iskulauseet luovat myös yhteyttä mainostajan ja kuluttajan välille aktiivisemmin runsaammalla persoonapronominien ja puhekielen käytöllään. Erot iskulauseiden välillä saattavat osittain johtua alan kovasta kilpailusta Yhdysvalloissa.
Tutkimuksen tarkoitus on analysoida ja verrata isobritannialaisten ja yhdysvaltalaisten panimoiden iskulauseita mahdollisten erojen löytämiseksi. Erojen löytämiseksi iskulauseita tutkitaan sanaston, lausetyyppien ja merkityksen tasoilla. Sanastotason analyysi keskittyy adjektiivien, verbien ja persoonapronominien käyttöön iskulauseissa. Tutkittavat lausetyypit taas ovat toteamuslause, kysymyslause, käskylause ja vajaa lause. Merkityksen tason analyysi taas keskittyy sanaleikkeihin iskulauseissa. Tutkimuksen aineisto koostuu yhteensä 140 iskulauseesta, jotka kerättiin panimoiden internetsivustoilta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että iskulauseet muistuttavat monilta osin toisiaan ja noudattavat pääosin mainonnan kielen yleisiä normeja. Yhteisiin piirteisiin kuuluvat muun muassa mainoskielelle tyypillisen runsas adjektiivien käyttö sekä panimoiden nimiin perustuvat sanaleikit. Iskulauseiden mainoskielelle epätyypillisempiin piirteisiin taas kuuluu esimerkiksi kysymyslauseiden puuttuminen aineistosta.
Monista yhteisistä piirteistä huolimatta iskulauseiden välillä ilmeni myös eroja. Yhdysvaltalaiset iskulauseet vetoavat sanastollaan enemmän kuluttajan tunteisiin kuin isobritannialaiset iskulauseet. Lisäksi yhdysvaltalaisten iskulauseiden kieli on värikkäämpää ja luovempaa, sillä ne käyttävät enemmän puhekieltä ja sanaleikkejä kuin isobritannialaiset vastineensa. Yhdysvaltalaiset iskulauseet luovat myös yhteyttä mainostajan ja kuluttajan välille aktiivisemmin runsaammalla persoonapronominien ja puhekielen käytöllään. Erot iskulauseiden välillä saattavat osittain johtua alan kovasta kilpailusta Yhdysvalloissa.